Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
Like Tree3Likes
  • 3 Post By wkr

Wątek: Silnik APU

  1. #1
    Awatar cappy

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Zielona Góra [EPZG]

    Domyślnie Silnik APU


    Polecamy

    Jak wiemy, duże samoloty maja APU. I jaki to jest silnik? Słyszałem, że najczęściej to jakiś diesel. Macie może jakieś dane w jakim samolocie jaki silnik jako APU jest? Pojemność, ile V,czy inne jakieś ? Pytanie z czystej ciekawości



    Sprzedam Joystick Saitek st90! Szczegóły i cena na PW!

  2. #2
    KZ
    KZ jest teraz aktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cappy Zobacz posta
    Jak wiemy, duże samoloty maja APU. I jaki to jest silnik? Słyszałem, że najczęściej to jakiś diesel. Macie może jakieś dane w jakim samolocie jaki silnik jako APU jest? Pojemność, ile V,czy inne jakieś ? Pytanie z czystej ciekawości
    Zle slyszales, male turbinki gazowe.
    KZ

  3. #3
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Zle slyszales, male turbinki gazowe.
    "Małe" to pojęcie względne. W dużych samolotach są całkiem duże, względnie oczywiście ;-)

    Moce największych dochodzą do 1800 KM (ponad 1,3 MW).
    Zadaniem klasycznych APU jest dostarczenie przede wszystkim ciśnienia do instalacji pneumatycznej (rozruch silników).

    W A380 APU PW980A ma moc 1800 KM. Energia elektryczna jest wytwarzana przez dwa generatory po 120 kVA mocy biernej.

    Do A350xwb Honywell zaprojektował APU HGT1700 o mocy 1700 KM.

    W 787 APU jest całkowicie elektryczny, bez pośrednictwa pneumatyki. Moc na wale to ok. 1100 KM (Hamilton Sundstrand APS 5000)

    W mniejszych samolotach są mniejsze:
    W 737 montowane były najróżniejsze APU
    Największe z nich (firmy AlliedSignal) mają generator 90 kVA (na ziemi)
    Mniejsze (Garrett, Sundstrand) mają moc generatora na poziomie 55 kVA.

  4. #4
    wkr
    wkr jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    dwa generatory po 120 kVA mocy biernej
    Co to jest generator mocy biernej i czy na pewno takie urządzenie zasila instalację elektryczną samolotu? Poza tym woltoamper (i kilowoltoamper [kVA]) to jednostka mocy pozornej, bierną mierzymy w warach [var].

  5. #5
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wkr Zobacz posta
    Co to jest generator mocy biernej i czy na pewno takie urządzenie zasila instalację elektryczną samolotu? Poza tym woltoamper (i kilowoltoamper [kVA]) to jednostka mocy pozornej, bierną mierzymy w warach [var].
    Mea culpa. Hihihi.
    Poszukałem teraz w słowniku naukowo-technicznym.
    Oczywiście chodziło o moc pozorną (swoją drogą nie wiedziałem, że coś takiego istnieje ;-). Dla kogoś, kto w wiedzy o elektrotechnice zatrzymał się na poziomie prądu stałego to nie są oczywiste rzeczy.
    Nie jestem ścisłowcem i tak głupkowato przetłumaczyłem "apparent power".
    Swoją drogą zawsze byłem przekonany, że "reactive power" się tłumaczy jako "moc czynna", a tu dokładnie na odwrót.
    Bo w rzeczywistości "apparent power" to moc pozorna, a "reactive power" to moc bierna.
    Myślałem, że język angielski nie ma przede mną większych tajemnic, a tu proszę... Taka zmyłka. Człowiek uczy się całe życie.

    Więc podsumowując:
    Mój poprzedni post jest całkowicie prawdziwy, pod warunkiem, że zamienimy "... przez dwa generatory po 120 kVA mocy biernej." na "przez dwa generatory po 120 kVA mocy pozornej"

    Cytat Zamieszczone przez wkr Zobacz posta
    Co to jest generator mocy biernej i czy na pewno takie urządzenie zasila instalację elektryczną samolotu?
    Nie wiem tylko po co ta złośliwość? Nie wiem co to są generatory mocy biernej, nie pisałem o nich.
    Podałem wartość mocy generatora niepoprawnie opisując wielkość fizyczną jakiej dotyczy. Tyle.
    Z resztą na tyle na ile wyczytałem w Wikipedii (wiem, wiem...) moc pozorną można też opisać jako pierwiastek kwadratowy z sumy kwadratu mocy biernej i kwadratu mocy czynnej. Popraw mnie jeśli rozumuję nielogiczne ale jeśli moc czynna wynosiłaby zero, na przykład po przyłączeniu do generatora idelnej cewki (nie mam pojęcia czy taka sytuacja jest realnie możliwa) to moc pozorna=moc bierna. Tak jest?

  6. #6
    wkr
    wkr jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    Nie wiem tylko po co ta złośliwość?
    Nie chciałem być złośliwy. Przepraszam, jeśli zostałem tak zrozumiany. Potwierdzam, idealna cewka (bądź idealny kondensator) pobiera tylko moc bierną. Natomiast duży szacunek dla "nieścisłowca" za dogłębną analizę pojęć, których niejeden student politechniki nie może zrozumieć ;-)
    martineho, Kazor and Canonier like this.

  7. #7
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez wkr Zobacz posta
    Nie chciałem być złośliwy. Przepraszam, jeśli zostałem tak zrozumiany.
    Nie ma sprawy.

    Chodziło mi tylko o uzmysłowienie, że w dużych samolotach moc mechaniczna APU jest podobna do mocy zespołów napędowych w średniej wielkości śmigłowcach a i wartości generowanej elektryczności też są niebagatelne.

    Dane o mocy mechanicznej, mocy elektrycznej, wadze oraz inne parametry dużej liczby APU można znaleźć tutaj: http://www.flightglobal.com/FlightPDFArchive/1998/1998 - 3324.PDF

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •