Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1
    wkr
    wkr jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie Łączność lotnicza KF


    Polecamy

    Pytania podzieliłem dla ułatwienia odpowiedzi:

    1. Gdzie w samolotach umieszczone są anteny na fale krótkie? Na tym zdjęciu: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ALEV_IL-18.JPG widać antenę pomiędzy statecznikiem pionowym a sufitem kabiny, na tym: Photos: Ilyushin Il-18 Aircraft Pictures | Airliners.net podobnie. W innych starszych samolotach można znaleźć takie anteny także pod kadłubem. A gdzie są one umieszczone na współczesnych samolotach?

    2. Jak często korzysta się z łączności na falach krótkich? Jedyne słowa na ten temat na forum znalazłem w blogu: http://lotnictwo.net.pl/blogs/layove...009_20_41.html

    3. Czy korzysta się jeszcze z łączności telegraficznej? Strona Nasłuch pasma lotniczego zawiera częstotliwości oznaczone CW, ale jest to wyłącznie Hawana oraz Moskwa... Polskie przepisy: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/1603.htm wymagają wciąż od radiooperatorów pokładowych umiejętności nadawania i odbioru alfabetu morse'a.

    4. Kiedy samolotami przestali latać radiooperatorzy pokładowi?

    Mam nadzieję, że moje pytania nie są zbyt trywialne i z góry dziękuję za odpowiedzi.

  2. #2
    wkr
    wkr jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Ad 1. i 2. znalazłem odpowiedzi na tej stronie: Boeing 737NG Radio Equipment (ta podstrona i okolice). Podtrzymuję prośbę o odpowiedzi na pytania 3 oraz 4.

  3. #3
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wkr Zobacz posta
    Pytania podzieliłem dla ułatwienia odpowiedzi:


    3. Czy korzysta się jeszcze z łączności telegraficznej? Strona Nasłuch pasma lotniczego zawiera częstotliwości oznaczone CW, ale jest to wyłącznie Hawana oraz Moskwa... Polskie przepisy: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/1603.htm wymagają wciąż od radiooperatorów pokładowych umiejętności nadawania i odbioru alfabetu morse'a.

    4. Kiedy samolotami przestali latać radiooperatorzy pokładowi?

    Mam nadzieję, że moje pytania nie są zbyt trywialne i z góry dziękuję za odpowiedzi.

    3) Każdy VOR nadaje swój znak identyfikacyjny morsem - po prostu słyszysz w słuchawkach pikanie tak jak na oldschoolowym filmie jest konieczne żeby umieć odczytać ten sygnał po to aby upewnić się czy nadawany znak identyfikacyjny odpowiada temu konkretnemu VOR którego chcesz łapać
    4) A kto powiedział że przestali ? Każdy kto chce używać radia lotniczego musi mieć licencję radiooperatora. Ja też taką mam

  4. #4
    wkr
    wkr jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    3) Każdy VOR nadaje swój znak identyfikacyjny morsem - po prostu słyszysz w słuchawkach pikanie tak jak na oldschoolowym filmie jest konieczne żeby umieć odczytać ten sygnał po to aby upewnić się czy nadawany znak identyfikacyjny odpowiada temu konkretnemu VOR którego chcesz łapać
    4) A kto powiedział że przestali ? Każdy kto chce używać radia lotniczego musi mieć licencję radiooperatora. Ja też taką mam
    3) Co innego odebranie znaku radiolatarni VOR czy NDB, który jest nadawany wielokrotnie i bardzo wolno, a co innego odbieranie i nadawanie informacji alfabetem Morse'a z prędkością 20 grup na minutę przez 5 minut. Jest to znacząca różnica (co to znaczy 20 grup można sprawdzić ściągając sobie lekcję z taką prędkością, najlepiej 40, ze strony MP3 practice files - Learn CW Online). Pytam o wykorzystanie telegrafii w łączności lotniczej zamiast łączności fonicznej z wykorzystaniem zakresu fal krótkich (nie VHF tylko HF).

    4) Czymś zupełnie innym jest Świadectwo radiooperatora (nie jest to żadna licencja), wydawane na podstawie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie świadectw operatora urządzeń radiowych (Dz. U. Nr 206, poz. 1290), a czym innym licencja personelu lotniczego wydawana na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z dnia 19 września 2003 r. Nr 165 poz. 1603). Wymagania do uzyskania powyższych dokumentów są zdecydowanie inne. To do uzyskania w UKE jest bardzo łatwe do zdobycia (wielokrotnie na forum temat był poruszany), natomiast nie ma jakiejkolwiek informacji o tym drugim dokumencie. Czy w Polsce jeszcze latają gdziekolwiek radiooperatorzy pokładowi, jak np. dawniej na Ił-62?

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wkr Zobacz posta
    Czy w Polsce jeszcze latają gdziekolwiek radiooperatorzy pokładowi, jak np. dawniej na Ił-62?
    W wojsku? np. w tupolewach rządowych zapewne latali (teraz chyba tutka już nie lata - nie wiem), an 26 np. exinu zapewne mają radiooperatora na pokładzie.

  6. #6
    wkr
    wkr jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michał Zobacz posta
    W wojsku? np. w tupolewach rządowych zapewne latali (teraz chyba tutka już nie lata - nie wiem), an 26 np. exinu zapewne mają radiooperatora na pokładzie.
    Na Tu-154, przynajmniej ostatnio, nie latał radiooperator. Załoga była czteroosobowa (dowódca, II pilot, nawigator, mechanik pokładowy). Na stronie: Ilyushin IL-62M - Radio Operator's Panel | Flickr - Photo Sharing! widać stanowisko radiooperatora z kluczem telegraficznym w samolocie Ił-62. W samolotach An-26 w wojsku latali radiooperatorzy - informacja taka jest np. tu: Stowrzyszenie Miłośników Lotnictwa Wojskowego KRZESINY ale moje pytanie bardziej dotyczy lotnictwa cywilnego.

  7. #7
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wkr Zobacz posta
    3)

    4) Czymś zupełnie innym jest Świadectwo radiooperatora (nie jest to żadna licencja), wydawane na podstawie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie świadectw operatora urządzeń radiowych (Dz. U. Nr 206, poz. 1290), a czym innym licencja personelu lotniczego wydawana na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z dnia 19 września 2003 r. Nr 165 poz. 1603).
    Niestety nie wiem jakie są polskie wymogi, natomiast ja mam dokument ktory nazywa się jak byk FLIGHT OPERATOR RADIOTELEPHONY LICENCE i z tego co wiem to mogę, (oczywiście pod warunkiem że ktoś mnie zatrudni ) wykonywać na jej podstawie zadania radiooperatora pokladowego

  8. #8
    wkr
    wkr jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    Niestety nie wiem jakie są polskie wymogi, natomiast ja mam dokument ktory nazywa się jak byk FLIGHT OPERATOR RADIOTELEPHONY LICENCE i z tego co wiem to mogę, (oczywiście pod warunkiem że ktoś mnie zatrudni ) wykonywać na jej podstawie zadania radiooperatora pokladowego
    Witam. Dziękuję za te informacje, poczytałem sobie o FRTOL. Rzeczywiście may be issued as a stand-alone licence, or in conjunction with another flight crew licence. Natomiast po przejrzeniu syllabusa widzę, że licencja, nawet bez wpisu VHF only nie zawiera praktycznego egzaminu z telegrafii. W związku z tym pytanie o to, czy gdziekolwiek jeszcze wykorzystuje się telegrafię do łączności ze statkami powietrznymi jeszcze bardziej mnie nurtuje...

    Zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa - czy jest w Polsce ośrodek, w którym można odbyć szkolenie mające na celu zdobycie licencji radiooperatora pokładowego? Czy jest to przepis kompletnie martwy, bo ośrodek taki powinien posiadać statek powietrzny wyposażony w radiostacje łączności radiotelefonicznej i radiotelegraficznej, a o używaniu alfabetu Morse'a w łączności nikt z piszących na forum nie słyszał...

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Od czasów IŁa - 62 radiooperatorów w lotnictwie cywilnym (generalnie) nie ma. Zresztą - na zachodzie odesłano ich do lamusa chyba wraz z samlotami tłokowymi. Ponadto we współczesnych (w miarę ) samolotach nawet nie ma możliwości nadawania Morsem - chyba, że ktoś się uprze i będzie używał przycisku nadawania zamiast klucza, ale domylam się, że nie o to chodzi? Nawet w Tu-134 nie było miejsca dla radiooperatora, więc co tu mówić o nowszych samolotach... Ponadto strojenie nowoczesnej HFki w zasadzie niczym się nie różni od strojenia VHF, ba - wręcz robi się to na tych samych pulpitach, jednym można stroić 3 VHF i 2 HF, nie wyświetla się tylko kropka (ułamkowa, do strojenia MHz w VHF). Anten linkowych już też dawno nie ma, są różne w różnych samolotach - można pogrzebać na smartcockpit.com
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    wkr
    wkr jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję za konkretne odpowiedzi, właściwie wyczerpujące temat. Oczywiście nie chodziło mi o kluczowanie nośnej przyciskiem nadawania Choć kiedyś mnie uczono takiej metody komunikacji na wypadek awarii mikrofonu. Zastanawiające dla mnie były oznaczenia CW (Continuous wave) na stronie Nasłuch pasma lotniczego przy częstotliwościach krótkofalowych Hawany i Moskwy. Jak widać nie jest to aktualne.

    Ciekaw jeszcze jestem, jak wyglądała współpraca załogi w skład której wchodził radiooperator pokładowy? Na forum kiedyś pojawiły się nagrania korespondencji LO 5055. Korespondencję prowadził dowódca załogi, choć na pokładzie był radiooperator. Jaka w takim razie była jego rola? Ciekawie też musiało wyglądać wykonanie i potwierdzenie jakiegoś polecenia wymagającego natychmiastowego wykonania np. uniknięcia kolizji bądź odejścia na drugi krąg... Nadanie "SP-ABC QHZ" (znak wywoławczy i polecenie "go around" w kodzie Q) to aż 7 sekund przy prędkości 20 wpm. Jest może na ten temat jakaś zabytkowa instrukcja w sieci lub bibliotekach?


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •