Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Bytów (Pomorskie)

    Domyślnie Znaczny spadek ruchu lotniczego w nocy...


    Polecamy

    Od jakiegoś czasu zastanawia mnie pewne zagadnienie, mianowicie czym spowodowany jest znaczny spadek ruchu lotniczego w nocy. Na Dużych międzynarodowych lotniskach typu FRA, LHR, AMS w dzień ląduje masa samolotów, jeden za drugim, drogi startowe są eksploatowane z ogromną częstotliwością. Natomiast w nocy sytuacja diametralnie się zmienia i ląduje jeden samolot, raz na jakiś czas. Czym jest to spowodowane? Zaobserwowałem to na FR24, może to ma jakieś znaczenie? Dzięki z góry za odpowiedzi.

    Pozdrawiam Maciek.

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Najczęściej chodzi o ograniczenia hałasowe.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    Awatar Duck

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Kraków, Poland, Poland

    Domyślnie

    Z jednej strony na pewno ograniczenia hałasu, a z drugiej być może ludzie niekoniecznie chcieliby latać w nocy - trudniej wtedy na pewno jest dotrzeć na lotnisko i wyjechać z lotniska docelowego - podejrzewam, że takie loty mogłyby się okazać ekonomicznie nieopłacalne. Poza tym czy nocą najczęściej nie lata cargo?

  4. #4
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    1. Ograniczenia hałasowe
    2. Wylot o 1:30 i przylot o 3:20 to nie wymarzone pory. W nocy nie ma komunikacji miejskiej, masz rozwaloną dobę przez brak snu itp.
    3. Sprzątanie - zależnie od linii. Samolot jest sprzątany w środku dokładniej każdej nocy lub kilka razy w tygodniu. Z tego co pamiętam z opisu na forum Airliners, nocne sprzątanie zajmuje to 4h jednemu pracownikowi. Między lotami samolot stoi ~30 minut, z czego 10-15 minut to sprzątanie, więc 3 osoby z cabin crew ledwie zdążą pozbierać co bardziej widoczne śmieci. A umyć stoliki, okienka, wyczyścić siedzenia z przyklejonej czekolady, poodkurzać itp? Kiedyś to musi mieć miejsce, jeśli nie chcemy, żeby samoloty w środku wyglądały jak komunikacja miejska w Czelabińsku.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Np. na EPWA ograniczenie wynosi maks. 40 operacji w nocy. W zakończonym S11 przez 61 nocy (28% sezonu) ten limit został przekroczony.

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tupungato Zobacz posta
    3. Sprzątanie - zależnie od linii. Samolot jest sprzątany w środku dokładniej każdej nocy lub kilka razy w tygodniu. Z tego co pamiętam z opisu na forum Airliners, nocne sprzątanie zajmuje to 4h jednemu pracownikowi. Między lotami samolot stoi ~30 minut, z czego 10-15 minut to sprzątanie, więc 3 osoby z cabin crew ledwie zdążą pozbierać co bardziej widoczne śmieci. A umyć stoliki, okienka, wyczyścić siedzenia z przyklejonej czekolady, poodkurzać itp? Kiedyś to musi mieć miejsce, jeśli nie chcemy, żeby samoloty w środku wyglądały jak komunikacja miejska w Czelabińsku.
    E no - teraz to przesadziles!! Samoloty są sprzątane regularnie po KAŻDYM locie i to NIE przez załogę pokładową! Mowa oczywiście o liniach normalnych, nie lowcostach! Dziewczyny zbierają co najwyżej koce, poduszki czy słuchawki. Dlatego na postoju ekipa sprzątaczy liczy od kilku - w przypadku małych średnich do rzędu 20 ludzi przy dużych samolotach. I wtedy w ok. 20 minut samolot np. 777 jest posprzątany i odkurzony, umyte są kible i podłoga, też w kuchniach. Jeżeli jest coś mocniej zabrudzone to ekipa ma to sprzątnąć i już. Przypadki kiedy zostawialiśmy sprzątanie "na później" są tak rzadkie, że... nie pamiętam takowych! Dodam jeszcze, że na naszych samolotach są nawet dodatkowe pokrycia na 1-2 fotele w razie jakiegoś nieusuwalnego zabrudzenia - wymiana ich to kilka minut... Ale podkreślam - dużo tutaj zależy od linii!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Duck Zobacz posta
    Z jednej strony na pewno ograniczenia hałasu, a z drugiej być może ludzie niekoniecznie chcieliby latać w nocy - trudniej wtedy na pewno jest dotrzeć na lotnisko i wyjechać z lotniska docelowego - podejrzewam, że takie loty mogłyby się okazać ekonomicznie nieopłacalne. Poza tym czy nocą najczęściej nie lata cargo?
    Było to poruszane przy jednym z wątków - psychologiczny syndrom godziny 0600 - jakoś tak to się nazywało? Na krótkiej trasie typu Katowice - Wenecja raczej nie miałoby to sensu. Jednak przy długich strzałach typu Warszawa/Ryga/Wilno -> Kanary/południe Maroka/Madera mogłoby mieć to sens. Wtedy wylot około 2300, na miejscu w środku nocy a powrót około 0700. Tylko że taka forma mogłaby mieć wzięcie w tanich czarterach a nie regularach (zarówno sieciowych jak i LCC).

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Tak się też lata, np WAW-LCA i inne takie by LOT.

  9. #9
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    E no - teraz to przesadziles!! Samoloty są sprzątane regularnie po KAŻDYM locie i to NIE przez załogę pokładową! Mowa oczywiście o liniach normalnych, nie lowcostach! Dziewczyny zbierają co najwyżej koce, poduszki czy słuchawki. Dlatego na postoju ekipa sprzątaczy liczy od kilku - w przypadku małych średnich do rzędu 20 ludzi przy dużych samolotach. I wtedy w ok. 20 minut samolot np. 777 jest posprzątany i odkurzony, umyte są kible i podłoga, też w kuchniach.
    Miałem na myśli lowcosty i generalnie linie, w których samolot lata od 6 do 24 i między każdym lotem jest przerwa 15-30 minut (Southwest, Ryanair, Wizzair etc.)

  10. #10
    Awatar Pitras

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Puszczykowo

    Domyślnie

    A czy przypadkiem ograniczenia nie są też ze względu na to, że w nocy można wykonywać jakieś prace eksploatacyjne na lotniskach? Nie mówię tu o kontrolach pasów, bo one są co chwile, ale jakaś wymiana lamp, malowanie pasów, kładzenie asfaltu, kalibracje i oblot ILS itp. Przy założeniu, że lotnisko ma ruch cały czas na tym samym poziomie zwyczajnie nie było by czasu na to. A tak, we FRA mogą między 21-5 używać tylko jednego pasu do startów i lądowań.

  11. #11
    Awatar kondi93

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie

    A jakie tam jest sprzątanie przez cabin crew? Zebranie papierków z siedzeń i większych z podłogi? - 5 min. to się dzieje w lowcostach.
    Normalna linia, płaci za ekipę sprzątającą na lotnisku. Szybkie sprzątanie przez 5-6 osób między lotami czyli tzw. turn around, to 10-15 minut roboty, w zależności czy nacisk czasowy jest bardzo duży czy nie (opóźnienia wcześniejszego lotu i całej rotacji itd), sprzątane są wtedy wszystkie większe śmieci z pod siedzeń, z siedzeń, z kieszeni w siedzeniach, przecierane stoliki, układane safety cards, magazyny, airsick bagi w odpowiedniej kolejności w kieszeni i krzyżowane pasy na siedzeniach. Równolegle czyszczone sa powierzchownie toalety i galleye (kuchnie), po czym wjeżdża odkurzacz.
    Night stop - czyli sprzątanie bez pośpiechu w czasie nocowania, to dla takiej samej ekipy około 40 minut roboty dla B737 itp. Wtedy robi się to samo ale dodatkowo, uzupełnia brakujące lub zniszczone safety cards, magazyny, przeciera się okienka, dokładne wyczyszczenie toalet i kuchni i ewentualne odkurzenie kabiny pilotów.
    Jest jeszcze deep-cleaning wykonywany raz na jakiś czas, wtedy generalnie wszystko się czyści z najmniejszymi szparkami i ze ściąganiem siedzisk z foteli włącznie. Jako ciekawostka dla grupy 7-8 osób deep - cleaning na 747 trwa całą noc - 10-11 godzin

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Trochę nie tak. Lotniskom zależy na obsługiwaniu jak największej liczby pax i operacji, więc większość prac przy infrastrukturze robi się na bieżąco, co najwyżej wprowadzając doraźne ograniczenia. Im większe lotnisko, tym bardziej elastycznie można podchodzić do takich rzeczy i tym mniejszy jest wpływ na przepustowość i jakość obsługi.

    Dodatkowo, prowadzenie takich prac w nocy znacznie wpływa na ich koszt, więc nie zawsze jest to po prostu opłacalne.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek_epgd Zobacz posta
    Czym jest to spowodowane?
    A jak myslisz? Nie wpadles na to ze ludzie chca jednak spac w nocy?
    Chcialbys miec wylot o 2:00 i przylot o 4:00? Ciekawe ile bys chetnych znalazl na takie loty. Za to sa lotniska na swiecie gdzie ruch w nocy sie wzmaga - tam gdzie paczki rozwoza ( taki Memphis).

  14. #14
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    FRA-ma zakaz nocnych operacji od 21 pażdziernika tego roku.Powód-pozew okolicznych mieszkańców(hałas).Podobnie Berlin-utrzymano zakaz lądowań w godz 000-500.Dotyczy także nowego portu(BER),który ma być otwarty w czerwcu 2012.Powód-ograniczenie hałasu.

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Późne loty są przechlapane i dla załogi i pasażerów. Jako pasażer mogę powiedzieć, że lepiej prosperuję po locie 5-9 rano niż po locie kończącym się o 0:30. Ograniczenia w LHR żądania ograniczenia hałasu. Heathrow noise: Home page LhrNOISEmap.org
    Samoloty przelatują w Londynie np. nad Richmond i nad Windsor. To są dobre i stosunkowo drogie dzielnice.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •