Taki obiekt (trudno go nazwać samolotem) by nie latał, byłby w żaden sposób niesterowny.
Chociaż... Harrier podczas pionowego startu i w zawisie w zasadzie nie używa sterów wysokości/kierunku, zamiast tego - używa sterów strumieniowych, podobnie jak lądownik księżycowy LM.
Do sterowania przy pomocy ruchomych części stateczników (czyli sterów kierunku, wysokości) oraz ruchomych części skrzydeł (lotek, klap) konieczna jest prędkość pozioma a raczej prędkość (względem otaczającego powietrza) skierowana wzdłuż kadłuba. Opływ gazów powoduje powstanie sił aerodynamicznych wytworzonych na krzywiznach skrzydeł, stateczników. Wielkość tych sił i zwrot ich działania zmienia się wraz ze zmianą kształtu a więc i wraz z wychylaniem ruchomych części. Dzięki temu właśnie możliwe jest kierowanie/sterowanie statkiem powietrznym.
Prosto na przykładzie:
ster kierunku (ruchoma część statecznika pionowego) wychylony w prawo - ogon samolotu popchnięty w lewo, samolot zakręca w prawo.
Uwaga: do zakrętu niekonieczne jest wychylenie steru kierunku, wystarcza przechylenie samolotu, ale to już wykracza poza proste pytania.
Zakładki