Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree1Likes

Wątek: Typ samolotu, a liczba Cabin Crew

  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie Typ samolotu, a liczba Cabin Crew


    Polecamy

    Witam serdecznie. Chciałem zapytać, jak typ lub model samolotu wpływa na liczebność załogi kabinowej? Czy są jakieś przepisy, które określają jasno, na ilu pasażerów przypadają na przykład 3 stewardesy/stewardzi, a na ilu już 4? Bardzo bym prosił o jakies informacje na ten temat. Dziękuje.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Jedna osoba załogi pokładowej na 50 pasażerów.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez phiro Zobacz posta
    Jedna osoba załogi pokładowej na 50 pasażerów.
    To chyba bardziej skomplikowana kwestia - na 50 miejsc pasażerskich czy na 50 obecnych?

    Czy układ wyjść awaryjnych ma jakiś wpływ na to?

    O ile pamiętam był jeszcze jakiś osobny przepis dotyczący boardingu...

  4. #4
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Dla przykładu w Boeingu 737-700 są zawsze 3 osoby obsługi kabinowej, ale w 737-800 są już zawsze 4 osoby. Faktycznie, bo 700 ma 149 miejsc, a 800 ma 189, tak typowo. Kiedyś leciałem Ryanem, który był prawie w połowie pusty, a mimo tego załoga kabinowa liczyła nadal 4 osoby.

  5. #5
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    CC przy ewakuacji ma otwierać drzwi. Nawet, jeśli w 737-800 osób, to liczba drzwi się nie zmienia. Liczba wyjść jest zazwyczaj skorelowana z liczbą foteli, dlatego tak wychodzi, że 1 CC na 50 foteli. Ciekawe jak to jest w samolotach bogaczy, np. A380. Miejsc mało, a samolot ogromny...

  6. #6
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    1 FA na każde rozpoczęte 50 "maximum approved passenger seating configuration" (MAPSC). Czyli jak masz konfigurację w AOC - 50, to jedna FA, ale jak już 51 - to dwie. MAPSC 149 - dwie FA, 150 - już trzy.
    Seating configuration - czyli tak naprawdę ilość foteli dla pasażerów (bez jump seat - te nie są oferowane do sprzedaży i nie wchodzą do MAPSC). ALE np w samolocie 50 miejscowym możesz mieć dajmy na to 54 "pasażerów" i dalej lecisz z jedną FA. Kiedy? Np gdy lecą niemowlaki (infants), one zajmują miejsca z opiekunem (opiekun i infant siedzą na jednym miejscu). MAPSC 50, 50 miejsc zajętych, ale 54 osoby - wciąż jedna FA. Jak masz niesprawne wyjście awaryjne (w zależności od tego czy jest to wyjście typu I, II, czy III) - można lecieć ale trzeba odpowiednio zmniejszyć liczbę pax. O ile? Oczywiście w zależności od linii jak to sobie zapisze w Instrukcji Operacyjnej i czy nadzór to "klepnie". O ile można zmniejszyć - zależy od typu wyjścia, typu samolotu, zaleceń producenta, etc. Np w pewnym ATR pewnej linii można z niesprawnym wyjściem typu III (przednie) wykonać lot zmniejszając liczbę pax do trzydziestu kilku.. Czy można wykonać lot gdy zgodnie z MAPSC powinieneś mieć np dwie osoby personelu pokładowego a leci jedna? Zależy od linii, zapisów, procedur, etc...Ale da się.. Aa, jeszcze trzeba zgłosić taki fakt nadzorowi, po wykonanym locie ze zmniejszonym składem FA. Boarding/deboarding - musi być wykonany gdy w samolocie jest pełen wymagany skład personelu pokladowego (lub zmniejszony z ograniczoną odpowiednio liczbą pax) - wiadomo, ewakuacja... Oczywiście wymagania mogą różnić się od regionu/nadzoru, ale takie są mniej więcej w tej części świata...
    Don Corleone likes this.
    Pozdrawiam

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dash7 Zobacz posta
    1 FA na każde rozpoczęte 50 "maximum approved passenger seating configuration" (MAPSC). Czyli jak masz konfigurację w AOC - 50, to jedna FA, ale jak już 51 - to dwie. MAPSC 149 - dwie FA, 150 - już trzy.
    150 - 3 FA, 151 - 4 FA?

    W Embraerze 190 ze 104 miejscami powinny być 3 FA, prawda?

    A ostatnio jak leciałem Lufthansą, to w 104-miejscowym Embraerze 190 były tylko 2 cc

  8. #8
    ols
    ols jest nieaktywny
    Awatar ols

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    A czy w takim razie, przewoźnikowi w pewnych sytuacjach (mało pax) nie opłaca się "popsuć" jednego wyjścia żeby zaoszczędzić zabierając mniej cabin crew? Parę razy zdarzyło mi się lecieć ołówkiem gdzie dwie stewki przypadały na mniej niż 10 pasażerów i ewidentnie się nudziły. BTW, mały embraer zdaje się miał mniej niż 50 miejsc, czemu w takim razie załogi były zawsze dwuosobowe?

  9. #9
    Awatar tk_pl

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    CC tak jak i piloci mają miesięczne grafiki pracy, także nie zawsze wiadomo na początku miesiąca, ile osób poleci w każdym z lotów. Poza tym, czy jeżeli Stewardessa ma umowę o pracę, to raczej nie można jej powiedzieć 'dzisiaj nie lecisz, i nie dostaniesz za to pieniędzy'.

  10. #10
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Oprócz przepisów regulujących liczbę członków personelu pokładowego są również wewnętrzne przepisy przewoźnika, tak więc nie generalizowałbym za bardzo. Minimów przestrzega każdy, co powyżej - może się różnić. Czasem dość znacznie, zwłaszcza na long-haul.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tk_pl Zobacz posta
    jeżeli Stewardessa ma umowę o pracę, to raczej nie można jej powiedzieć 'dzisiaj nie lecisz, i nie dostaniesz za to pieniędzy'.
    A właśnie że można, choć niezupełnie...

    Wynagrodzenie CC to najczęściej podstawa (czy się stoi czy się leży, w tym pewna ilość godzin wliczona) + nalot dodatkowy (wszystko co przekracza godziny wliczone w podstawę).


    Jeśli podstawa jest mała i masz 43 godziny wliczone w miesiącu, grafik masz zaplanowany na 90 godzin w miesiącu konkretnym, to do końca nie możesz być pewien, czy za te 47 godzin dostaniesz pieniądze - dopóki ich nie wylatasz...

    To przy umowach o pracę, bo na niektórych innych kontraktach np. na zastępstwo może być jeszcze mniej korzystnie.


    W lowcostach generalnie podstawa jest większa niż np. w LO.

  12. #12
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ols Zobacz posta
    BTW, mały embraer zdaje się miał mniej niż 50 miejsc, czemu w takim razie załogi były zawsze dwuosobowe?
    Jeśli lot jest bardzo krótki (np. krajówka), a pasażerów masz full, to minimalny skład załogi mógłby nie wyrobić się z podaniem kanapki i napoju.

  13. #13
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn Zobacz posta
    150 - 3 FA, 151 - 4 FA?

    W Embraerze 190 ze 104 miejscami powinny być 3 FA, prawda?

    A ostatnio jak leciałem Lufthansą, to w 104-miejscowym Embraerze 190 były tylko 2 cc
    Pokręciłem.. Trochę matematyki i się człowiek gubi.. 51-100 miejsc 2 - FA, 101-150 - trzy.. itp.. Hmm, w 104 miejscowym fakt powinny być trzy.. Może weszła na jump do kokpitu
    Pozdrawiam

  14. #14
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn Zobacz posta
    W Embraerze 190 ze 104 miejscami powinny być 3 FA, prawda?

    A ostatnio jak leciałem Lufthansą, to w 104-miejscowym Embraerze 190 były tylko 2 cc
    Embraer 190 LH ma nawet 108 foteli, ale pierwsze cztery rzędy mają obowiązkowo rezerwowane miejsce obok w biznesie, co daje użyteczną liczbę miejsc równą 100, czyli 2 CC wystarczy.



  15. #15
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Dzięki Gabec za przeniesienie tematu. A Wam wszystkim za szczegółowe wyjaśnienie sprawy ilosci Cabin Crew w konkretnych samolotach.

  16. #16
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Leciałem kiedyś samolotem rejsowym pod barwami British Airways (operator LoganAir), gdzie w ogóle nie było FA.
    Samolot to DHC 6 Twin Otter, trasa Glasgow Int - Barra, czas lotu ok 40 min, liczba siedzeń 18.
    Instruktaż przedstartowy przeprowadził drugi pilot, wejście do kokpitu było cały czas otwarte lub drzwi w ogóle nie było, co pozwoliło mi zaobserwować nocen podejście do GLA przez przednią szybę.

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    Jeżeli jest nie więcej niż 19 miejsc pasażerskich, nie musi być cabin crew, dlatego 19 to popularna liczba miejsc w małych samolotach np. Twin Otter, Jetstream 32 (chociaż Jet Air zdaję się latał w konfiguracji 18 pax + 1 cc).
    Jeżeli jest nie więcej niż 9 miejsc pasażerskich może być tylko jeden pilot (np. słynne najkrótsze loty rozkładowe Westray-Papa Westray obsługiwane przez linie Loganair samolotami Britten-Norman Islander)

  18. #18
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    A jak sprawa wygląda z ilością toalet na pokładzie konkretnego samolotu. Czy i w tym przypadku są jakieś przepisy, które regulują, ile toalet przypada na daną liczbę pasażerów?

  19. #19
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Nie ma takich przepisów, co najwyżej określa je wewnętrzna regulacja przewoźnika. Z ciekawostek - ostatnio znajoma nie poleciała do BKK, bo w 777 zepsuła się toaleta i zostawiono 50 pax w VIE.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  20. #20
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie


    Polecamy

    I jedna toaleta była powodem zastawienia 50 pax-ów na lotnisku? Przecież B777 ma dużo toalet.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 14-06-2012, 08:58

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •