Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18

Wątek: Pytania laika

  1. #1
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie Pytania laika


    Polecamy

    Pomyślałam, że skoro to forum łączy miłośników lotnictwa, począwszy od ludzi z poza branży, aż po samych pilotów, kontrolerów i innych speców powietrznej materii dobrze byłoby umożliwić nam-nieprofesjonalistom zadawanie pytań tym bardziej doświadczonym forumowiczom.

    Przecież wszyscy uwielbiamy latanie!

    Wierzę, że jest tu sporo osób chcących pogłębić swoją wiedzę z zakresu lotnictwa, dlatego nie bójmy sie zadawać pytań, nawet tych najprostrzych i najbardziej banalnych.

    Zacznę od siebie

    1. Czy każde lotnisko ma osobny pas do startowania i lądowania? Ile jest takich pasów?

    2. Jak długie są pasy?


  2. #2
    Photo Screener
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    1. Czy każde lotnisko ma osobny pas do startowania i lądowania? Ile jest takich pasów?
    Może być jeden pas i na większości lotnisk jest tylko jeden, np. Katowice, Łódź, Shannon czy Kraków.
    Przy większej ilości operacji lotniczych samoloty lądują na jednym końcu, a startują z innego, tak na przemian.
    Ale są też dwa pasy (Warszawa), trzy pasy (Zurich), sześć pasów(Chicago-O'Hare) i więcej. Zalezy od lotniska.
    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    2. Jak długie są pasy?
    A to zależy już od lotniska.
    Tutaj masz spis polskich lotnisk i m.in. długości pasów startowych




    ---
    EDIT: a co do Chicago, to ma być docelowo 8 dróg startowych.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canon
    Przy większej ilości operacji lotniczych samoloty lądują na jednym końcu, a startują z innego, tak na przemian.
    Tak się nie robi - startujące samoloty lecialyby prosto w maszyny na podejściu, przy czym jedne z nich by lądowaly/startowaly z wiatrem, a nie pod wiatr. Jeśli jest jeden pas, operacje odbywają się w jednym kierunku (możliwie jak najbardziej pod wiatr).

    Ad.2 W przypadku lotnisk komunikacyjnych to zazwyczaj od 2000m do 3500m, zależy od warunków (wyżej wystarczają krótsze pasy).
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #4
    Photo Screener
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Cytat Zamieszczone przez Canon
    Przy większej ilości operacji lotniczych samoloty lądują na jednym końcu, a startują z innego, tak na przemian.
    Tak się nie robi - startujące samoloty lecialyby prosto w maszyny na podejściu, przy czym jedne z nich by lądowaly/startowaly z wiatrem, a nie pod wiatr. Jeśli jest jeden pas, operacje odbywają się w jednym kierunku (możliwie jak najbardziej pod wiatr).
    To własnie miałem na mysli...

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    (wyżej wystarczają krótsze pasy).
    Wrecz przeciwnie...

  6. #6
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Wlaśnie, to ja już nie czaję z jednej strony logiczniejsze dla mnie bylo to że wyżej - rzadsze powietrze - mniej sily nośnej, ale też można przeczytać, że Phuket jest wymagającym lotniskiem, a na Alasce z jakiegoś wysoko polożenego pasa krótszego niż 2000m operowaly 737...
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  7. #7
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Ad.2 W przypadku lotnisk komunikacyjnych to zazwyczaj od 2000m do 3500m, zależy od warunków (wyżej wystarczają krótsze pasy).
    Najlepszym przykładem jest Denver. Jak wiadomo leży dość wysoko (ponad 1600 m), a pasy ma takie:
    Kierunek 16R/34L: Beton, 4 877 m
    Kierunek 16L/34R: Beton, 3 658 m
    Kierunek 17L/35R: Beton, 3 658 m
    Kierunek 17R/35L: Beton, 3 658 m
    Kierunek 7/25: Beton, 3 658 m
    Kierunek 8/26: Beton, 3 658 m
    Sporo, nie? szczególnie 16R34L (pierwszy)

    edit:
    Cytat Zamieszczone przez frik
    Wlaśnie, to ja już nie czaję z jednej strony logiczniejsze dla mnie bylo to że wyżej - rzadsze powietrze - mniej sily nośnej, ale też można przeczytać, że Phuket jest wymagającym lotniskiem, a na Alasce z jakiegoś wysoko polożenego pasa krótszego niż 2000m operowaly 737...
    Dodam, że w cieplejsze dni, trzeba jeszcze dłuższego pasa

  8. #8
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Mniejsza siła nośna, mniejsza wydajność silnika tłokowego, mniejsza też odrzutowego.
    Nowoczesne maszyny po to mają bogatą mechanizację skrzydła, żeby zwiększyć powierzchnię nośną i móc wystartować z takich lotnisk.
    Za pewne masa startowa takiego Benka była sporo mniejsza niż podczas startu z "normalnych" lotnisk.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  9. #9
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    No tak, a propos Phuket, zapomnialem, że ważnym czynnikiem jest temperatura. ciśnienie etc, dlatego najgorsze są warunki hot&high?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Dokładnie. A na Alasce jest dosyć zimno, więc choć lotnisko jest wysoko, wcale nie musi mieć super długiego pasa. Szczególnie że rzeczywiście takich benków nie tankuje i nie ładuje się tam po dach
    Eee tam, podpis ;)

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Na Alasce bardzo prawdopodobne jest ze w duzym stopniu negatywny wplyw wysokosci byl zmniejszany przez niskie temperatury.

  12. #12
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie

    Kurcze, w życiu bym na to nie wpadła, że długość pasa zależy od położenia lotniska względem poziomu morza i temperatur.

    Ja rozumuję w ten sposób: im wyżej, tym rozrzedzone powietrze i silnik gorzej startuje, czyli im wyżej n.p.m tym musi być dłuższy pas startowy. (dobrze?)

    Czy tak samo jest z lądowaniem? To znaczy czy na udane lądowanie wpływa położenie lotniska względem p.m?

    I jeszcze jak to jest z temperaturami? Lepiej samolot startuje gdy jest ciepło czy zimno?

    Intryguje mnie to straszliwie.

  13. #13
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    I jeszcze jak to jest z temperaturami? Lepiej samolot startuje gdy jest ciepło czy zimno?

    Intryguje mnie to straszliwie.
    Zimno (ale bez przesady).
    KZ

  14. #14
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    I jeszcze jak to jest z temperaturami? Lepiej samolot startuje gdy jest ciepło czy zimno?

    Intryguje mnie to straszliwie.
    Zimno (ale bez przesady).
    Ale dlaczego?

  15. #15
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    I jeszcze jak to jest z temperaturami? Lepiej samolot startuje gdy jest ciepło czy zimno?

    Intryguje mnie to straszliwie.
    Zimno (ale bez przesady).
    Ale dlaczego?
    Oj powodów jest wiele. M.in. znacznie obniżona temperatura konstrukcji sprzyja kruchości stali. Czyli mówiąc prostym językiem, konstrukcja samolotu i użyte materiały ulegają osłabieniu - spada wytrzymałość, ale to nie dotyczy oczywiście samych lotnisk
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    I jeszcze jak to jest z temperaturami? Lepiej samolot startuje gdy jest ciepło czy zimno?

    Intryguje mnie to straszliwie.
    Zimno (ale bez przesady).
    Ale dlaczego?
    Bo gorące powietrze jest rzadzsze. Systuacja podobna do tej z wyżej położonym lotniskiem.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Nie chodzi tylko o to, że silnik "gorzej pracuje". W zasadzie pracuje tak samo, ale ponieważ powietrze jest rzadsze, to w ciągu danego czasu przez silnik przepływa mniejsza masa tego powietrza - a to od tej masy zależy ciąg silnika i w konsekwencji przyspieszenie samolotu podczas startu. Poza silnikiem jednak - w rzadszym powietrzu również mniejsza masa powietrza opływa skrzydła gdy samolot się porusza. To powoduje że przy tej samej prędkości samolotu względem ziemi mniejsza jest siła nośna na skrzydłach, zatem w rzadszym powietrzu samolot musi bardziej rozpędzić się żeby wystartować. Na większe "rozpędzenie" przy wolniej rozpędzającym się samolocie potrzeba sporo więcej drogi - dlatego na "ciepłych" lotniskach położonych wysoko pasy muszą być dłuższe.
    Eee tam, podpis ;)

  18. #18
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie


    Polecamy

    Już rozumiem. Bardzo Wam wszystkim dziękuję

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •