Tak mnie zastanawia zużycie paliwa samolotu podczas kołowania :) Są jakieś dane na ten temat?
Wersja do druku
Tak mnie zastanawia zużycie paliwa samolotu podczas kołowania :) Są jakieś dane na ten temat?
Matko trzymaj mnie, każde kołowanie jest `inne` na jednym lotnisku samolot kołuje 100m, na drugim 5000m. Także nie ma czegoś takiego `ile samolot spala podczas kołowania` opierając się na Twoich danych. Musiał byś mieć konkretny dystans i chociaż masę do tego przebyty dystans po płycie lotniska wtedy może komuś udało by się określić ile mniej więcej dana maszyna może `spalić` podczas kołowania.
Oczywiście każdy lot ma przeznaczoną ilość paliwa na kołowanie, ale to nie jest wyliczane co do kilograma, bo drogi kołowania w każdej chwili mogą się zmienić, także to jest pi razy oko.
Ja zacznę z innej beczki. Cytat z "Kanonu kultury FPP":
1. Tu możesz zadać każde nawet najbardziej podstawowe pytanie dotyczące lotnictwa cywilnego np. "do czego służą skrzydła?"
2. Nikt nie będzie nikogo krytykował za zadawanie takich czy innych pytań, a jak będzie to najpierw wykasujemy jego post, a później naślemy na niego płatnych zbirów.
Tak więc to raczej dobre miejsce na to pytanie!
Odpowiedź nie jest oczywiście jednoznaczna, ale o tym koledzy wspominali wcześniej. Przykładowe dane:
737 - ok. 150 kg
320 - ok. 200 kg
777 - ok. 500 kg
Concorde - ok. 1500 kg
Oczywiście wszystkie dodatkowe czynniki jak długie kołowanie, odladzanie powodują że trzeba stosować korekty w górę.
Ale może koledzy praktycy będą w stanie podać dokładne wyliczenia to też chętnie obejrzę.
Pozdrawiam
Paweł
Może nie uściśliłem - nie wiem w jakich jednostkach się to liczy. Spalanie samochodów podaje się w litrach/100 km, spalanie samolotu w czasie lotu - w litrach/godzinę lotu. W moim pytaniu chodzi o powiedzmy litry/100 metrów kołowania.
Pobożne życzenia!! Te 500 kg dla 777 wystarczy na GÓRA 15 minut kołowania, a to wcale nie tak długo, a zejście z czasem kołowania do startu poniżej 10 minut to niezły wyczyn.. Na lotnisku może to być mała odległość np. 1km ale jak jest duży ruch to może zająć to jednak sporo czasu - przeciętne lotnisko w Europie to min. 20 minut przy dobrej pogodzie :(
I tak mierzymy zużycie paliwa w lotnictwie, w każdej fazie lotu, w kg/h. Litry można sobie wyliczyć bo gętość jest znana - średnio jest to 0.8...
Np. cpt Maleva który przyleciał samolotem Bombardier Q400 obliczali ze na kołowanie na Okęciu wystarczy im 70kg paliwa.
Dla A320 zużycie w/g instrukcji podczas kolowania to 11,5 kg/min. Standardowo przyjmuje sie 200 kg, ale na lotniskach gdzie kołowanie bywa długie mamy "defaultowo" 300 kg, a jeśli kapitan przewiduje, ze moze być potrzebne wiecej, to oczywiscie moze wsiąść ile uważa...
Dla ATR42/72 średnio na kołowanie przyjmuje się 70kg.
Brgds TK