Wydaje mi sie..., że do lotu "do góry nogami" stosuje sie iny profil skrzydła.
Zawsze, we wszystkich gazetkach, stronach internetowych itp. lot samolotu wyjaśnia się obrazkiem jak np. ten
:
To kto mi wyjaśni, dlaczego samolot może lecieć do góry "nogami" ? bo przecież wtedy większą drogę przebywa strumień pow. pod skrzydłem...
Wydaje mi sie..., że do lotu "do góry nogami" stosuje sie iny profil skrzydła.
To dobre pytanie bo ilustruje czesty mit ze skrzydlo musi miec wybrzuszenie u gory aby wytwarzalo sile nosna. To jest nieprawda. Tutaj masz to dobrze wytlumaczone (paragraf 3.8) ale niestety trzeba przeczytac calosc od poczatku aby zorientowac sie o co chodzi.
http://www.av8n.com/how/htm/airfoils.html
Taka np. Extra300 ma profil symetryczny (albo prawie).
Inna sprawa, że w tym momencie nasuwa się pytanie: "to dlaczego lata"? bo symetryczny profil -> te same prędkości powietrza opływającego skrzydło -> brak różnicy ciśnień -> brak siły nośnej Czy to kwestia takiego manewrowania, żeby skrzydło było pod odpowiednim kątem do kierunku ruchu?
Moje lotnicze: http://danielrychcik.com/
Moje różne: http://photosite.pl/
Nowe! http://airshow-reviews.com/
Inny profil skrzydla, tak,z e nawet odwrocone generuja jakas sile nosna.
jakis tam rysuneczek:
http://airwarrior.afkamm.co.uk/Aerodynamics/wing23.gif
A tu bardzo niestety kiepskiej jakosci filmik B707 robiacego beczke ;)
http://www.aviationexplorer.com/707_roll_video.htm
Profil nie musi byc symetryczny - wystarczy ze jest pod odpowiednim katem do strug powietrza.
Kazde skrzydlo po odwroceniu moze generowac sile nosna.Zamieszczone przez piotro
a co z samolotem lecącym bokiem, obróconym o 90 stopni..?
Profil po odwróceniu o dokładnie 180 stopni zacznie oczywiście generować siłę "nośną" w dół. Dlatego nie "obraca" się skrzydła o pełne 180 stopni, tylko trochę mniej - a przez to w locie plecowym leci się na większych kątach natarcia niż w locie normalnym.
Wtedy sila nosna powstaje ja kadlubie i ciag z silnika - skoordynowany zakret o przechyleniu 90 stopni bez straty wysokosci nie jest mozliwyZamieszczone przez Truman
Lub mozna powiedziec ze wtedy nie ma duzej roznicy miedzy samolotem a cegla.Zamieszczone przez thewho
Zakładki