Szyby są podgrzewane elektrycznie, w szybie jest zatopiony specjalny element grzejny.
Witajcie,
pytanie być może z serii głupich (ale za to prostych).
Jak zimą odszrania się szyby w kokpicie (np. po całonocnym postoju)? Zwykłą skrobaczką jak samochód na parkingu, jakimś specjalnym płynem, włącza się ogrzewanie i czeka do skutku, a może lotnicze szyby mają technologie pozwalające im nigdy się nie szronić?
Obstawiam tę ostatnią mozliwość (w końcu na przelotowej zawsze jest "dość" zimno, więc jakoś trzeba sobie z tym radzić), niemniej jednak będę wdzięczny za odpowiedzi.
Szyby są podgrzewane elektrycznie, w szybie jest zatopiony specjalny element grzejny.
Tak, technologia pozwalająca szybom sie nie szronić istnieje i nazywa się "ogrzewanie"Szyby w kokpicie są grzane elektrycznie podczas całego lotu (zwykle wlacza sie automatycznie od momentu uruchomienia silników) tak, aby zapobiec ich zaszronieniu, oraz zaparowaniu. W razie potrzeby ogrzewanie szyb mozna rowniez włączyć na ziemii i jest bardzo skuteczne - 2-3 minuty i spada nawet gruba warstwa śniegu. Skrobanie stosuje sie co najwyżej w małych samolotach - idealnie nadają sie do tego okładki Dziennika Pokładowego
![]()
Dzięki za odpowiedzi!
Tego się domyślałem, nie byłem tylko pewny czy zwykłe ogrzewanie szyby jest wystarczająco wydajne i zastanawiałem się, czy jest tam może coś ekstra![]()
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
O ile wiem, to w 737 wciąż nie włącza się samo z siebie, co najwyżej pali w oczy czerwonymi kontrolkami.
Dodam tylko jeszcze, że ogrzewanie szyb włącza się przed każdym lotem, także w lato. I nie chodzi tu nawet o niskie temperatury czy szron ale o to, że szyby w kokpicie są mają dość skomplikowaną budowę (warstwy szkła, akrylu, winylu itp.) i aby osiągnąć maksymalną wytrzymałość (na wypadek spotkania z ptakiem) muszą być podgrzane. Dzięki temu zachowują odpowiednie właściwości i są mniej podatne na pękanie. Dodatkowo przeciwko parowaniu szyb wykorzystuje się też powietrze z klimatyzacji.
Więcej info TUTAJ
Przełącznik WINDOW HEAT w 737-700 (overhead panel):
![]()
Zakładki