Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree1Likes
  • 1 Post By aaben

Wątek: Urządzenia na ogonie B737

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie Urządzenia na ogonie B737


    Polecamy

    Chciałbym zapytać, do czego służą 3 urządzenia widoczne na poniższym zdjęciu:



    1. Blaszki na ogonie (u góry) - turbulizatory?
    2. Otwór po prawej stronie kadłuba, na lewo od drzwi - czy to jest jakiś zawór odpowiedzialny za ciśnienie w kabinie i czy zamyka się automatycznie?
    3. Antenka na lewo od płozy ogonowej, wystaje chyba z drzwi do APU.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    2. Wlot powietrza do APU.
    3. Maszt drenażowy APU

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    1. - tak
    Pozdrawiam!
    Piotr

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Dzięki!

  5. #5
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    Blaszki na ogonie (u góry) - turbulizatory?
    Ktoś może rozwinąć dokładniej do czego to służy?

  6. #6
    Awatar robjag

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    FRA

    Domyślnie

    Turbulizatory są to urządzenie służące do poprawy opływu skrzydła lub innej części statku powietrznego, poprzez generacje wiru (zturbulizowanie) w warstwie przyściennej zapobiegają lub opóźniają jej oderwanie. Umieszczone są zwykle na górnej powierzchni skrzydła, w postaci palisady rozciągającej się wzdłuż rozpiętości, najczęściej przed lotkami celem zapewnienia sprawności ich działania.

    źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Turbulizator
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 06-01-2012 o 12:08 Powód: Dodałem źródło




    Networking the world.

  7. #7
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez robjag Zobacz posta
    Turbulizatory są to urządzenie służące do poprawy opływu skrzydła lub innej części statku powietrznego, poprzez generacje wiru (zturbulizowanie) w warstwie przyściennej zapobiegają lub opóźniają jej oderwanie. Umieszczone są zwykle na górnej powierzchni skrzydła, w postaci palisady rozciągającej się wzdłuż rozpiętości, najczęściej przed lotkami celem zapewnienia sprawności ich działania.

    źródło: Turbulizator
    Wiki umiem odnaleźć, tylko że w 737 te turbulizatory są na ogonie, nie na skrzydłach (choć na skrzydłach tez pewnie są), więc na czym poprawiają przepływ powietrza, bo najblizej im do tylnych "skrzydełek"?

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Tam gdzie się kadłub zwęża jest wiele zaburzeń opływu, które powodują nadmierny wzrost aerodynamicznego oporu indukowanego. Łączą się ze sobą opływy powietrza o różnym kierunku i prędkości i powstają z tego wiry. Te turbulizatory są po to, aby "wyprostować" powietrze spływające z kadłuba.
    GoldenDave likes this.

  9. #9
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Tam gdzie się kadłub zwęża jest wiele zaburzeń opływu, które powodują nadmierny wzrost aerodynamicznego oporu indukowanego. Łączą się ze sobą opływy powietrza o różnym kierunku i prędkości i powstają z tego wiry. Te turbulizatory są po to, aby "wyprostować" powietrze spływające z kadłuba.
    O i dziękuje za wyczerpującą odpowiedź.

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Tam gdzie się kadłub zwęża jest wiele zaburzeń opływu, które powodują nadmierny wzrost aerodynamicznego oporu indukowanego.
    Nie, żebym się czepiał, ale mnie uczyli, że opór indukowany występuje generalnie na skrzydle i spowodowany jest (w skrócie) różnicą ciśnień pod i nad płatem i tendencją do jego wyrównania na końcowkach skrzydeł - po to właśnie stosuje się winglety, żeby to "mieszanie" zmniejszyć...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  11. #11
    OBS
    OBS jest nieaktywny

    Dołączył
    Jun 2011

    Domyślnie

    To ja mam jeszcze jedno pytanie w ramach odkopywania wątku. A mianowicie co to za 'łezka' pod ogonem w/w 738. Na dole drzwi od APU.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jeżeli dobrze rozumiem o co Ci chodzi to jest to zabezpieczenie przed przetarciem ogonem po pasie podczas startu - B767 ogon.

  13. #13
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Nie, żebym się czepiał, ale mnie uczyli, że opór indukowany występuje generalnie na skrzydle i spowodowany jest (w skrócie) różnicą ciśnień pod i nad płatem i tendencją do jego wyrównania na końcowkach skrzydeł - po to właśnie stosuje się winglety, żeby to "mieszanie" zmniejszyć...
    Zgadzam się i ja. Kolega aaben miał chyba luźno na myśli (sądząc po dalszym opisie) opór interferencyjny.

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Dokładnie tak to wygląda jakby aaben opisywał problem oporu interferencyjnego i nawet ma to sens, tzn. że w/w elementy 'prostują' opływ powietrza, redukując zawirowania i opory spływającego z kadłuba powietrza... ale w takim wypadku z pewnością nie można ich nazwać turbolizatorami, których rola jest z definicji odwrotna (generują wiry a nie je prostują).

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •