Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree1Likes
  • 1 Post By aaben

Wątek: doc 9157 dodatkowe czynniki dla szerokości drogi startowej

  1. #1
    Awatar purplehaze89

    Dołączył
    Dec 2011

    Domyślnie doc 9157 dodatkowe czynniki dla szerokości drogi startowej


    Polecamy

    Aneks 14 odwołuje się do intstukcji ICAO aerodrome design manual doc 9157 part 1 runways w sprawie czynników do szerokości drogi startowej.

    Część sobie przetłumaczyłem:
    • Odchylenie samolotu od osi drogi startowej podczas lądowania;
    • Występowanie bocznych wiatrów;
    • Stan nawierzchni drogi startowej, czyli wystepowanie takich zjawisk atmosferyczne jak śnieg, lód, deszcz, gołoledź ;
    Prędkość podejścia do lądowania;
    • Widzialność;
    • Czynnik ludzki.

    Natomiast nie do końca rozumiem dwóch zwrotów
    - Rubber Deposits
    - Crab landing

    Podejrzewam, że pierwszy dotyczy odpadów gumowych z opon przy lądowaniu (coś czym się zajmuje FOD), drugi dotyczy techniki lądowania przy bocznym wietrze. Jakby brzmiały po polsku te zwroty, bo lądowania na kraba to chyba nie to

    Dzięki

  2. #2
    Awatar QmP3L

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRG / EPRZ

    Domyślnie

    Rubber Deposits kojarzy mi się z ilością gumy zdartej z opon, która pozostała na pasie po lądowaniach.
    Crab landing jest to lądowanie przy którym oś samolotu jest odchylona od osi pasa (przy silnym bocznym wietrze), przy czym przyziemienie występuje z tym odchyleniem.
    http://qmp3l.deviantart.com/ - zapraszam do galerii
    (\__/) This is Bunny. Copy Bunny into
    (O.o ) your signature to help him
    (> < ) on his way to world domination!!!

  3. #3
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    A co dziwnego w 'na kraba'?

  4. #4
    Awatar purplehaze89

    Dołączył
    Dec 2011

    Domyślnie

    do pracy inżynierskiej średnio się nadaje :P

    Z tą gumą to najprawdopodobniej o to chodzi, ale nie za bardzo jestem w stanie sobie wyobrazić jaki ma to mieć wpływ na poszerzenie drogi startowej. Co mogą mieć wspólnego dodatkowe kilogramy gumy zostawione przy lądowaniu do poszerzenia. Nie wiem...

  5. #5
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Na chłopski rozum - zanieczyszczenie pasa sprzyja poślizgom. Poślizg może być też boczny (siły boczne są szczególnie nieprzyjemne niedługo po przyziemieniu, przy niepełnym obciążeniu podwozia oraz dużej prędkości jazdy), i wtedy - być może - może się nagle robić ciasno na pasie.
    For every solution there is a problem.

  6. #6
    Awatar purplehaze89

    Dołączył
    Dec 2011

    Domyślnie

    dobre... Przekonałeś mnie

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Crab landing to po polsku przyziemienie z trawersem.
    Don Corleone likes this.

  8. #8
    Awatar purplehaze89

    Dołączył
    Dec 2011

    Domyślnie

    dzięki

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Na chłopski rozum - zanieczyszczenie pasa sprzyja poślizgom.
    Nawierzchnia "nagumowana" na torach formuły 1 polepsza przyczepność.

  10. #10
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Powiedz to idiotom, którzy produkują sprzęt do usuwania gumy z pasów. A jeszcze lepiej - jeszcze większym idiotom operatorom lotnisk, którzy ten sprzęt kupują i czyszczą pasy z gumy.
    For every solution there is a problem.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Nerwowy jesteś, a wystarczyło wspomnieć, że najważniejszy jest i tak współczynnik czepliwości nawierzchni, co powoduje, że tylko bardzo obciążone drogi startowe ( dla uściślenia strefy przyziemnienia) wymagają czyszczenia z gumy. EOT

  12. #12
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Niech będzie moja krzywda - w strefie przyziemienia czyścimy, a dalej gumujemy. Formuła 1 nie może się mylić.
    For every solution there is a problem.

  13. #13
    Awatar celtic

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    Sosnowiec

    Domyślnie


    Polecamy

    formuła formułą wszystko się sprawdza puki ładnie ciepło sucho ale jak spadnie troszkę deszczu robi się lodowisko ;] np jadąc suchym palcem po lustrze jest duuuuuży opór ale jak zamoczysz palec to się ślizga ;] ot takie prawa fizyki

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •