Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
  1. #1

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EPPK

    Domyślnie W jakim języku rozmawiamy przez radio?


    Polecamy

    Witam wszystkich. Mam trzy pytania:

    Czy w Polsce przez radio rozmawia sie po polsku, czy po angielsku? Domyslam sie, ze na lotniskach miedzynarodowych mowimy po angielsku, a jak jest na mniejszych, np. w Kobylnicy?

    Jakie jednostki obowiazuja gdy podajemy przez radio wysokosc? Stopy, czy metry?

    I trzecie pytanie: czy jest gdzies dostepny streaming czestotliwosci ktoregos z polskich lotnisk?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    1. Oficjalnie oczywiscie po angielsku
    2. Ft
    3. Chodzi o nasluch? Jesli tak to nigdzie nie ma ale jest na to jedno rozwiazanie: kup sobie skaner i uzywaj do uzytku wlasnego

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    1. Każde lotnisko określa, jakie języki są stosowane w przestrzeni wokół niego. Na kontrolowanych jest to angielski i polski, na niekontrolowanych polski (choć pewnie są wyjątki, da się to sprawdzić). Regułą jest, że jeśli jeden samolot nie rozumie polskiego to wszyscy przechodzą na angielski, w praktyce decyduje o tym kontroler.
    2. Oficjalnie metry, legalnie w Poznaniu, Krakowie, Gdańsku i Warszawie można stosować stopy. W praktyce na lotniskach kontrolowanych wszędzie stosuje się stopy zamiast metrów.
    3. Nie.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    3.Musisz kupić sobie skaner nasłuchowy (najprostsze modele już od 300 zł),następnie kupić/zrobić dobrą antenę,i słuchać co tam w eterze piszczy A to wszystko legalnie


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin / Wrocław

    Domyślnie

    2. Oficjalnie metry, legalnie w Poznaniu, Krakowie, Gdańsku i Warszawie można stosować stopy. W praktyce na lotniskach kontrolowanych wszędzie stosuje się stopy zamiast metrów.
    Czy to znaczy że jeśli wieża np. na EPKT posluguje sie stopami (heh:-P) to to jest niezgodne z przepisami?

    a takie pytanie powiazanie... czy są jakieś samoloty które mają metry na wysokościomierzu?

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Owszem to jest niegodne z przepisami ale zgodne z powszechną praktyką i zdrowym rozsądkiem. W Polsce obowiązuje układ SI więc formalnie obowiązują metry, w praktyce jest jak napisałem.

    Jest sporo takich samolotów, głównie wyprodukowanych w demoludach.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Dlaczego nikt z tym nie zrobi porzadku??? Kiedys slyszalem taki argument, ze wg Aneksow ICAO system SI jest obowiazujacy i dlatego nie mozna tego zmienic np w naszym AIP bo musi to byc wg standardow ICAO. Nawet przegladalem ten aneks i faktycznie stopy, wezly itd obowiazywaly jako jednostki tymczasowe to czasu az wszystkie panstwa dostosuja sie do systemu SI - przeciez to jakas totalna glupota bo wszystko idzie w druga strone -> stopy wezly, wiec dlaczego w ramach "standaryzacji" brna w tym kierunku... kierunku SI...

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Pytanie jest tendencyjne i nie podejmuję się na nie odpowiedzieć.

    Co do języków: sprawdziłem, część aeroklubów (pewnie spora) dopuszcza stosowanie angielskiego po uzgodnieniu.

    Gratisowa paremia dla kol Kondzia: Dicere est argentum, tacere aurum.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    jednostki są problematyczne. pamiętacie przypadek kiedy pilot myślał że tankuje ileś tam tysięcy kilogramów paliwa, a lotnisko mu zatankowało tyle samo, ale funtów wagi paliwa. I mu brakło nad oceanem. Ale szczęśliwie wylądował.
    Chapeau!

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    I mu brakło nad oceanem.
    Zabraklo mu nad Kanada ale znalazl opuszczone lotnisko i wyladowal, byl to 767. Rzeczywiscie funty z kilogramami mozna pomylic bo obie te jednostki sa szeroko uzywane w lotnictwie.

  11. #11
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    2. Oficjalnie metry, legalnie w Poznaniu, Krakowie, Gdańsku i Warszawie można stosować stopy. W praktyce na lotniskach kontrolowanych wszędzie stosuje się stopy zamiast metrów.
    a czy nie jest tak, na kontrolowanych, ze po przekroczeniu transition level przechodzi sie z ft na metry lub odwrotnie? na epwa przynajmniej tak czesto slychac...

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez "
    loresipsum"
    a czy nie jest tak, na kontrolowanych, ze po przekroczeniu transition level przechodzi sie z ft na metry lub odwrotnie? na epwa przynajmniej tak czesto slychac...
    Cos pokreciles To o czym mowisz to zmiana nastawienia cisnienia w wysokoscierzu a jednostki wysokosci pozostaja te same

  13. #13
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    A faktycznie. Nad oceanem szybował Airbus co miał wyciek z silnika.

    A tak przy okazji, czy pilot ma jakąkolwiek szansę wychwycić różnicę w paliwie? To znaczy czy w bakach są "pływaki" czy wszystko się odbywa na zasadzie liczników przepływu?

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    A tak przy okazji, czy pilot ma jakąkolwiek szansę wychwycić różnicę w paliwie? To znaczy czy w bakach są "pływaki" czy wszystko się odbywa na zasadzie liczników przepływu?
    Tak, ma szanse. W drogich duzych samolotach poziom paliwa liczony jest na dwa sposoby: na zasadzie przeplywu i jest tez tzw. totalizator paliwa - pokazujacy aktualny poziom paliwa w bakach (obawiam sie ze nie sa to "plywaki"). Oba sposoby musz podac dosc zblizona liczbe bo jak nie to jest problem. Wlasnie ten wypadek z wyciekiem paliwa w Airbusie mogl byc szybciej wykryty przez zaloge jakby lepiej monitorowali stan paliwa.

  15. #15
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6182
    3.Musisz kupić sobie skaner nasłuchowy (najprostsze modele już od 300 zł),następnie kupić/zrobić dobrą antenę,i słuchać co tam w eterze piszczy A to wszystko legalnie
    Niestety nie, legalnie można posiadac tylko skaner u nas. Nasłuch już jest nielegalny.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  16. #16
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Niestety nie, legalnie można posiadac tylko skaner u nas. Nasłuch już jest nielegalny.
    Zaczyna się nieśmiertelny temat

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Niestety nie, legalnie można posiadac tylko skaner u nas. Nasłuch już jest nielegalny.
    Mozna posiadac skaner ale nie mozna go uzywac? Czegos tu nie kapuje.

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian
    Cytat Zamieszczone przez frik
    Niestety nie, legalnie można posiadac tylko skaner u nas. Nasłuch już jest nielegalny.
    Zaczyna się nieśmiertelny temat
    Hehe dobrze powiedziane

  19. #19
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    USTAWA
    z dnia 16 lipca 2004 r.
    Prawo telekomunikacyjn
    (Dz. U. Nr 171, poz.1800)
    DZIAŁ VI

    Razdział 2Art. 144. 1. Nie wymaga pozwolenia używanie urządzeń radiowych przeznaczonych wyłącznie do odbioru.
    @Atco, jezeli mam radiooperatora w j. POLSKIM to czy moge legalnie prowadzic rozmowe z Wami po angliesku?

  20. #20
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Cos pokreciles To o czym mowisz to zmiana nastawienia cisnienia w wysokoscierzu a jednostki wysokosci pozostaja te same
    zgoda, ze po przekroczeniu TL zmienia sie cisnienie w wysokosciomierzu. ale czy nie jest tez tak, ze jednoczesnie przechodzi sie na inne jednostki? Bo tak sie sklada, ze sluchajac skanerek na epwa kontrolerzy podaja ft powyzej FL80 a ponizej metry, a to jest wlasnie najczesciej transition level. no chyba ze to przypadek, choc nie chce mi sie wierzyc. ewentualnie wygoda... 8)

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •