Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
  1. #1
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question Różnice pomiędzy modem V/S, a FPA i zastosowanie go na różnych samolotach


    Polecamy

    Witam. Zastanawia mnie jedna rzecz. Jaka rest róznica pomiedzy modem V/S, a FPA? Wiem, że V/S to prędkosć pionowa, zaś FPA nie mam pojecia. I mam jeszcze drugą część pytania. Dlaczego mod FPA na CMD wystepuje tylko na B777 i B787, a na 737/747/757/767 już nie? Czy te samoloty tego modu w ogóle nie posiadają, czy ustawia się go w innym miejscu? Proszę o pomoc.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Witam. Zastanawia mnie jedna rzecz. Jaka rest róznica pomiedzy modem V/S, a FPA? Wiem, że V/S to prędkosć pionowa, zaś FPA nie mam pojecia.
    FPA = flight path angle
    Roznica jest po pierwsze taka ze V/S jest powszechnie uzywanym modem autopilota (ktory znajdziesz nawet w 50-letnim samolocie jesli tylko byl wyposazony w A/P) ktorego mozesz uzyc w roznych fazach lotu natomiast FPA uzywany jest wylacznie przy ladowaniu i jest stosunkowa nowoscia. Wiec nie bardzo mozna je porownywac lub wrzucac do tej samej szuflady.

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    FPA (w Boeingu także FPV czyli vector) reprezentuje kierunek wektora lotu samolotu, jego trajektorię. Kąt pomiędzy FPA a sylwetką samolotu nz PFD odpowiada (w zasadzie) kątowi natarcia.
    Nie jest taką znowuż nowością, stosowany jest w samolotach wojskowych na HUD już od dość dawna (od początków HUD?) a w pasażerskich był już w Fokkerach F70/100 (w/g pilotów ktorzy na tym latali!), Airbusach, Embraerach serii 170 itd.
    Jakie są zalety? Przy podejściu nieprecyzyjnym ustawienie ścieżki FPA (na przykład!) na -3 stopnie powoduje, że wraz ze spadkiem GS (czyli prędkości wzgl. ziemi!) system AP/FD dostosowuje odpowiednio prędkość opadania VS - ergo kontrola ścieżki schodzenia jest o wiele łatwiejsza, nawet w zakrętach! W Airbusie jest to połączone z odpowiednią symboliką na PFD, dzięki czemu nawet podejście z widocznością jest dużo łatwiejsze. Jak? Symbol FPA ma zwyczajnie 3 stopnie - przyklejasz "ogonek" do linii horyzontu od spodu i można 3 stopniami lecieć caaaly dzień - nie potrzeba flight directora czy AP....
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 29-10-2011 o 21:49
    Pozdrawiam!
    Piotr

  4. #4
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Czy zatem np. w B737 FPV występuje?

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Czy zatem np. w B737 FPV występuje?
    Nie - nie występuje.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  6. #6
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Wtedy dużym ułatwieniem w podejściach nieprecyzyjnych jest HUD - o ile występuje. On jest chyba w stanie wskazać ścieżkę podejścia?

  7. #7
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Nie - nie występuje.
    Oj, nie zgodzę się. W 737NG jest - można sobie go wyświetlić na PFD; ale nie jest sprzęgnięty z AP.

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    oznica jest po pierwsze taka ze V/S jest powszechnie uzywanym modem autopilota (ktory znajdziesz nawet w 50-letnim samolocie jesli tylko byl wyposazony w A/P)
    W tak starych autopilotach był zazwyczaj pitch, nie v/s.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  8. #8
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    W MD-11/MD-10 jest V/S i FPA, do wyboru do koloru.

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Oj, nie zgodzę się. W 737NG jest - można sobie go wyświetlić na PFD; ale nie jest sprzęgnięty z AP.
    Sorry, ale NG nie znam
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Sorry, ale NG nie znam
    A to właśnie dodali w NG, w classicach nie było. Ale w stosunku do Arbuza jest bardzo prosty - włącza się pstryczkiem na EFIS'ie i tyle - nie ma możliwości, żeby go ustawić sobie na konkretny kąt w MCP, a tym bardziej polecieć go autopilotem...

    D.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Generalnie - jak już napisano - VS można używać w zasadzie w każdej fazie lotu, zaś FPA głównie podczas zniżania czy lądowania, chociaż widziałem że załogi EMB latają chyba cały lot (nie pytajcie dlaczego bo nie wiem). VS to tzw. Mod podstawowy (wraz z HDG) AP. Co to oznacza? W modzie FL change podczas np. zniżania, silmiki są na małym gazie (idle), po osiągnięciu zadanej prędkości AP utrzymuje ją sterem wysokości czyli prędkość pionowa będzie wynikowa. W modzie VS - priorytetem jest pr. pionowa, więc np. podczas znizania po jej osiągnięciu samolot będzie się dalej rozpędzał i w skrajnych przypadkach jeżeli AP nie ma zabezpieczeń (jak np. Airbus czy 777/787) to może dojść do przekroczenia prędkości maksymalnej. Analogicznie podczas wznoszenia - może dojść do niebezpiecznego spadku prędkości. Dlatego też jeżeli używa się tego modu to po pierwsze - trzeba bardziej uważać, a ponadto rzadko będą to wartości powyżej 1500-2000 stóp/min, oczywiście w zależności od możliwości systemu!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  12. #12
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Na jakiej zasadzie działa FPV w 737NG, skoro nie możemy go ustawić na dany kąt? Czy wskazanie na PFD zmienia wtedy komputer?

  13. #13
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Na takiej, że na PFD po prostu pojawia się symbol FPV i dzięki temu można odczytać z jakim wektorem się leci.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  14. #14
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question

    Dzięki wegi. Mam jeszcze pytanko związane z przeliczaniem FPA na V/S. Piloci lecący A320/B777, którym kontroler nakaże znizać się pod kątem np. 3 stopni, po prostu ustawiają ten kąt na FPA. Ale czy załoga lecąca 737/747/757/767 może sobie przeliczyć z FPA na V/S? Wyliczą sobię lub kontrola im poda, że mają zniżać się pod kątem 3 stopni, a oni obliczą sobie, że wychodzi to tyle i tyle V/S (oczywiście minus, bo do zniżania).

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Dzięki wegi. Mam jeszcze pytanko związane z przeliczaniem FPA na V/S. Piloci lecący A320/B777, którym kontroler nakaże znizać się pod kątem np. 3 stopni (...)
    Kontroler NIE podaje takich rzeczy!! Podaje co najwyżej prędkość opadania bądź restrykcję wysokościową na (konkretnym) punkcie, a już to, jak to pilot zrobi - V/S czy FPA to już jego (pilota!) broszka!. Kąt podany jest wyłącznie na kartach podejścia, tu jest stosowany i jest (bardziej) dla pilota. Ba - nawet podczas podejścia (nieprecyzyjnego, bo o takim mowa!) fakt podania kąta ścieżki e podejściu typu CDA (continues descend app) pilota do NICZEGO nie zmusza chyba, że jest to podejście typu LNAV/VNAV, ale to chyba oczywiste, bo takie podejście leci się zasadniczo jak ILSa. A przeliczanie ścieżki to jest - pardon - abecadło każdego IFR-owca! No i jest w tabelce na podejściówce
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 20-11-2011 o 16:37
    Pozdrawiam!
    Piotr

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Dziwne pytania zadajesz. Żadna kontrola nie nakaże "zniżania pod kątem". Do sterowania zmianami wysokości i utrzymania separacji ATC wykorzystuje ograniczenia nakładane na prędkość postępową lub pionową. Podczas wykonywania podejść instrumentalnych schodzenie ustala się inaczej, koledzy z IR na pewno mogliby tutaj wiele powiedzieć.

  17. #17
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    W jaki sposób i jakim wzorem możemy łatwo przeliczyć FPA na V/S?

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Patrząc na wariometr.

  19. #19
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Ale na przykład chciałbym przeliczyć 3 stopnie FPA na V/S.

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Jak powiedział bedrzich, jest w tabelce na podeściówce, ew. na osobnej tabeli dla różnych prędkości i ścieżek. Można też użyć uproszczonego wzoru ROD = angle x GS x 100 / 60.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •