Ultralighty mają 6 liter, "normalne samoloty" mają ich 5. W szybowcach SP-XXXX, gdzie XXXX to cyfry. Poprawcie jeśli piszę głupoty.
Witam!
Jaki jest system rejestracji statków powietrznych? Czy te znaki są przypadkowe? Dlaczego niektóre samoloty mają znaki 5 a inne 6 literowe np. SP- SPAM a SP-KFE? Co się dzieje z tymi rejestracjami, które należały do samolotu, który uległ wypadkowi "ze skutkiem kasacyjnym"?
Z góry dziękuję za odpowiedzi!
Pozdrawiam, Mikołaj
np. ULM'y i wiatrakowce mają po 4 znaki - przynajmniej tak mi się wydaje i nie znalazłem w necie żadnego wyjątku od tej reguły
Jest chyba tak jak piszesz Chudy, z tym, że motoszybowce SP-0XXX -opieram się na rejestrze z lotnictwo.net
Dane znaki rejestracyjne nie mogą być użyte dwa razy dla tego samego typu SP więc po kasacji znaki są 'wolne i do wzięcia' ale nie dla tego samego typu. A co do przypadkowości to można sobie rezerwować jakieś konkretne znaki np. SP-MAR jak Margański :P oczywiście rejestrowanie SP kosztuje i rezerwacja też jest chyba odpłatna ale już nie pamiętam.
Jakby co prostujcie
Pozdrawiam!
Ja tylko dodam, że na świecie ilość znaków może być różna. Np. z mojego podwórka Nike ma Gulfstreama z rejestracją N1KE, w szkole mamy King Aira N85TB, równocześnie C172 N52371, a nieopodal w muzeum stoi Spruce Goose ze znakami NX37602.
w Danii pierwsze litery to OY-***
W szybowcach jedna litera musi być X np. OY-TRX itd..
Pzdr, Reno
Ja u siebie w LUX nigdy nie widziałem nic innego, niż LX-xxx, gdzie xxx to 3 litery.
Wyjątkiem jest E-3 Sentry, który ma rejestrację LX-Nxxxxx.
Pozdrawiam, Pluxe
Polecam zacząć tutaj: Aircraft registration - Wikipedia, the free encyclopedia
Podane są także prefiksy dla państw oraz przedziały numeracji.
Dla Polski:
SP-AAA to SP-ZZZ
SP-1000 to SP-3000, SP-8000 (gliders)
SP-SAAA to SP-SZZZ (ultralights)
SN-00AA (police and border guard)
Dzięki za odpowiedzi .
Pozdrawiam, Mikołaj
Dla uzupełnienia:
SP-MAAA to SP-MZZZ - motolotnie
SP-S... - dotyczy ultralekkich samolotów
SP-X... - dotyczy ultralekkich wiatrakowców
I jeszcze ciekawostka - paralotnie też mogą być wpisane w ewidencję i mieć przypisane znaki (chyba SP-G...) dla tych pilotów, którzy chcą latać i komunikować się przez radio na częstotliwościach lotniczych.
Nie ma się czemu dziwić - jest np. sporo "latadełek" w Polskich rękach i w Polskich hangarach, ale na znakach Czeskich
Nie wiem czy to przyczynek do dyskusji ale ciekawostka na pewno. Jakieś 30 lat temu miałem latawiec (!) zarejestrowany w APRL jako AbC (od nazwiska i imienia - Abjakiśtam Cyryl) Tzn. literki były przypisane do właściciela a nie do aparatu. Nie pamiętam dobrze ale na starych zdjęciach widzę różne moje latawce z tymi samymi znakami. Nie wiem z czego wynikał obowiązek rejestracji ale na dużych zawodach latawce musiały mieć znaki ;-) Może chodziło o sędziowanie?
Zakładki