Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question Concorde, a przekraczanie bariery dźwięku


    Polecamy

    Mam takie pytanie odnośnie przekraczania bariery dźwięku przez samolot Concorde. Tutaj na filmiku: Concorde breaking the sound barrier - YouTube słychać huk w momencie przekraczania bariery dźwięku przez ten samolot. Czym owe zjawisko jest spowodowane? Czy zatem Concorde mógł ją przekraczać tylko przelatując nad morzem/oceanem?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Grom dźwiękowy, bo w Twoje "szukałem, ale nie znalazłem" nie uwierzę.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  3. #3
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question

    Czyli, jeśli trasa Concorde'a nie prowadziła przez ocean albo morze, to maszyna nie mogła przekroczyć bariery dźwięku, bo jakoś nie chciałbym usłyszeć w środku nocy taki huk nad moim domem?

  4. #4
    Moderator
    Awatar macieju

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    Ja pamiętam czasy (i pewnie wielu forumowiczów również) kiedy przekraczanie bariery dźwięku nad głową było codziennością Co prawda nie były to Concordy ale huk ten sam zapewne

  5. #5
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    A jak taki huk jest odczuwalny/słyszalny w środku w maszynie?

  6. #6
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    A jak taki huk jest odczuwalny/słyszalny w środku w maszynie?
    Również podłączam się do tego pytania.

  7. #7
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    W srodku nie bylo slychac ani czuc kompletnie nic.

    Pzdr

  8. #8
    Awatar piotrekc64

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Przekraczanie "bariery" nie ma nic wspólnego z "gromem dźwiękowym" słyszanym na ziemi, gdy w okolicy latają szybkie samoloty. Przekraczanie prędkości dźwięku nie generuje takiego gromu, a jego źródłem może być samolot lecący z prędkością zdecydowanie naddźwiękową. Jest przez obserwatorów słyszany, gdy fala uderzeniowa przemieszczająca się z prędkością samolotu dociera do ucha obserwatora.
    Bariera dźwięku


    2.45 Moment przekroczenia bariery dźwięku.

  9. #9
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Czyli, jeśli trasa Concorde'a nie prowadziła przez ocean albo morze, to maszyna nie mogła przekroczyć bariery dźwięku, bo jakoś nie chciałbym usłyszeć w środku nocy taki huk nad moim domem?
    Zgodnie z rozporządzeniem MI z 11 czerwca 2010 w FIR EPWW obowiązuje zakaz przekraczania prędkości dźwięku i lotu z prędkością naddźwiękową do FL350 (włącznie) oraz w godzinach 2200-0600. Myślę, że podobne zasady obowiązują także w innych cywilizowanych państwach.

  10. #10
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    No na pokładzie rzeczywiście nic nie słychać, oprócz informowania o tym przez załogę i wyświetlanej prędkości.

  11. #11
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Generalnie era prędkości naddźwiękowych się skończyła. Kerozyna poszła w górę, samoloty takie były paliwożerne, a kraje wprowadziły zakazy przekraczania prędkości dźwięku. Coś mi się wydaje, że nie prędko zobaczymy na niebie takie samoloty jak Concorde, no ale wiadomo, ekonomia jest nieubłagana, hałas zresztą też.

  12. #12
    Awatar piotrekc64

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Zgodnie z rozporządzeniem MI z 11 czerwca 2010 w FIR EPWW ..
    Tak bardziej ogólnie dla kraju:
    Dz.U. 2003 nr 183 poz. 1793,
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
    z dnia 9 października 2003 r.
    w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące
    Na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. — Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112)
    § 5.
    1.
    W polskiej przestrzeni powietrznej wprowadza się zakaz lub ograniczenie wykonywania lotów z prędkością naddźwiękową:
    1)
    cywilnym i państwowym statkom powietrznym poniżej poziomu lotu FL 340;
    2)
    cywilnym i państwowym statkom powietrznym powyżej poziomu lotu FL 340 w godzinach 2300-600.
    2.
    Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:
    1)
    lotów wykonywanych w celu ochrony granicy państwowej;
    2)
    lotów wykonywanych w celu przechwycenia statków powietrznych naruszających granicę państwową lub obowiązujące zasady wykorzystania przestrzeni powietrznej.
    Rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące.

  13. #13
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Piotreck64, dobrze, że wychwyciłeś to FIR EPWW! Oczywiście miało być dla polskiej przestrzeni powietrznej.
    Acha i dla ścisłości rozporządzenie które podałeś nie jest już aktualne (patrz data). W obecnie obowiązującym (z 2011) mowa o przytaczanym przez nas zakazie jest w paragrafie 3, natomiast sytuacje które są wyłączone spod tego zapisu zawarte są w zmodyfikowanej formie w paragrafie 4. Informacyjnie:
    § 4. Zakazów przekraczania prędkości dźwięku lub lotu z prędkością naddźwiękową nie stosuje się do lotów:

    1) wykonywanych na hasło ALFA SCRAMBLE;
    2) próbnych, wykonywanych w strefach D i TRA.
    Pozdrawiam.

  14. #14
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Mam takie pytanie odnośnie przekraczania bariery dźwięku przez samolot Concorde. Tutaj na filmiku: Concorde breaking the sound barrier - YouTube słychać huk w momencie przekraczania bariery dźwięku przez ten samolot. Czym owe zjawisko jest spowodowane? Czy zatem Concorde mógł ją przekraczać tylko przelatując nad morzem/oceanem?
    Wczoraj wpadł mi w rece film o historii Concorda ."Czas Concorda".Concorde poruszał się z prędk.naddzw. na wys. ok 18000m.Trasę pokonywały trasami o nazwach:Sierra November i Sierra (Majk)-piszę fonetycznie.Concorde BA leciał z prędk.poddzwiękową do punktu na pd.Walii.Po przekroczeniu linii brzegowej rozpędzał sie do prędk. naddzwiękowej.Wg przepisów wytracenie tej prędkości powinno nastąpić przed wlotem nad ląd,ale dla Concorda dolot do lotniska w Nowym Yorku prowadził cały czas nad wodą,dzięki czemu można było maksymalnie wykorzystac lot naddzwiekowy samolotu.Samo lądowanie również ze względu na spory hałas jaki wytwarzał Concorde,odbywało sie na określonych pasach stosując, nietypową ścieżkę podejścia-KENAZI(fonet.)Widac na filmie ostry zwrot przed samym przyziemieniem.

  15. #15
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gaugan Zobacz posta
    W srodku nie bylo slychac ani czuc kompletnie nic.
    Swoją droga to bardzo ciekawe, huk słyszalny jest na ziemi, a w maszynie nie? Wot technika

  16. #16
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Fazi Zobacz posta
    Swoją droga to bardzo ciekawe, huk słyszalny jest na ziemi, a w maszynie nie? Wot technika
    Ponieważ samolot leci szybciej od dzwięku,to grom zostaje z "tyłu".Wot technika

  17. #17
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    A mnie ciekawi zjawisko kondensowania się pary wodnej wokół samolotu podczas przekraczania bariery dźwięku. Czy w Concordzie też to występowało, czy są jakieś udokumentowane tego przypadki ? Czy może samolot był tak zaprojektowany, że tego uniknięto ?
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie ma bezposrednego zwiazku miedzy przekraczeniem bariery dzwieki a ukazaniem sie takiej chmury kondensacyjnej. To sie tez dzieje przy mniejszych szybkosciach. Widac to tez przy starcie rakiet. To jest zupelnie naturalne zjawisko i nie ma zadnego pwodu aby probowac tego unikac, to troche tak jakby ktos probowal unikac grawitacji... . Tutaj troche zdjec:

    Breaking the Sound Barrier with an Aircraft
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 17-11-2011 o 22:23

  19. #19
    Awatar piotrekc64

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Artykuł dużo łatwiej obrazujący powstanie gromu dźwiękowego:
    Bariera dzwiku i grom dzwikowy - Nauka - Adonai.pl

    Lot z niewielką prędkością:


    Osiąganie prędkości dźwięku(widać jak fale dźwiękowe kumulują się w jednym miejscu i jest to słyszane jako grom dźwiękowy):


    Lot z prędkością wyższą niż prędkość dźwięku:

  20. #20
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie


    Polecamy

    @saturn: nie mówię, że to jest problemem. Zastanawia mnie tylko czy występuje to też w przypadku Coccorda z tego względu, że wiele razy widziałem zdjęcia i filmy jak w myśliwcach przy prędkości bliskiej dźwięku lub podczas przekraczania kumuluje się stożek z pary, a takowych zdjęć czy filmików z Concordem nie widziałem
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •