Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Dolot do pasa - "na skróty"


    Polecamy

    Witam,

    Mam takie pytanie - jak wygląda w praktyce dolot do miejsca rozpoczęcia podejścia w momentach kiedy na niebie jest więcej "luzu", pilot zmuszony jest kręcić cała procedurę STARA, czy może liczyć na jakiś skrót?
    W tym przypadku ATC samo dla upłynnienia ruchu i szybszego posadzenia maszyny proponuje/nakazuje taki manewr, czy pilot zgłasza prośbę/zapytanie?

    Z punktu widzenia ATC, i pilota jak wygląda taka sytuacja tzn. prośba/nakaz rezygnacji ze STARA i lotu inaczej? (nomenklatura ang.).Z tego co czytam, także na blogach Panów pilotów z forum, możliwość ominięcia wykonywania całej procedury dolotowej jest bardzo mile widziana

    Dziękuje za wytłumaczenie i pozdrawiam.

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jeśli ruch pozwala to dajemy jak najbardziej na skróty, po to są w gruncie rzeczy kontrolerzy żeby ułatwiać latanie a nie utrudniać. Z punktu widzenia ATC zbyt duża liczba samolotów lecących na headingach nie jest zbyt wygodna, ale zorganizowanie skrótu (piszę to z punktu widzenia kontrolera zbliżania) w dolocie polega na tym, że dzownię na obszar o i proszę, żeby dany samolot leciał na dogodny dla mnie i dla niego punkt (np. leżący na prostej). Nie zawsze się da, ale nie wynika to z naszej złej woli tylko z bieżącej sytuacji.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dziękuje za wytłumaczenie, jak byś jeszcze mógł napisać przykładową komunikację w ang. odwołującą wcześniej przyjętą procedurę STAR i podającą skrócony wektor bezpośrednio do pasa, byłbym wdzięczny.
    Pozdrawiam

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Dziękuje za wytłumaczenie, jak byś jeszcze mógł napisać przykładową komunikację w ang. odwołującą wcześniej przyjętą procedurę STAR i podającą skrócony wektor bezpośrednio do pasa, byłbym wdzięczny.
    Pozdrawiam
    Nie wiem jak w Polsce ale na najruchliwszych lotniskach naprzyklad w US zawsze STAR jest w uzyciu za to mozesz dostac czeste skroty juz w samym STAR. Naprzyklad lecac do KSFO z Europy przwaznie dostaniesz GOLDEN GATE SIX jako STAR ale nie znaczy ze bedziesz musial wszystkie punkty tego STAR przeleciec. Naprzyklad uslyszysz w pewnym momencie "Speedbird 236, cleared direct LOZIT", innymi slowy dostales skrot ktory ci zaoszczedzi troche mil. A wogole to STAR nie doprowadza do pasa - doprowadza do poczatku podejscia wiec trzeba by lekko zmodyfikowac twoje pytanie. Jak konczy sie STAR zaczyna sie samo podejscie i to osobny temat i miejsce na nastepne mozliwe skroty. Naprzyklad po skonczeniu GOLDEN GATE SIX mozesz dostac powiedzmy ILS albo jakies wizualne podejscie ale czego sie spodziewac powiedza ci grubo wczesniej i tu pogoda bedzie miec pierwszorzedne znaczenie.

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    skrócony wektor bezpośrednio do pasa, byłbym wdzięczny
    Chyba lekkie nieporozumienie, nie ma wektorow "bezposrednio do pasa". Samoloty sa wektorowane na "final approach" (to jest ostatni wektor) i ze STARem nie ma to nic wspolnego. Np. "Scandinavian 567, fly heading 270, maintain 2500 until established, cleared for the ILS (lub visual)........" a zaraz potem piloci sie przerzuca na czestotliwosc wiezy skad dostana ostateczne "cleared to land...". Byc moze frazeologia w Europie bedzie ciut inna ale i tak latwo zrozumiala dla pilota.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 13-12-2011 o 21:00

  6. #6
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    "Do pasa" było skrótem myślowym, poniekąd niefortunnym - tak jak napisałem w pierwszym wpisie, - do punktu rozpoczęcia podejścia.
    Generalnie procedura STAR zawsze kończy się w punkcie "Initial approach fix", dalej obowiązuje już mapa podejścia i wg. niej dolatujesz do "final approach" tak?
    Między tymi punktami jest jeszcze "Intermediate approach fix – pozycja rozpoczęcia podejścia pośredniego", czy punktem tym związane są jakieś procedury?
    Dziękuje Wam za pomoc

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •