Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
  1. #1
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Question Systemy Tłumienia Turbulencji


    Polecamy

    Mam pytanie takie jak w temacie. Jakie systemy słuzące do tłumienia turbulencji występują w samolotach pasażerskich i w jakich samolotach one występują? Zawszę interesowało mnie, czy systemy takie są powiazane z Fly-By-Wire, czy mogą występować w samolotach z mechanicznym sterowaniem?

  2. #2

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    L-1011-500 TriStar miał tzw. ACS (Active Control System). Pierwsza seryjna instalacja tego rodzaju na samolocie komercyjnym.

    System pracował lotkami (symetrycznie) aby kontrolować dystrybucje siły nośnej (a konkretnie przesunąć ją w kierunku kadłuba) w czasie manewrów i turbulencji.
    Było to częściowo związane z wydłużeniem skrzydła w wersji -500 i chęcią uniknięcia drogiej modyfikacji struktury wewnętrznej.
    Check your facts man !

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    787 bedzie miec cos takiego.
    To sa systemy oparte na elektryce/oprogramowaniu a wiec samolot z czysto mechanicznym sterowaniem nie moze tego miec.

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    To troche zależy co rozumiemy przez czysto mechaniczne sterowanie...
    Check your facts man !

  5. #5
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Czy zatem wspomniany wczesniej przez kolegę L-1011-500 TriStar miał elektroniczne sterowanie, bo jakoś nie chcę mi się wierzyć.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Tak, TriStar uwazany jest za pierwszy samolot pasazerski z kompletnym fly-by-wire. Nie wiem co tu trudnego do uwierzenia, pierwsze eksperymenty z fly-by-wire zaczely sie w latach 50-tych, potem byly rozne pojedyncze sztuki latajace z fly-by-wire (np CF-105 Arrow) a jak dochodzimy do TriStara to juz rok 1970, czlowiek chodzi po Ksiezycu i technologia jest dosc dojrzala i sprawdzona aby cos takiego wsadzic do pasazerskiego samolotu. Doprawdy ten samolot byl super nowoczesny jak na swoje czasy ale Lockheed prawie zbankrutowal budujac go.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Nie,

    L-1011-500 miał wiele ciekawych rzeczy, ale EFCS (Electronic Flight Control System) nie miał, miał za to bardzo zaawansowanego autopilota...

    Miał w miarę (jak na Lockheeda) klasyczne sterowanie. Kontrolowane mechanicznie, manewrowane hydraulicznie, nie-odwracalne, podwójnie/potrójnie zabezpieczone stery.
    Lockheed nie jest znany z budowania przeciętnych maszyn, więc jak przyszło zbudować szerokokadłubowy samolot pasażerski to zrobili to po swojemu, zbudowali najbardziej zaawansowany samolot pasażerski na jaki technika tamtych lat pozwalała. Jako pierwsza maszyna otrzymał certyfikacje CatIIIc od FAA. Jako kuriozum, w 1979 roku, miał cyfrowy system dystrybucji dźwięku (muzyki) do foteli pasażerskich.

    Pierwszy samolot pasażerski (seryjnie produkowany) z fly-by-wire to był Concorde. Z cyfrowym EFCS zaczęła eksperymentować NASA na F-8C na początku lat 70-tych i odkryli że komputer (notabene z kapsuły Apollo) był zbyt wolny i samolot wpadał w PIO.

    Wracając do sterowania, pierwsze pytanie to co rozumiemy przez czysto mechaniczne sterowanie. Czy 737 jest mechaniczny?
    Check your facts man !

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Systemy aktywnego tłumienia turbulencji są w Airbusie A330/340 i w Boeingu B777, B787.
    Smartcockpit - w działach poświęconych tym typom, w rozdziale Flight controls będzie więcej szczegółów.
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 12-10-2011 o 07:18
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aérospatiale Zobacz posta
    Wracając do sterowania, pierwsze pytanie to co rozumiemy przez czysto mechaniczne sterowanie. Czy 737 jest mechaniczny?
    Tak, ze wspomaganiem hydraulicznym
    Pozdrawiam
    Lukasz

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Dzieki wolf, bylo to wprawdzie retoryczne pytanie, lecz uwazam ze dosc istotne. Duzo sie rzuca stwierdzen ktore czesto sie faktow i nomenklatury nie trzymaja. Nie jestem pewien czy wszyscy zdaja sobie sprawe ile roznych rozwiazan jest stosowanych na samolotach i ze jest troche innych samolotow na niebie niz B737 i A320.
    Check your facts man !

  11. #11
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Nie jestem pewien czy wszyscy zdaja sobie sprawe ile roznych rozwiazan jest stosowanych na samolotach i ze jest troche innych samolotow na niebie niz B737 i A320.
    No oczywiscie, że tak i to nie ulega żadnym watpliwoscią. Zastanawia mnie natomiast, dlaczego np. Airbus, który słynie z wielu nowoczesnych rozwiazań na samolotach, zastosował systemy aktywnego tłumienia turbulencji na A330/A340, a nie zastosował go własnie na A320? Czy wieksze maszyny mają większą tendencję do wpadania w turbulencje, bo z tego co ja wiem, to im wiekszy samolot, tym wygodniejszy dla pasażerów. Jak to z tym jest?

  12. #12
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Czy to jest jawny przykład działania systemu tłumienia turbulencji w Boeingu 777, polegający na wychylaniu lotek? http://www.youtube.com/watch?v=GzvA9tHNTyg

  13. #13
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Przy dużej prędkości (przelotowa) ta klapolotka jest używana jako podstawowa (lotki na końcówkach chyba są nawet odłączane). Daje to precyzyjniejsze sterowanie przechyleniem. Na pewno praca tego steru tłumi turbulencje, ale nie jest to "jawny przykład działania".

  14. #14
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Question

    Czy taki mechaniczny 737 ze wspomaganiem hydraulicznym ma w ogóle jakikolwiek system pomagający stłumić lub złagodzić turbulencje? Coś zwiazanego z wychylaniem lotek, badź spoilerów.

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Reasumujmy - wszystkie systemy typu FBW będą tłumiły turbulencję - lepiej lub gorzej! W końcu FBW utrzymuje zadaną trajektorię lotu - niezależnie czy to w locie ręcznym czy na AP bo turbulancja zakłóca trajektorię lotu. Natomiast jak wspomniałem - w A330/340 i B777 są to DODATKOWE układy w systemie sterowania i są w sumie dość proste - po prostu dodatkowo sterują lotkami wychylając je jednocześnie w górę lub w dół.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  16. #16
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question

    Dzięki bedrzich za podsumowanie. Mam jeszcze jednak pytanie. Wiadomo, że turbulencja zakłóca trajektorię lotu. Napisałeś wyżej, że wszystkie systemy typu FBW bedą lepiej lub gorzej tłumiły turbulencje. Czy nie pomyliłeś przez przypadek oczywiscie kwestii samego FBW z zabezpieczeniami stosowanymi przez Airbusa? Wiem, że w locie bez A/P w Airbusach działają zabezpieczenia, np. przed przeciągnięciem, itp. Ale sa tez na przykład samoloty, które mimo tego, ze posiadają FBW, nie mają takich zabezpieczeń, które działałyby w locie bez włączonego A/P, np. Embraer 190/195. Jeśli chodzi zaś stricte o fakt tłumienia turbulencji, to jak B737 dla przykładu, który nie ma FBW, będzie radził sobie z tłumieniem turbulencji, oczywiście z właczonym A/P? Czy w samolocie, który nie posiada FBW, autopilot bedzie w jakis sposób "walczył" z turbulencją poprzez tłumienie jej?

  17. #17
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Po pierwsze - na systemach Embraera się nie znam i nie wypowiadam.
    Po drugie - utrzymywanie trajektorii lotu przez AP to NIE to samo co tłumienie turbulencji. Wprawdzie nie szukałem i nie dotarłem do odpowiednich materiałów, ale zauważ że układy tłumienia turbulencji są stosowane raczej dużych niż małych samolotach - B777 czy A330 są tak z grubsza 2 razy większe od 737 czy 320 - pewnie dopiero przy takich rozmiarach płatowca ma to sens! Choć jak podkreślałem już poprzednio - są to dość proste układy, wydaje mi się, że wielkiej filozofii tu nie ma! No i zabezpieczenia FBW to co innego, a układy tłumienia turbulencji to co innego
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 25-12-2011 o 17:11
    Pozdrawiam!
    Piotr

  18. #18
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki. A ja mam jeszcze pytanie o 747. Od poczatku ten samolot miał sterowanie mechaniczne. Dopiero od wersji 8 pojawiło się FBW (spoilery i lotki wewnetrzne). Czy dołożono tam systemy tłumienia turbulencji, czy ten samolot zawsze coś, co tłumi turbulencje miał?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •