Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree1Likes
  • 1 Post By bedrzich

Wątek: Max obciążenie

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie Max obciążenie


    Polecamy

    Witam

    Mam pytanie - chyba czysto hipotetyczne, ale mnie męczy:
    Airbus A320, Wizz. Frekwencja 100%, każdy ma dopuszczalne 10 kg podręcznego i 32 kg rejestrowanego. Ile będzie brakowało lub o ile przekroczy się dopuszczalne obciążenie samolotu?
    Załóżmy lot dwugodzinny z powrotem bez tankowania (np Warszawa - Forli )

    Pozdrawiam i dziękuję

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Żaden problem - dokładnych danych typu W&B (weight & Balance) nie mam, ale MZFW (Max Zero Fuel Weight - maksymalna masa załadowanego samolotu bez paliwa) to 62.5t, MTOW w Wizz to chyba 75.5t (maksymalna dla A320 to 77t, ale to zależy od linii jaką wersję zamówi i - za jaką zapłaci!). Na paliwo zostaje 13t - na lot 2h aż nadto... Masa minimalna samolotu to 35.4 t - kupa miejsca na ładunek.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie

    To ja się podłączę i zapytam. Rozumiem, że jest tak, że dana maszyna w konkretnej konfugiracji z pełnym ładunkiem i zatankowana pod korek ma jeszcze margines MTOW (maksymalna masa startowa tak?) i na pewno poleci. Czy możliwa jest sytuacja, że nie można zabrać pełnych zbiorników ?

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pasazer222 Zobacz posta
    Czy możliwa jest sytuacja, że nie można zabrać pełnych zbiorników ?
    Oczywiście, zdarza się i to dość często, na KAŻDYM typie samolotu! Bo pojemność standardowa zbiorników w A320 to prawie 19 ton...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  5. #5

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedź. To jeśli pozwolisz pójdę dalej w rozważaniach. Masz pełny pokład, dostajesz kwit z łączną masą i czy w ej sytuacji możliwe jest, że nie jesteś w stanie zabrać tyle paliwa, żeby dotrzeć do celu? Co wtedy?

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pasazer222 Zobacz posta
    Co wtedy?
    A jak myslisz? Abo nie lecisz albo lecisz i planujesz miedzyladowanie na pobor paliwa albo kazesz wyrzucic troche bagazu, jednak nie sa to czeste wypadki. Sam kiedys bylem swiadkiem i pasazererem jak pilot 747 Cathay Pacific poprosil o wyladowanie okolo tony bagazu bo temperatura na lotnisku poszla niespodziewanie o pare stopni do gory.

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie

    Ok. Rozumiem. Zaciekawiło mnie to, bo na wakacyjnych czarterach często i pełno i daleko. Nigdy nie byłem świadkiem takich sytuacji z wyładunkiem. Z zasady powinno tam obowiązywać założenie, że mamy wszystko na maks czyli na styk.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Wakacyjne czartery to raczej latwe loty z punktu widzenia zaladunku i mozliwosci samolotu. Pasazer ze swoim bagazem (zwlaszcza lecacy na letnie wakacje) to nie jest duzy problem. Problemem sa loty biorace duzo dodatkowego zaladunku (cargo) lub loty czysto cargo, zwlaszcza te ktore jeszcze startuja z lotnisk polozonych wysoko nad poziomem morza, takie loty czesto startuja na "styk" jak ty to piszesz.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 13-02-2012 o 21:23

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pasazer222 Zobacz posta
    . Masz pełny pokład, dostajesz kwit z łączną masą i czy w ej sytuacji możliwe jest, że nie jesteś w stanie zabrać tyle paliwa, żeby dotrzeć do celu? Co wtedy?
    Po pierwsze - komplet PAX rzadko oznacza MZFW, w lotach ja Wizzair bagaz to chyba 20kg, podreczny zwykle 7, a pasażera liczy sie zwykle pomiedzy 77 do 88 kg - inaczej zima, inaczej latem, niektore linie licza inna mase dla kobiet i mezczyzn itede... Komplet pax na A320 to ok. 18t, gora 20t plus masa min 35 razem - 53 do 55t! Do tego 19ton wachy - i jestesmy ciagle PONIŻEJ MTOW!! Wprawdzie - jak zaznaczylem na wstepie - sa to szacunkowe dane, ale chyba nie pomylilem za bardzo...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 13-02-2012 o 23:45
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar b 737

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Staszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    w lotach ja Wizzair bagaz to chyba 20kg,
    Podręczny 10, rejestrowany 32kg.

    Przy pełnych bagażach podróżujących już może być ciężko +- 7000kg same bagaże.

    26t pax + bagaż
    19t paliwo
    42t samolot (dane z wikipedii)
    daje 87ton także z deka za dużo, przy takim ładunku lot z 3h maksymalnie, mając 8-9t paliwa na pokładzie ?
    Pozdrawiam G

  11. #11
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Bedrzich dobrze oszacował - w low-costowym lataniu po Europie typowe ZFW (ciężar samolotu z ladunkiem, bez paliwa) dla A320 to 52-58 ton. Maksymalne ZFW to 61 ton, a TOW to 71,5 tony - więc nawet przy zaladowaniu na "full" zostaje jeszcze 10,5 tony na paliwo - a to wystarcza, zeby z Polski doleciec prawie wszedzie w Europie. Oczywiscie jeśli paliwa potrzeba by było wiecej, to bagaż/pasażerowie zostają - sporadycznie zdarzały mi sie takie sytuacje na ATRku, chociaz zwykle w koncu udawało sie cos wykombinowac, zeby wszystkich zabrac...

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez b 737 Zobacz posta
    Przy pełnych bagażach podróżujących już może być ciężko +- 7000kg same bagaże.
    Moze ale statystycznie jest to malo prawdopodobne. Piotr zapewne uzywal sredniej (obserwowanej) wagi bagazu a nie maksimum. Bo jakby kazdy pasazer Wizzaira stawil sie na lotnisku z 6 walizkami kazda po 32 kg (tyle wolno, za oplata oczywiscie) to rzeczywiscie nie byloby lotu. Jak znasz rachunek prawdopodobienstwa to mozesz odpowiedziec sobie naprzyklad na pytanie jaka jest szansa ze kazdy pasazer w danym locie Wizzaira stawi sie z 32 kg walizka, bedzie to bardzo mala liczba. A jak taki lot sie zdarzy - jasne ze ktos/cos nie poleci i cala wielka filozofia.

  13. #13
    Awatar b 737

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Staszów

    Domyślnie

    Zapytałem z czystej ciekawości, dużo tez zależy od kierunku podróżowania jeżeli chodzi o Irlandię to wszyscy moi znajomi z PL do IRL pakują ile się da, za to odwrotnie z IRL do PL I nie wiem jak z tą opłatą brat zawsze bierze ok 30kg i problemów nigdy nie miał z resztą na stronie jest 32kg.
    Pozdrawiam G

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    I jeszcze jedno - w samolotach typu A320/B737 a szczegolnie mniejszych wcześniej zabraknie miejsca na bagaż z powodu jego... objętości niż wagi!!
    szymonk2 likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Ale juz w takim Enterze na Daleki Wschod bywa ciekawie.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •