Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40
Like Tree11Likes

Wątek: Czy lecimy poziomo?

  1. #1

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie Czy lecimy poziomo?


    Polecamy

    Pytanie głupie a i odpowiedź chyba oczywista. W temacie "strach przed lataniem" ktoś forsuje tezę, że uniesienie dziobu w trakcie lotu to "złudzenie optyczne". Byłbym wdzięczny za wyjaśnienie, dlaczego latamy z mniej lub bardziej uniesionym dziobem.

  2. #2
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Zależy to od kąta natarcia samolotu w danym stanie lotu. Aby samolot mógł lecieć poziomo jego siła nośna musi zrównoważyć ciężar. Siła nośna będzie w locie poziomym zależała od 2 zmiennych parametrów czyli od prędkości oraz współczynnika siły nośnej liniowo zależnego od kąta natarcia. Zmniejszenie prędkości w locie poziomym spowoduje spadek siły nośnej, który musi być zrównoważony poprzez przyrost kąta natarcia samolotu. Stąd w trakcie lotu poziomego dziób samolotu będzie mniej lub bardziej odchylony od linii toru lotu.

    EDIT: Nie dopisałem jeszcze jednej ważnej rzeczy. W trakcie lotu poziomego ze stałą prędkością (np. długi przelot) zmniejsza się masa samolotu (wypalanie paliwa) co mniejsza zapotrzebowanie na siłę nośną. Dzięki temu lot z tą samą prędkością może być realizowany na mniejszym kącie natarcia.
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  3. #3
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Odpowiem mało fachowo, ale kiedyś czytałem jakiś artykuł o luksusowych bizjetach (BBJ, ACJ itp) i jedną z przytaczanych ciekawostek było specjalne pochylenie łóżek, właśnie ze względu na lot "pod kątem".

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie

    Czyli w praktyce nos zawsze jest lekko uniesiony czy tak? Chciałbym to wkleić do tamtego tematu. Prrawdę mówiąc nie rozumiem jak możnaby latać "w poziomie" i jaki byłby wtedy kąt natarcia.

  5. #5
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Kąt natarcia może wynosić 0 stopni, a skrzydło dalej wytwarzałoby siłę nośną. Tylko dla symetrycznych profili kąt zerowej siły nośnej wypada w zerowym kącie natarcia. W samolotach pasażerskich nie stosuje się takich. Na zerowym kącie natarcia współczynnik siły nośnej ma w nich pewną dodatnią wartość, dzięki czemu taki lot poziomy jest możliwy. Należałoby też wspomnieć, że kąt natarcia jest mierzony względem cięciwy skrzydła, które może być zaklinowane względem kadłuba o jakiś kąt. Stosuje się to właśnie po to żeby skrzydła mogły wytwarzać większą siłę nośną przy kącie pochylenia kadłuba w okolicy zera stopni.
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  6. #6

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Kąt natarcia, a "uniesienie nosa" to dwie różne rzeczy. Skrzydła w samolotach montowane są z określonym kątem zaklinowania, w taki sposób, że cięciwa profilu skrzydła nie jest równoległa do osi podłużnej kadłuba. Dlatego samolot w locie poziomym, z kadłubem poziomo, cały czas może lecieć na dodatnim kącie natarcia. Domyślam się, że duże samoloty na prędkościach przelotowych lecą właśnie z kadłubem poziomo - bo jest to najbardziej efektywne aerodynamicznie.

  7. #7
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Są to 2 różne kąty, ale na stałe ze sobą związane. Na długich przelotach, tak jak pisałem wcześniej, kąt natarcia (a wraz z nim kąt pochylenia kadłuba) może się zmienić nawet o parę stopni przez co np. po skończeniu wznoszenia kadłub będzie uniesiony o 3 stopnie a przed rozpoczęciem zniżania będzie na 0.
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  8. #8

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Wszystko się zgadza, nie polemizowałem z Tobą - wysłałeś posta, kiedy ja już zacząłem pisać swojego, dlatego trochę powtórzone informacje

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Na długich przelotach NIE leci się ze stałą prędkością! Dzięki temu samolot leci coraz szybciej, bo jest lżejszy, ale przyrost na powiedzmy 10h trasie jest niewielki, rzędu 0.01 maksymalnie do 0.02 liczby Macha. Wyjątek - lot nad Atlantykiem, gdzie należy utrzymywać stałą prędkość zgodną z zezwoleniem. Zresztą jest wiele czynników wpływających na prędkość ergo kąt natarcia - np. cost index, wiatr - tak, ma wpływ, bo w locie pod silny wiatr FMC wylicza większą prędkość przelotową.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Na długich przelotach NIE leci się ze stałą prędkością!
    Ok, to było założenie upraszczające Żeby można było pokazać zmianę kąta pochylenia kadłuba w trakcie ustalonego lotu poziomego A zwiększenie prędkości prowadzi oczywiście w locie poziomym do dalszego zmniejszenia kąta natarcia a co za tym idzie kąta pochylenia kadłuba.

    Pozdrawiam
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez homer30009 Zobacz posta
    Domyślam się, że duże samoloty na prędkościach przelotowych lecą właśnie z kadłubem poziomo - bo jest to najbardziej efektywne aerodynamicznie.
    Nie do końca - samolot musi być stabilny w locie dla sporego zakresu przesunięć środka masy (no, dokładniej punktu przyłożenia siły ciężkości). Niby i tak "celuje się" w określony punkt na krzywej MAC, ale w praktyce nie sposób go utrzymać, bo i paliwo się spala/przesuwa, i paxy. Dlatego samolot leci raczej "pod górę", z typowym odchyleniem dzioba o 2.5 do 3stopni (zależy od maszyny), a za to tylne stabilizatory powinny iść "płasko", bo to konfiguracja z minimalnym oporem.

    Pozdrawiam, Adam

  12. #12
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    a za to tylne stabilizatory powinny iść "płasko", bo to konfiguracja z minimalnym oporem.
    Hmm, ciekawa koncepcja. Opór aerodynamiczny usterzenia jest w porównaniu z resztą samolotu pomijalnie mały. To czy usterzenie poziome jest na większym czy mniejszym kącie natarcia ma wpływ na składową oporu indukowanego usterzenia. Opór indukowany zależy od współczynnika siły nośnej na usterzeniu, a zatem od jego kąta natarcia. Kąt natarcia usterzenia jest zwykle mniejszy niż ten na skrzydle co jest spowodowane jego kątem zaklinowania oraz kątem odchylenia strug przez skrzydło. Usterzenie jest zaklinowane tak, aby w warunkach przelotowych wytwarzana przez nie siła nośna (przeważnie skierowana w dół) na długim ramieniu równoważyła moment pochylające pozostałych elementów samolotu. Tak więc wpływy oporu usterzenia jest niewielki na całkowity opór samolotu (do kilku procent).
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  13. #13
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Jakby tego było mało w samolotach ze sterowaniem FBW można sobie pozwolić na całkowicie tylne wyważenie podczas lotu dzięki czemu siła nośna usterzenia skerowana jest do góry i sumuje się z siłą nośną płata. Tak jest np. w A330 gdzie dzięki zbiornikowi w usterzeniu paliwo jest przepompowywane automatycznie. Dzięki temu środek ciężkości jest z tyłu ok. 35% i więcej przez dłuższy czas lotu, zasilanie silników z tego zbiornika następuje przy paliwie w głównych rzędu 35t (nie pamiętam już dokładnie), zaś do startu są to wartości poniżej 30%.
    Canonier likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  14. #14
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Co spowoduje zmniejszenie kąta pochylenia kadłub. Więc, wracając do tematu, kąt pochylenia kadłuba jest zwykle niezerowy ale czyni się wszelkie kroki żeby był jak najbliższy zeru Chyba wyjaśniliśmy trochę

    Pozdrawiam.
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  15. #15

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    EPWA Piaseczno

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pasazer222 Zobacz posta
    Pytanie głupie a i odpowiedź chyba oczywista. W temacie "strach przed lataniem" ktoś forsuje tezę, że uniesienie dziobu w trakcie lotu to "złudzenie optyczne". Byłbym wdzięczny za wyjaśnienie, dlaczego latamy z mniej lub bardziej uniesionym dziobem.
    Ja zadałem to pytanie w temacie SPL dlatego, ze jak napisalem w temacie obserwuje wszystko podczas lotu i zauwazylem takie zjawisko i chcialem to tylko wyjasnic czy to tylko wrazenie zestresowanego czlowieka czy rzeczywiscie cos jest na rzeczy. Nie chcialbym zebys wysmiewal sie z jednego z moich pytan i zakladal na temat tej kwestii nowy topic. Pozdrawiam.

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kamil.. Zobacz posta
    Nie chcialbym zebys wysmiewal sie z jednego z moich pytan i zakladal na temat tej kwestii nowy topic.
    pasazer222 pisał raczej o postach kolegi Tupungato. Tak, czy inaczej skoro, jego zdaniem,
    Cytat Zamieszczone przez pasazer222 Zobacz posta
    Pytanie głupie a i odpowiedź chyba oczywista.
    to nie wiem, po co je zadawał.

  17. #17
    Awatar AllOver

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    AllOver :)
    Wpisów
    263

    Domyślnie

    Srednio na przelocie nos 737/757/767 jest od 2 do 3 stopni do gory (z prawdziwa sredia 2,5 stopnia).
    AllOver

  18. #18

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kamil.. Zobacz posta
    Ja zadałem to pytanie w temacie SPL dlatego, ze jak napisalem w temacie obserwuje wszystko podczas lotu i zauwazylem takie zjawisko i chcialem to tylko wyjasnic czy to tylko wrazenie zestresowanego czlowieka czy rzeczywiscie cos jest na rzeczy. Nie chcialbym zebys wysmiewal sie z jednego z moich pytan i zakladal na temat tej kwestii nowy topic. Pozdrawiam.
    Nie miałem zamiaru nikogo urazić, a zwłaszcza Ciebie. Rzeczywiście odniosłem się do postu Tupungato.
    Canonier - byłem przekonany że moje przypuszczenia są słuszne, ale nie jestem zawodowo związany z lotnictwem. Sądząc po ilości fachowych postów myślę że warto było je zadać.
    Pozdrawiam.

  19. #19
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AllOver Zobacz posta
    Srednio na przelocie nos 737/757/767 jest od 2 do 3 stopni do gory (z prawdziwa sredia 2,5 stopnia).
    Ja dziękuję od siebie za tą informację i cieszę się, że takie pytanie padło ponieważ zawsze miałem wrażenie że do WC idę pod górę a spowrotem lżej
    Ciekawe jakby się to procentowo rozłożyło, ile na +, ile na 0, ile na -? Właśnie, dziobem do dołu poleci?

  20. #20
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie


    Polecamy

    To w takim razie pod jakim kątem są rzeczywiście nachylone fotele full flat? Czy one też kompensują uniesienie kadłuba? Ciekawy wątek pokazujący, że zawsze czegoś ciekawego można się dowiedzieć...
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 18-03-2016, 17:03
  2. 02-11-2013, 20:29
  3. 26-09-2013, 16:04
  4. 25-07-2012, 09:08
  5. 12-04-2012, 15:11
  6. 15-01-2012, 14:06
  7. 18-12-2011, 14:53
  8. 04-12-2011, 04:33
  9. 03-12-2011, 21:23
  10. 03-12-2011, 18:41
  11. 03-12-2011, 13:10
  12. 03-12-2011, 11:42
  13. 02-12-2011, 21:03
  14. 02-12-2011, 19:30
  15. 02-12-2011, 01:28
  16. 01-12-2011, 22:53
  17. 01-12-2011, 21:26
  18. 01-12-2011, 20:39
  19. 01-12-2011, 19:07
  20. 01-12-2011, 18:19
  21. 01-12-2011, 15:03
  22. 01-12-2011, 13:16
  23. 01-12-2011, 12:50
  24. 01-12-2011, 12:32
  25. 01-12-2011, 10:58
  26. 01-12-2011, 08:48
  27. 01-12-2011, 08:38
  28. 01-12-2011, 08:30
  29. 01-12-2011, 08:28
  30. 01-12-2011, 08:16
  31. 01-12-2011, 08:11
  32. 01-12-2011, 07:07
  33. 01-12-2011, 04:34
  34. 01-12-2011, 03:54
  35. 01-12-2011, 02:12
  36. 01-12-2011, 02:03

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •