Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
  1. #1
    Awatar wesley

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    DCT MAPIK

    Domyślnie co się dzieje z samolotem podczas uderzenia piorunem?


    Polecamy

    Witam!

    czytałem ostatnio info na temat pechowego dnia dla Ryanaira i trafienia czterech maszyn przez piorun, oczywiście wszystkie maszyny wylądowały bezpiecznie, ale to zagadnienie nadal jest dla mnie tajemnicze i bardzo ciekawe.

    w związku z tym mam kilka pytań:

    1. jakie jest prawdopodobieństwo uderzenia samolotu przez piorun?
    2. czy radar pogodowy jest w stanie określić obszary zwiększonego ryzyka?
    3. czy są jakieś przesłanki mówiące o zagrożeniu uderzeniem?
    4. jakie są konsekwencje?
    5. jak może zachować się samolot w chwili uderzenia? (wiem, że może w każdy sposób, ale czy są jakieś typowe np niespodziewany przechył czy inne wymagające konkretnych procedur czy reakcje pilotów są "doraźne" ("objawowe")?)
    6. czy znacie jakieś przypadki strącenia maszyny przez piorun?

    w jednej z Katastrof... była mowa o ogniach świętego Elma, można szerzej to zjawisko i jego związek z "trafieniem"?

    Mam nadzieję, że czołowi specjaliści na tym forum również zabiorą głos i stworzy się tutaj bardzo ciekawa i pouczająca dyskusja.

    Pozdrawiam wszystkich pasjonatów lotnictwa!

    wes

  2. #2
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie Re: co się dzieje z samolotem podczas uderzenia piorunem?

    Cytat Zamieszczone przez wesley
    w jednej z Katastrof... była mowa o ogniach świętego Elma, można szerzej to zjawisko i jego związek z "trafieniem"?
    a to była katastrofa? o ile pamiętam 747 wleciał w pył wulkaniczny, co omal nie
    doprowadziło do katastrofy, ale wylądował bezpiecznie, udało się uruchomić ponownie
    silniki.

  3. #3
    Awatar Johnny928

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie Re: co się dzieje z samolotem podczas uderzenia piorunem?

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    a to była katastrofa? o ile pamiętam 747 wleciał w pył wulkaniczny, co omal nie
    doprowadziło do katastrofy, ale wylądował bezpiecznie, udało się uruchomić ponownie
    silniki.
    Koledze raczej chodzi o tytuł serii "Katastrofy w przestworzach"

  4. #4
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: co się dzieje z samolotem podczas uderzenia piorunem?

    Cytat Zamieszczone przez wesley
    1. jakie jest prawdopodobieństwo uderzenia samolotu przez piorun?
    Dzieje sie to podobno kilka razy dziennie na calym swiecie ...
    naogol nic sie wtedy nie dzieje .. elektrycznosc splywa po skorupie samolotu i zostaje odprowadzana takimi "piorunnikami" na koncach skrzydel.

  6. #6
    Awatar Weronika1989

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    o kurczę, czegoś takiego nie widziałam! Mocno przerażające. Swego czasu widziałam filmik w internecie jak 737 startował i walnął piorun w skrzydło. Ale nic się nie stało, nawet nie było żadnego śladu.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Za pomocą radaru meteorologicznego można obserwować miejsca tworzenia się komórek burzowych bądź trajektorię przemieszczania chmur Cb oraz np.ich wysokość, możliwe jest więc określenie obszaru zwiększonego ryzyka trafienia piorunem, zwłaszcza jeśli połączy się to z systemem wykrywania wyładowań.

    Przesłanką o możliwości uderzenia piorunem jest bliskość chmury Cb

    Ognie św.Elma powstają gdy w atmosferze występuje duży gradient napięcia pola elektrycznego. Ładunki dążące do wyrównania takiego stanu "uciekają" do atmosfery z najdogodniejszych dla nich miejsc czyli np. masztów, anten czy nawet koron drzew, co czasami jest też widoczne gołym okiem. O ile mi wiadomo w samolotach zjawisko to powstaje na końcówkach skrzydeł. Same ognie św. Elma nie stanowią zagrożenia, jednak są dowodem na istnienie sprzyjających warunków trafienia piorunem, który zagrożeniem już jest.

