Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40
  1. #1

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie zmiany ciśnienia w kabinie i ich wpływ na opakowania


    Polecamy

    Witajcie,

    Właśnie wróciłam z "kółeczka" z ryanairem i przy jednym z lotów miałam półlitrową butelkę z napojem niegazowanym, gdy się przebudziłam przed lądowaniem zdziwiło mnie to, że butelka była "wessana" jej objetość okropnie się zmniejszyła, po prostu była powgniatana do środka. Z kolei wszystkie batoniki, które przywiozłam do domu nabrały powietrza, szczególnie to widać przy płaskich czekoladkach, które zrobiły się mocno obłe, co im się stało?

    Proszę o wyjasnienie

    Pozdrawiam,
    Gosia

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Czemu batoniki zrobiły się obłe - nie mam pojęcia, ale butelkę po prostu musiałaś otworzyć podczas lotu na wysokości przelotowej. Wtedy w kabinie panuje ciśnienie takie jak na 8000-11000 stóp - otworzyłaś i powietrze uleciało. Potem ją zamknęłaś, podczas zniżania, gdy w kabinie ciśnienie wzrastało do takiej wartości jak na lotnisku, powietrze nie miało jak wpłynąć do butelki. Ponieważ butelka jest elastyczna, to się "wgięła" z powodu różnicy ciśnień .
    Eee tam, podpis ;)

  3. #3
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jeżeli chodzi o czekoladki, to wybrzuszyly sie
    ponieważ w niższym ciśnieniu w kabinie, powietrze zawarte
    w czekoladzie próbowało się z niej "wydostać".

    pzdr,
    Paw.

  4. #4
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Myślę, że batonikom bardziej pomogła temperatura niż ciśnienie.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Coddy, i chodzi o to że już się nie mogło dostać "z powrotem" na ziemi
    Eee tam, podpis ;)

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    właśnie zastanawiają mnie te czekoladki. po przylocie zajrzałam do nich, nie roztopiły się, pozostały nadal w formie, jedyne co się zmieniło to to, że było w środku duzo powietrza i opakowanie było wyraźnie nadmuchane, chodziło o kinder country

    a co do butelki:
    postanowiłam kolejny napój niegazowany poddac testom i po zrobieniu kilku łyków przed wejściem na pokład pozostawiłam ją nieruszoną i na przelotowej była już mocno nabrzmiała, otworzyłam koreczek i część płynu, która była w okolicach zamknięcia wylała się na zewnątrz.

    to dla mnie obecnie nie lada zagadka, ciekawi mnie jak dokładnie zmienia się ciśnienie w kabinie podczas poszczególnych faz lotu.
    Bardzo proszę o rozpiskę i w miarę możliwości wartości ciśnienia, a forumowych fizyków o krótki wykładzik

    Pozdrawiam,
    Gosia

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cisnienie spada od momentu startu jednak z mniejsza predkoscia niz dzieje sie to na zewnatrz. Na wysokosci przelotowej wartosc cisnienia nie powinna byc nizsza niz tego panujacego na 8000ft. Przy znizaniu cisnienie sie podnosci tak zeby w momencie ladowania zrownalo sie z tym na zewnatrz (tak szczerze to przez moment na ziemi ciesnienie wewnatrz samolotu przed startem jak i ladowaniem jest troszeczke wyzsze niz to na ziemi ale roznice sa pomijalne)

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Wpływu ciśnienia na opakowania nie doświadczyłem, ale za to widziałem jak koledze wystrzeliło szkiełko od zegarka po osiągnięciu wysokości przelotowej (737).

  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gosia G.
    to dla mnie obecnie nie lada zagadka, ciekawi mnie jak dokładnie zmienia się ciśnienie w kabinie podczas poszczególnych faz lotu.
    Bardzo proszę o rozpiskę i w miarę możliwości wartości ciśnienia, a forumowych fizyków o krótki wykładzik

    Pozdrawiam,
    Gosia
    podczas lotu samolotem miałem kiedyś włączonego Garmina Vistę. Urządzenie to posiada wysokościomierz ciśnieniowy, ponadto potrafi odczytać wysokość z namiaru satelit. Ale podstawą dla niego jest ciśnieniomierz. Otóż przy starcie z lotniska ciśnienie wynosiło 998 hPa (25m). Podczas startu ciśnienie spadało do ok 700 hPa, po czym się ustabilizowało. Wysokościomierz pokazywał 2500m. Przy pomiarze wysokości z satelit było 8500 m. (krótki lot Edinburgh - Luton).
    Dla ciekawych polecam zakup pompki próżniowej (takiej domowej do odpompowywania naczyń plastikowych) i serię doświadczeń.
    I to tyle. Co byś jeszcze chciała wiedzieć?

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie Re: zmiany ciśnienia w kabinie i ich wpływ na opakowania

    Cytat Zamieszczone przez Gosia G.
    co im się stało?
    nie mam pojecia, ale psa masz smiesznego

  11. #11
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gosia G.
    właśnie zastanawiają mnie te czekoladki. po przylocie zajrzałam do nich, nie roztopiły się, pozostały nadal w formie, jedyne co się zmieniło to to, że było w środku duzo powietrza i opakowanie było wyraźnie nadmuchane, chodziło o kinder country

    I tak oto powstało Nestle AERO


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  12. #12
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A ja mam pytanie - czemu nie utrzymuje się stałego ciśnienia w kabinie, tylko pozwala na jego spadek? Chodzi o to żeby nie było aż tak dużych różnic między ciśnieniem w kabinie a ciśnieniem na zewnątrz? Aż takie są to różnice, że trzeba je obniżać?

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Z podobnych powodów, dla których w domu ustawiasz sobie temperaturę zimą na 20 a nie 25 stopni: tak jest taniej.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Gdyby na wysokosci przelotowej w srodku kabiny panowalo dokladnie takie cisnienie jak na ziemi a nie troche nizsze to konstrukcja samolotu musialaby byc odpowiednio wzmocniona a co za tym bylby duzo ciezszy - cisnienie wewnatrz chce rozerwac samolot od srodka. Obnizone cisnienie wewnatrz to glownie wzgledy konstrukcyjno-wytrzymalosciowe a mniejsza waga samolotu to tez wiecej pasazerow, ktorych mozna zabrac.

  15. #15
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    to konstrukcja samolotu musialaby byc odpowiednio wzmocnion
    Właśnie tak myślałem, dzięki thewho i Atco

  16. #16
    Awatar wesley

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    DCT MAPIK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    Co byś jeszcze chciała wiedzieć?
    skoro koleżanka nie ma pytań to ja zapytam

    a jak z ciśnieniem w luku bagażowym i w przypadku maszyn cargo i quick change? czy w takim 737 QC możliwe jest w ogóle niezmienianie ciśnienia gdy jest realizowany lot typowo towarowy? gdyby nie było zmieniane, to co by się stało z takimi batonikami? i w jakiej temperaturze zwykle wozi się cargo?

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wesley
    a jak z ciśnieniem w luku bagażowym i w przypadku maszyn cargo i quick change? czy w takim 737 QC możliwe jest w ogóle niezmienianie ciśnienia gdy jest realizowany lot typowo towarowy? gdyby nie było zmieniane, to co by się stało z takimi batonikami? i w jakiej temperaturze zwykle wozi się cargo?
    W lukach bagazowych przewozi sie psy, koty, itp. Wiadomo ze cisnienie tam jest takie samo jak w kabinie pasazerskiej, temperatura natomiast moze byc lekko nizsza. "Pod podloga" musi byc takie samo cisnienie - inaczej nie byloby w tym sensu konstrukcyjnego.
    Sa chyba duze samoloty czysto cargo (produkcji radziecko/rosyjskiej) gdzie ladunek nie jest w kabinie hermetycznej, szczegolow nie znam. Oczywiscie jest mnostwo mniejszych samolotow uzywanych w celach cargo bez cisnieniowej kabiny - najczesciej lataja na mniejszych wyskosciach.
    Mozesz sobie cisnienia nie zmieniac ale kazdy kadlub moze tylko zniesc pewna roznice cisnienia - potem wlacza sie automatycznie zawory aby nie dopuscic do przekroczenia limitu roznicy cisnieni.

  18. #18
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Czy cargo, czy pasażerowie, ciśnienie będzie takie samo. Choćby z tej prostej przyczyny, że kokpit z pilotami nie jest hermetycznie odcięty od "ładowni". Jest za to możliwość obniżenia temperatury w "ładowni", jednocześnie dając ciepły komfort załodze. Nie sądzę jednak, by to było poniżej 10°C.

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: zmiany ciśnienia w kabinie i ich wpływ na opakowania

    Cytat Zamieszczone przez Gosia G.
    Z kolei wszystkie batoniki, które przywiozłam do domu nabrały powietrza, szczególnie to widać przy płaskich czekoladkach, które zrobiły się mocno obłe, co im się stało?
    Wez ten sam batonik na szczyt gorski i zobaczysz to samo. Jak pakowali batonik cisnienie bylo pewnie zblizone do poziomu morza, jak ty dostalas ten batonik to cisnienie w kabinie rowne jest wysokosci okolo 2400 m nad poziomem morza. Mi sie to samo dzieje z kremem do golenia - przy nizszym cisnienu zaczyna "wyciekac" z cylindrycznego pojemnika. Obojetnie czy lece samolotem czy jade autem przez wysokie gorskie tereny. Niedawno lecialem samolotem i serwowali obiad - nie tylko batoniki, ale opakowania salat, krakersow, itp, wszystkie byly "napeczniale". To taka fizyka szkoly licealnej.

  20. #20
    Awatar wesley

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    DCT MAPIK

    Domyślnie


    Polecamy

    jaka jest wilgotność powietrza w kabinie?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •