Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
Like Tree3Likes
  • 1 Post By layoverlover
  • 1 Post By Atco
  • 1 Post By bedrzich

Wątek: Wybór trasy zastępczej - na ile jest wyborem?

  1. #1
    Awatar lofoten

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie Wybór trasy zastępczej - na ile jest wyborem?


    Polecamy

    Mój dzisiejszy lot z Singapuru do Monachium zmienił trasę - gdzieś między Sumatrą a Andamanami zaczęło porządnie trząść, po czym zawróciliśmy w stronę Antarktydy (na pd-zach.). Późniejsza trasa odbiegała od tej "w tamtą". Zamiast nad doliną Gangesu i Afganistanem lecieliśmy nad południowymi Indiami i nad Iranem.

    Pytania więc - na ile trasa "zastępcza" w przypadku takim, jak sztorm tropikalny zależy od załogi? Czy konsultują oni opcje z kimś, a jeśli tak, to z kim?
    Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    "Taktyczne" omijanie burz w czasie lotu rzadko prowadzi dalej niz jakies 100 Nm od trasy, a załoga uzgadnia to na bieżąco, w porozumieniu z ATC - i zwykle dostaje taki "objazd" jaki potrzebuje. Z kolei napotkaną po trasie turbulencję zwykle próbuje sie ominąć zmieniając poziom lotu w górę, lub w dół (zwykle skutkuje, choć nie zawsze).

    Omijanie wielkoskalowych zjawisk, typu cyklony tropikalne, czy rozległe obszary silnej turbulencji raczej odbywa sie jeszcze na etapie planowania lotu przez Centrum Operacyjne przewoźnika. Są to zjawiska prognozowalne (cyklon przeciez nie pojawia sie znienacka i "żyje" ładne kilka dni, podobnie jest z "Jet Streamami" i związanymi z nimi obszarami turbulencji), a wieksze nadkładanie drogi wymaga odpowiedniego zapasu paliwa, ktory trzeba uwzględnić, oraz zaplanowana odpowiedniej trasy przelotu.
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 28-11-2011 o 15:58
    lofoten likes this.

  3. #3
    Awatar lofoten

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    "Taktyczne" omijanie burz w czasie lotu rzadko prowadzi dalej niz jakies 100 Nm od trasy, a załoga uzgadnia to na bieżąco, w porozumieniu z ATC - i zwykle dostaje taki "objazd" jaki potrzebuje. Z kolei napotkaną po trasie turbulencję zwykle próbuje sie ominąć zmieniając poziom lotu w górę, lub w dół (zwykle skutkuje, choć nie zawsze). Omijanie wielkoskalowych zjawisk, typu cyklony tropikalne, czy rozległe obszary silnej turbulencji raczej odbywa sie jeszcze na etapie planowania lotu przez Centrum Operacyjne przewoźnika. Są to zjawiska prognozowalne (cyklon przeciez nie pojawia sie znienacka i "żyje" ładne kilka dni, podobnie jest z "Jet Streamami" i związanymi z nimi obszarami turbulencji), a wieksze nadkładanie drogi wymaga odpowiedniego zapasu paliwa, ktory trzeba uwzględnić, oraz zaplanowana odpowiedniej trasy przelotu.
    Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Jako zwykłego latacza zastanawia mnie to, które ATC konkretnie - czy "wyjściowe" z Singapuru, czy też bliższe, malezyjskie, indonezyjskie, tajskie, czy nawet indyjskie, biorąc pod uwagę przynależność Andamanów?

    I jeszcze jedno - z powyższego wynika, że ominięcie lokalnej burzy w niewielkim tylko stopniu wpłynęło na zmianę trasy. Pilot podczas komunikatu nie wdawał się w szczegóły n/t rodzaju burzy... Musiał to jednak być spory obszar, skoro ominięcie go wymagało zawrócenia (i przesunięcia w czasie serwisu). Z mapy na monitorkach siedzeniowych można się dowiedzieć tyle, ile można, i nie więcej
    Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Wszystkie zainteresowane ATC biorą w tym udział: jeśli chcę załatwić skróta do, powiedzmy, Hiszpanii, dzwonię do kontrolera obszaru, ten dzwoni do Niemiec, Niemcy dalej. Babcia za dziadka, dziadek za rzepkę.
    lofoten likes this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar lofoten

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie

    Dziękuję, teraz już wiem wszystko
    Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lofoten Zobacz posta
    Późniejsza trasa odbiegała od tej "w tamtą". Zamiast nad doliną Gangesu i Afganistanem lecieliśmy nad południowymi Indiami i nad Iranem.

    Pytania więc - na ile trasa "zastępcza" w przypadku takim, jak sztorm tropikalny zależy od załogi? Czy konsultują oni opcje z kimś, a jeśli tak, to z kim?
    W lotach dłudodystansowych NIE MA czegoś takiego jak "stałe trasy"! Trasy przelotów tam i z powrotem mogą różnić się, często nawet bardzo - głównie ze względu na pogodę, wiatry, układ dróg lotniczych (wiele z nich w newralgicznych punktach jest jednokierunkowa!) ale także i potencjalną sytuację ruchową i wiele innych. W efekcie - trasy są różne. Do tego dochodzą zmiany krótkotrwałe, w ostatniej chwili spowodowane głównie koniecznością omijania burz. A nad Azją skróty stosuje się niezwykle rzadko niestety
    lofoten likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  7. #7
    Awatar lofoten

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Oslo

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    W lotach dłudodystansowych NIE MA czegoś takiego jak "stałe trasy"! Trasy przelotów tam i z powrotem mogą różnić się, często nawet bardzo - głównie ze względu na pogodę, wiatry, układ dróg lotniczych (wiele z nich w newralgicznych punktach jest jednokierunkowa!) ale także i potencjalną sytuację ruchową i wiele innych. W efekcie - trasy są różne. Do tego dochodzą zmiany krótkotrwałe, w ostatniej chwili spowodowane głównie koniecznością omijania burz. A nad Azją skróty stosuje się niezwykle rzadko niestety
    Nie wyobrażałem sobie, że poza korytarzami startu/lądowania mogą być trasy jednokierunkowe.... fascynujące. Czy mógłbyś proszę podać przykład takiego, jak to określiłeś, newralgicznego punktu w sytuacji, gdy samolot znajduje się na (nie jestem pewien terminologii) wysokości przelotowej?

    p.s. przypomina mi się styczniowy lot z Hong Kongu do Frankfurtu - lecieliśmy na początku "schodkami", między tym poprzednim a wschodnim Tybetem - na zachód, na północ, na zachód, na północ, kąty proste itp...
    Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •