Witam serdecznie. Chciałem zapytać, czy zawszę mocniejszy silnik (o większym ciągu) = większe spalanie paliwa. Dla przykładu silnik CFM wystepuje w wersjach 18,5 K, 20K, 22K, 24K, 26K i 27K. Czy silnik o ciągu 27K będzie zatem spalał wiecej paliwa niż ten o mocy 18,5K? Z góry dziekuję za odpowiedzi.
Jako przykład podam samolot IŁ-62. Na początku wyposażano go w silniki NK-8 o ciągu 90 kN, a za kilka lat skonstruowano juz silnik D-30KU, który pomimo, że miał większy ciąg - 107,9 kN, spalał jednak mniej paliwa od NK-8.
Ja może odpowiem z puktu widzenia fizyki. Ciąg silnika to przepływ powietrza * prędkość tego powietrza, natomiast moc potrzebna do napędu to przepływ * prędkość * prędkość. Silnik, który daje duży przepływ, ale mała prędkość będzie miał podoby ciąg jak silnik, który daje mały przepływ i dużą prędkość, jednak ten drugi będzie potrzebował znacznie większej mocy napędowej - stąd większe zużycie paliwa, zakładając podobne rozwiązania technologiczne.
Witam ! Najlepiej zrozumieć to tak: im lepszy silnik tym potrafi wyprodukować więcej ciągu wyrażonego w funtach z jednego funta paliwa. To jest właśnie SFC.
Zakładki