Jako podstawe polecam ta stronke:
Turbofan - Wikipedia, the free encyclopedia
a potem:
Geared turbofan - Wikipedia, the free encyclopedia
sa tam dobre rysunki, animacja, itp.
Do tej pory w typowym silniku turbina wysokiego stopnia byla polaczona walem na sztywno z kompresorem wysokiego cisnienia i podobne (osobne) polaczenie istnialo w stopniu niskiego cisnienia, a wiec byly dwa niezalezne koncentryczne waly (RR ma 3). Wszystkiego rodzaju przekladnie byly zawsze w lotnictwie unikane wewnatrz samego silnika ze wzgledu na mozliwosci awarii i technologia byla bardzo trudna (wysrubowane rezimy pracy, itp). Teraz Pratt wychodzi ze swoim PW1000G i to ma byc pierwszy tzw.
geared-turbofan. Tak, z punktu widzenia termodynamicznej optymalnosci pracy silnika takie rozwiazanie jest oczywiscie lepsze ale do tej pory z wielu wzgledow bylo to uwazane za prawie niemozliwe do osiagniecia w praktyce. Nie wiem w jakiej fazie sa prace nad tym silnikiem, to raczej osobny temat. Jeszcze pare lat temu czytalem jak eksperci lotniczy dosc sceptycznie widzieli przyszlosc takiego silnika ale byc moze jego nadejscie jest tuz, tuz.
Zakładki