    Pamiętam jak z jakieś 8-10 lat temu, po przejściu burzy piorun trafił w startujący za wyciągarką szybowiec Bocian. Ładunek przeszedł po podczepionej linie do wyciągarki, która na szczęście na swój sposób była uziemiona. Piloci też mieli szczęście bo doszło tylko do rozwarstwienia lotki.
    I jeszcze inna historia, również parę ładnych lat temu do Wrocławia przyleciało 5 MIGów-29, podczas startu w burzliwej atmosferze jednego ponoć 5 razy(?!) trafiło wyładowanie. Nie wiem ile w tym prawdy.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: co się dzieje z samolotem podczas uderzenia piorunem?

    Cytat Zamieszczone przez wesley
    2. czy radar pogodowy jest w stanie określić obszary zwiększonego ryzyka?
    Radar pogowdowy w samolocie jedynie wykrywa obecnosc kropli wody w powietrzu. Zasada jest taka ze wszystkie burze, wyladowania sa polaczone z olbrzymia iloscia wody w powietrzu daletgo unikajac wody unikasz jednoczesnie piorunow, itp.
    6. czy znacie jakieś przypadki strącenia maszyny przez piorun?
    Tak, jeszcze w latach 60-tych nie wiedziano na 100% jak ochraniac samoloty przed piorunami. Pare samolotow zostalo 'starconych' przez wybuch zbiornika paliwa. Byl taki jedenw ypadek z 707 - jak poszukasz na internecie to znajdziesz. Od tego czasu zabrano sie powaznie za badania w celu lepszego zabezpiecznia samolotow przezd wyladowaniami.

    czy aby to pytanie nie zostalo juz zadane pare razy???

  9. #9
    Awatar wesley

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    DCT MAPIK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    czy aby to pytanie nie zostalo juz zadane pare razy???
    siedzę na tym forum od marca, lecz dopiero niedawno postanowiłem się zarejestrować i nie znalazłem wątku na tym forum, który byłby na podobny temat. Być może jest na starym forum, lecz adresu nie znam

    jeszcze jedno pytanie średnio związane z tematem:

    wiem, że nie lubicie typowo hipotetycznych problemów, ale zastanawia mnie jedno.

    załóżmy, że samolot wykonuje jakiś manewr i jest sterowany autopilotem i np wykonuje zakręt lub zmienia wysokość, jak zachowują się stery gdy nagle autopilot "wysiądzie"? pozostają w pozycji ustawionej przez komputer czy wracają do swojej neutralnej pozycji? czy taka sytuacja jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa maszyny?

  10. #10
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wesley
    Być może jest na starym forum, lecz adresu nie znam
    www.lotnictwo.fora.pl


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wesley
    załóżmy, że samolot wykonuje jakiś manewr i jest sterowany autopilotem i np wykonuje zakręt lub zmienia wysokość, jak zachowują się stery gdy nagle autopilot "wysiądzie"? pozostają w pozycji ustawionej przez komputer czy wracają do swojej neutralnej pozycji? czy taka sytuacja jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa maszyny?
    Nie glupie pytanie. Pozostaja dokladnie w ostatniej pozycji. To chyba jest logiczne.
    Nie jest zadnym zagrozeniem.

    Dodatkowo w Boeingu jak wysiadzie Auto-throttle to dzwignie przepustnicy pozostana w tym samym miejscu. Jest tu pewna roznica z Airbusem ale ze nie jestem ekspertem od Airbusow moze ktos inny to naswietli.

  12. #12
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    saturn5, a mnie sie z kolei wydaje, ze powinny wrocic do pozycji neutralnej, czyli beda na przyklad kontynuowac skret z tym samym przechylem powoli wyrownujac samolot do straight&level. tak mi podpowiada moj zmysl (nie powiem ktory)

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77
    saturn5, a mnie sie z kolei wydaje, ze powinny wrocic do pozycji neutralnej, czyli beda na przyklad kontynuowac skret z tym samym przechylem powoli wyrownujac samolot do straight&level. tak mi podpowiada moj zmysl (nie powiem ktory)
    Jak wysiada autopilot to nagle znikaja sily na serwo-motorach wobec tego powrot skrzydel do poziomu w czasie skretu jest niemozliwy bez interwencji pilota. Aby powrocic do poziomu ktos/cos musi ruszyc wolantem w druga strone. Jak nie autopilot (ktory juz nie dziala) to musi byc to pilot.

    Oczywiscie wylaczenie sie autopilota jest w nowoczesnych samolotach natychmiast glosno (buczek) oznajmiane pilotowi.

  14. #14
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    saturn5, mozliwe ze masz racje, temat warty douczenia sie.

  15. #15
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77
    saturn5, a mnie sie z kolei wydaje, ze powinny wrocic do pozycji neutralnej, czyli beda na przyklad kontynuowac skret z tym samym przechylem powoli wyrownujac samolot do straight&level. tak mi podpowiada moj zmysl (nie powiem ktory)
    Jak wysiada autopilot to nagle znikaja sily na serwo-motorach wobec tego powrot skrzydel do poziomu w czasie skretu jest niemozliwy bez interwencji pilota. Aby powrocic do poziomu ktos/cos musi ruszyc wolantem w druga strone. Jak nie autopilot (ktory juz nie dziala) to musi byc to pilot.

    Oczywiscie wylaczenie sie autopilota jest w nowoczesnych samolotach natychmiast glosno (buczek) oznajmiane pilotowi.
    Oraz sygnalizowane migająca kontrolką.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  16. #16
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Oczywiscie wylaczenie sie autopilota jest w nowoczesnych samolotach natychmiast glosno (buczek) oznajmiane pilotowi.
    Czyli wg logiki musi pozostać co najmniej 1 układ sprawny.
    A moje pytanie brzmi - jak wykrywany jest fakt, że autopilot nie działa? :>

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    Czyli wg logiki musi pozostać co najmniej 1 układ sprawny..

    Cos mi sie widzi ze mylisz autopilota z systemami kontroli samolotu (flight controls). Jak wysiadzie autopilot to oczywiscie mozesz prowadzic samolot recznie, sa samoloty wogole bez zadnego autopilota. Duze samoloty (np taki 737/767) moga miec wiecej niz jeden autopilot a wiec jak jeden nie dziala to drugi moze dzialac (737 ma chyba 2 a 767 3). W malych, tanszych samolotach jest tylko jeden autopilot.

    A moje pytanie brzmi - jak wykrywany jest fakt, że autopilot nie działa?
    Przeciez o tym byla mowa u gory. W duzych samolotach jest to pilotowi oznajmiane - diagnostyka samolotu sama to wykrywa. W innych samolotach pilot sam musi sie zorientowac ze autopilot przestal dzialac co zwykle nie jest trudne - nagle nie ma napiecia na wolancie.

  18. #18
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    Czyli wg logiki musi pozostać co najmniej 1 układ sprawny..

    Cos mi sie widzi ze mylisz autopilot z systemami kontroli samolotu.
    Mogę mylić. Ale nadal pytanie pozostaje - jakie dokladnie procedury - w sensie
    choćby komputerowego algorytmu - wykrywają, że inny algorytm (autopilot) nie działa?

    A moje pytanie brzmi - jak wykrywany jest fakt, że autopilot nie działa?
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    W duzych samolotach jest to pilotowi oznajmiane - diagnostyka samolotu sama to wykrywa. W innych samolotach pilot sam musi sie zorientowac ze autopilot przestal dzialac co zwykle nie jest trudne - nagle nie ma napiecia na wolancie.
    Co to znaczny, że "nie ma napięcia na wolancie"? Czy to oznacza, że gdy owo napiecie jest,
    wolant stawia znaczny opór pilotowi?

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    Ale nadal pytanie pozostaje - jakie dokladnie procedury - w sensie
    choćby komputerowego algorytmu - wykrywają, że inny algorytm (autopilot) nie działa?
    Nie wiem, sa to szczegoly konstrukcyjne. Autopilot Boeinga czy Airbusa ma wbudowna dosc dokladna diagnostyke. W malych samolotach tez to jest robione - w koncu to nie jest tak skomplikowane - moj BMW 528i tez ma niezla diagnostyke i mowi mi kiedy cos w samochodzie jest nie tak, naprzyklad ze czujnik tlenu przestal dzialac, itp.. Latwo sobie wyobrazic ze A/P ktory kosztuje setki tysiecy $$ jest jeszcze lepszy ...

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    Co to znaczny, że "nie ma napięcia na wolancie"? Czy to oznacza, że gdy owo napiecie jest, wolant stawia znaczny opór pilotowi?
    Jak A/P jest wlaczony i dziala poprawnie to pilot czuje to na "usztywnieniu" sie wolanta. Pilot moze pokonac te sily ale wtedy wylaczy A/P zalezy od samolotu ale sa to sily rzedu 5-15 kg.. Zasada jest taka - albo ty prowadzisz samolot albo A/P - a nie obaj na raz. Jaki bylby sens mocowania sie z A/P skoro jednym guzikiem mozesz go wylaczyc?

  20. #20
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    moj BMW 528i tez ma niezla diagnostyke i mowi mi kiedy cos w samochodzie jest nie tak, naprzyklad ze czujnik tlenu przestal dzialac,
    Posiadasz jakąś wersję tybetańską,że w aucie masz czujnik tlenu


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •