Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree17Likes
  • 17 Post By hypne

Wątek: Kiedy samolot szybciej leci....

  1. #1
    lizbona
    Goście

    Domyślnie Kiedy samolot szybciej leci....


    Polecamy

    Witam,

    Mam takiego questa.... Samolot szybciej pokona drogę z punktu a do b, kiedy jest na wysokości np 10000 m czy np. 1500m. Jak to się ma do gęstości powietrza, czy może jakiś innych czynników?

    Może to pytanie wyda się komuś śmieszne, ale chciałbym poznać odpowiedz

    Pozdrawiam

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Generalnie im wyzej, tym szybciej sie leci, ze względu na mniejsza gęstość powietrza, przynajmniej do pewnej wysokości, kiedy to zaczynaja "przeszkadzać" inne zjawiska, jak np. spadek mocy silników z wysokością, lub spadek predkosci dźwięku, ktory ogranicza maksymalna predkosc samolotu. Inną zaletą latania wysoko jest (w przypadku silników odrzutowych) mniejsze zużycie paliwa.

  3. #3
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lizbona Zobacz posta
    Mam takiego questa.... Samolot szybciej pokona drogę z punktu a do b, kiedy jest na wysokości np 10000 m czy np. 1500m. Jak to się ma do gęstości powietrza, czy może jakiś innych czynników?
    Im wyżej tym mniejsza gęstość powietrza, więc wyższa jest dopuszczalna prędkość maksymalna.
    Im wyżej tym niżej jest bariera prędkości dźwięku, więc jeśli samolot nie jest przystosowany do jej pokonania - odpada.
    Im wyżej tym mniejsza gęstość powietrza, więc wyższa jest prędkość przeciągnięcia.

    Jeśli liczysz przelot z lotniska do lotniska, to oczywiście nie warto wlatywać na wysokość przelotową Boeingiem 747 lecąc z Katowic do Krakowa. Ale generalnie im wyżej tym szybciej.

  4. #4
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    no i do tego jeszcze masz takie zjawisko jak "jet stream" na dużych wysokościach. Dzięki temu że wieje ponad 200kph można znacznie przyspieszyć predkość względem ziemi

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    no i do tego jeszcze masz takie zjawisko jak "jet stream" na dużych wysokościach. Dzięki temu że wieje ponad 200kph można znacznie przyspieszyć predkość względem ziemi
    Szczególnie lecąc pod wiatr
    Myślę, że nie o to chodziło
    Pozdrawiam!
    Piotr

  6. #6
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Szczególnie lecąc pod wiatr
    Myślę, że nie o to chodziło
    O to też, bo pytanie było o wszystkie czynniki. Tak się dobiera FL żeby jak najbardziej korzystać z wiatrów
    tutaj masz przykładową prognozę jetstream https://secure.metoffice.gov.uk/aviation/jetstream.jsp

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    Tak się dobiera FL żeby jak najbardziej korzystać z wiatrów
    tutaj masz przykładową prognozę jetstream https://secure.metoffice.gov.uk/aviation/jetstream.jsp
    O, dobrze, żeś w końcu to Bedrzichowi objaśnił.....bo by latał nieuświadomiony.

    hypne

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lizbona Zobacz posta
    Samolot szybciej pokona drogę z punktu a do b, kiedy jest na wysokości np 10000 m czy np. 1500m. Jak to się ma do gęstości powietrza, czy może jakiś innych czynników?
    Nie znosze jak wszystkie samoloty wrzuca sie do tego samego worka. Wiele samolotow wogole nie wejdzie na to 10000 m. Kazdy samolot ma swoja optymalna wysokosc - optymalna dla szybkosci i inna wysokosc optymalna dla zasiegu.

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    I tak na przykład samoloty tłokowe mają tendencję to zwiekszania prędkości TAS wraz z wysokością, ale tylko do pewnej granicy (około 8000 ft) powyżej której spadek mocy jest większy niż przyrost prędkości spowodowany mniejszą gęstością powietrza, a więc maksymalna prędkość maleje. Jednocześnie można przyjąć, że dla danej prędkości zużycie paliwa będzie z reguły maleć z wysokością, więc może się okazać że lot na 10,000 ft będzie bardziej opłacalny niż na 6000 ft mimo tej samej prędkości przelotowej.

    Oczywiście wysokość dobiera się także biorąc pod uwagę czynniki zewnętrzne, takie jak wiatry, chmury, turbulencję, występowanie oblodzenia...

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Oj tam, mieszacie

    Każdy samolot ma swoje dwie prędkości: Vmo i Mmo (odpowiednio - maksymalna dopuszczalna prędkość względem powietrza liczona w "normalnych" jednostkach, w lotnictwie typowo w węzłach (kts), oraz maksymalna prędkość względem powietrza liczona w ułamku prędkości dźwięku (Ma)). Generalnie wysokość najwyższej szybkości to punkt, gdzie te dwie prędkości się wyrównują, bo pierwsza rośnie przy wznoszeniu, a druga (minimalnie, ale jednak) spada.
    W praktyce jednak prędkość maksymalna "użytkowania" jest trochę mniejsza, i wysokość większa, bo od pewnego momentu opory ruchu rosną bardzo silnie z prędkością, i jednocześnie dość znacząco spadają z wysokością. Stąd cytaty Kolegów o maksymalnej wysokości (nieprawda - z reguły maksymalna wysokość nie jest opłacalna, bo opór wychylonego trymera i skrzydeł pracujących na większym kącie natarcia przeważa nad zyskiem z niższego ciśnienia/oporu), czy też o locie krótkim w rodzaju Warszawa-Kraków (można polecieć balistycznie, z wznoszenia od razu na opadanie, ale to nie będzie optymalne z uwagi na inne czynniki, w szczególności ekonomię i wrażenia pasażerów).

    To tak baaaaaardzo pokrótce.

    Pozdrawiam, Adam

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •