Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
Like Tree5Likes
  • 1 Post By cygnus
  • 1 Post By b 737
  • 1 Post By N077GL
  • 1 Post By Art-J
  • 1 Post By Buashy

Wątek: Ruchome części skrzydeł i stateczników

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Ruchome części skrzydeł i stateczników


    Polecamy

    Welcome everyone

    Tak się zastanawiam, ale osobiście nie znam odpowiedzi.
    Co by się stało, gdyby ruchoma część statecznika pionowego/poziomego samolotu, ewentualnie lotki nie byłyby ruchome? Samolot nie mógłby podnieść dziobu (stat. pionowe), skręcić (stat. pionowy), czy przechylić się na prawo/lewo podczas lotu (lotki)? Wyjaśni mi ktoś jaki mają wpływ te ruchome części na sterowanie samolotem i jak to działa?

    Pozdr,
    Sebastian.


  2. #2

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bognor Regis

    Domyślnie

    Taki obiekt (trudno go nazwać samolotem) by nie latał, byłby w żaden sposób niesterowny.
    Chociaż... Harrier podczas pionowego startu i w zawisie w zasadzie nie używa sterów wysokości/kierunku, zamiast tego - używa sterów strumieniowych, podobnie jak lądownik księżycowy LM.
    Do sterowania przy pomocy ruchomych części stateczników (czyli sterów kierunku, wysokości) oraz ruchomych części skrzydeł (lotek, klap) konieczna jest prędkość pozioma a raczej prędkość (względem otaczającego powietrza) skierowana wzdłuż kadłuba. Opływ gazów powoduje powstanie sił aerodynamicznych wytworzonych na krzywiznach skrzydeł, stateczników. Wielkość tych sił i zwrot ich działania zmienia się wraz ze zmianą kształtu a więc i wraz z wychylaniem ruchomych części. Dzięki temu właśnie możliwe jest kierowanie/sterowanie statkiem powietrznym.
    Prosto na przykładzie:
    ster kierunku (ruchoma część statecznika pionowego) wychylony w prawo - ogon samolotu popchnięty w lewo, samolot zakręca w prawo.

    Uwaga: do zakrętu niekonieczne jest wychylenie steru kierunku, wystarcza przechylenie samolotu, ale to już wykracza poza proste pytania.
    Sebek1994 likes this.
    Pozdrawiam - Miłek

  3. #3
    Awatar b 737

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Staszów
    Sebek1994 likes this.
    Pozdrawiam G

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Skrecic to nawet i sie da bez uruchamiania jak to to nazywasz ruchomej czesci statecznika pionowego, gorzej jakbys mial zablokowane lotki na stateczniku poziomym, nawet od ziemi pewnie bys sie nie oderwal.
    Sebek1994 likes this.

  5. #5
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    Oderwałby się oderwał, potrzebowałby tylko odpowiednio długiego pasa, bo tak czy owak przy pewnej prędkości rozbiegu siła nośna wreszcie by go uniosła. Z dalszymi etapami lotu i lądowaniem mogłoby być już jednak nieciekawie, gdyż kontrola wysokości tylko ciągiem silnika na dłuższą metę perspektywiczna nie jest .

    Jeśli chodzi o zagadnienie "jak to działa", to w ultratelegraficznym i ultrałopatologiczym skrócie - ile siły jest wytwarzanej na powierzchni skrzydła / usterzenia bardzo mocno zależy od tego jaka jest tzw. strzałka ugięcia profilu, czyli po chłopsku, na ile i w którą stronę jest on wypukły. Nie potrafimy wprawdzie zmieniać kształtu płata w takim zakresie jak ptaki, ale wystarczy że sprawimy, aby przy krawędzi spływu (a czasem i natarcia) część płata / statecznika odchylała się w górę/dół/lewo/prawo i już całość staje się bardziej wypukła w jedną lub w drugą stronę, a co za tym idzie, na tymże kawałku powstaje (w przypadku profilu symetrycznych) lub zwiększa się (w przypadku profili niesymetrycznych) siła aerodynamiczna, która ciągnie nam tenże kawałek skrzydła lub statecznika w stronę wypukłości.

    Pozdrawiam.
    Sebek1994 likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    No to już jasne, dzięki wszystkim za cenne info


  7. #7
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez cygnus Zobacz posta
    ster kierunku (ruchoma część statecznika pionowego) wychylony w prawo - ogon samolotu popchnięty w lewo, samolot zakręca w prawo.
    Trochę za bardzi uprościłeś Samo "kopnięcie" steru kierunku odchyli ogon i dziób, ale nie koniecznie musi spowodować skręcanie. Bez lotek raczej ślizg na skrzydło. Chyba, że potrzymasz ster kierunku troszkę dłużej, wtedy samolot sam się przechyli na skrzydło i zacznie skręcać.

    Cytat Zamieszczone przez cygnus Zobacz posta
    Uwaga: do zakrętu niekonieczne jest wychylenie steru kierunku, wystarcza przechylenie samolotu, ale to już wykracza poza proste pytania.
    Prawda, ster kierunku nie jest konieczny, ale bez ciągu silnika (np. na szybowcu) lub przy dużym przechyleniu będzie to zakręt ze sporym ześlizgiem, czyli połączony z dużą utratą wysokości.

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Skrecic to nawet i sie da bez uruchamiania jak to to nazywasz ruchomej czesci statecznika pionowego, gorzej jakbys mial zablokowane lotki na stateczniku poziomym, nawet od ziemi pewnie bys sie nie oderwal.
    Lotki są tylko na skrzydłach. To co jest na stateczniku poziomym to się nazywa ster wysokości.

    Cytat Zamieszczone przez Art-J Zobacz posta
    Oderwałby się oderwał, potrzebowałby tylko odpowiednio długiego pasa, bo tak czy owak przy pewnej prędkości rozbiegu siła nośna wreszcie by go uniosła. Z dalszymi etapami lotu i lądowaniem mogłoby być już jednak nieciekawie, gdyż kontrola wysokości tylko ciągiem silnika na dłuższą metę perspektywiczna nie jest .
    Dobrze prawi, gorzałki mu Przy osiągnięciu pewnej prędkości siła nośna na skrzydłach byłaby większa od tej na stateczniku poziomym i zacząłby się wznosić, ale bez zdjęcia mocy lub steru wysokości zadarłby dziób tak bardzo, że przeciągnąłby i zwalił się na ziemię w korkociągu.

    @Sebek1994
    Wpadnij do Warszawy, pojedziemy na lotnisko Babice, a tam pokażę ci na samolocie jak to działa i może nawet dam posterować
    Sebek1994 likes this.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •