Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Awatar wesley

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    DCT MAPIK

    Domyślnie co oznacza skrót "si ti ou ti" z wieży?


    Polecamy

    Witam,

    Stałem się szczęśliwym posiadaczem skanerka i podczas rozmowy pilotów z wieżą przed startem pada często "si ti ou ti" i godzina (chyba). mógłby mi ktoś objaśnić dokładne znaczenie tego skrótu?

    Dzięki
    wes

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    CTOT - Calculatetd TakeOff Time - inaczej "slot".
    Jezeli samolot ma np slot na 14 30 - to znaczy, ze nie moze wystartowac wczesniej niz o tym czasie z tolerancja -5/+10 minut.
    Jest to regulacja ruchowa - generalnie chodzi o to ze jezeli system przewiduje opoznienie na lonisku docelowy, trasie itd to generuje sloty - opoznia sie start samolotu na ziemi zeby pozniej np nad lotniskiem docelowym nie musial czekac na swoja kolej do ladowania zbyt dlugo (kwestie ekonomiczne i wydolnosc systemu ATC) - ale to chyba lepiej koledzy kontrolerzy wytlumacza

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie Re: co oznacza skrót "si ti ou ti" z wieży?

    Cytat Zamieszczone przez wesley
    Witam,

    Stałem się szczęśliwym posiadaczem skanerka i podczas rozmowy pilotów z wieżą przed startem pada często "si ti ou ti" i godzina (chyba). mógłby mi ktoś objaśnić dokładne znaczenie tego skrótu?

    Dzięki
    wes
    CTOT1200 - "wystartuj 11.55 - 12.10 albo wcale" - tak to można prosto wytłumaczyć

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Re: co oznacza skrót "si ti ou ti" z wieży?

    Cytat Zamieszczone przez blom
    Cytat Zamieszczone przez wesley
    Witam,

    Stałem się szczęśliwym posiadaczem skanerka i podczas rozmowy pilotów z wieżą przed startem pada często "si ti ou ti" i godzina (chyba). mógłby mi ktoś objaśnić dokładne znaczenie tego skrótu?

    Dzięki
    wes
    CTOT1200 - "wystartuj 11.55 - 12.10 albo wcale" - tak to można prosto wytłumaczyć
    Rozumiem, ze slowo ktorego uzylem w moim poscie "z tolerancja -5/+10 minut" bylo trudne i wymagalo dodatkowego objasnienia

  5. #5
    Awatar wesley

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    DCT MAPIK

    Domyślnie

    dzięki za szybką odpowiedź.
    załóżmy, że piloci nie są jeszcze gotowi do startu o tej godzinie i chcieli by przesunąć go jeszcze trochę, w jaki sposób ustala się nowy slot? wprowadza go kontroler do jakiejś aplikacji i generuje nową czy kogoś pyta czy jak? jak długo czeka się na odpowiedź? czy plan lotu się automatycznie zmienia czy dodaje się tylko jakąś notatkę?

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Z reguly tym sie zajmuje dzial operacyjy przewoznika. Pilot sie z nimi kontatkuje - najczescie komorka i oni maja juz rozne sposoby - czasami zmieniaja plan lotu, przesuwaja aktualny albo nawet dzwonia bezposrednio do bruskeli czy mozna "naciagnac" istniejacego slota (ale to juz przypadki ekstremanle i nikt tego nie naduzywa) - centra operacyjne posiadaja odpowiednie dane na ktorym widza jaki jest rozklad wszystkich slotow i co sie bardziej oplaca.
    Z reguly kazday stara sie zrobic wszystko zeby zdarzyc na slota bo nastepny wiaze sie zazwyczaj z jeszcze wiekszym opoznieniem. Czasami wieza (ale to rzadko i raczej na mniejszych lotniskach) zgodzi sie na start lekko po slocie.

  7. #7
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Na podstawie tego co słychać na EPWA, to pilot musi zwrócić się do reprezentanta
    (biura) swojej linii - skąd zostaje wysłana prośba o nowy slot.
    Kontroler informuje pilota, kiedy nowy slot zostanie przydzielony.

    W odwrotniej sytuacji pilot prosi kontrolera o wysłanie "ready message"

    pzdr,
    Paw.

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    CTOT - Calculatetd TakeOff Time - inaczej "slot".
    Jezeli samolot ma np slot na 14 30 - to znaczy, ze nie moze wystartowac wczesniej niz o tym czasie z tolerancja -5/+10 minut.
    Jest to regulacja ruchowa - generalnie chodzi o to ze jezeli system przewiduje opoznienie na lonisku docelowy, trasie itd to generuje sloty - opoznia sie start samolotu na ziemi zeby pozniej np nad lotniskiem docelowym nie musial czekac na swoja kolej do ladowania zbyt dlugo (kwestie ekonomiczne i wydolnosc systemu ATC) - ale to chyba lepiej koledzy kontrolerzy wytlumacza
    Nie tyle jesli przewiduje opoznienie, tylko przekroczenie "mozliwosci przerobowych", czyli pojemnosci danego sektora. Slot niekoniecznie wiaze sie z opoznieniem - plan lotu zawsze jest skladany na okreslona godzine, i zachowuje waznosc przez okreslony czas (w PL przez 30 minut), natomiast jesli zostanie przydzielony slot, bedzie on oznaczal ograniczenie swobody godziny startu, ale niekoniecznie opoznienie.

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    natomiast jesli zostanie przydzielony slot, bedzie on oznaczal ograniczenie swobody godziny startu, ale niekoniecznie opoznienie.
    Swiete slowa
    Zreszta nawet jak slot jest na godzine pozniejsza to warto zauwazyc, ze mowi on takeoff time czyli czasie startu - "oderwania sie od ziemi" - rozkladowy czas odlotu to tak na prawde off-block time czy czas wyjscia z blokow - czyli kiedy samolot zostanie wypchniety lub ruszy o wlasnych silach. Na niektorych lotniskach czas kolowania "taxi time" moze byc nawet do 30 minut ze stanowiska. Tak wiec rozkladowy czas odlotu 0800 slot 0835 (teoretczynie wyglada na opoznienie) - tymczasem odkolowanie o godz 0800 (czyli rozkladowo wyszedl o czasie i linia sie chwali, ze nie ma opoznien a handling nie musi sie tlumaczyc ) - dookolowanie do pasa 30 minut i start o 0830 (wczesniej o 5 minut od godziny slota co jest dopuszczalne) - wszyscy sie ciesza i nie ma opoznienia
    W Krakowie taxi time dla lotniska byl 5 minut i faktycznie 90% slotow to byly sloty na "czas" - (czyli jezeli rozklad byl na 0800 to CTOT byl np na 0805) czyli jezeli wszystko szlo zgodnie z planem to nie bylo przez nie opoznienia - gorzej jak samolot nie wyrobil sie na slota.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    czasami zmieniaja plan lotu, przesuwaja aktualny albo nawet dzwonia bezposrednio do Brukseli czy mozna "naciagnac" istniejacego slota
    Co się tam znajduje?

  11. #11
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Komputer zarządzający przepływem ruchu lotniczego, czyli przydzielający sloty. Poguglaj o CFMU.
    Zapasowy jest chyba w Bretigny.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •