Tutaj masz 2 takie przypadki Szybowiec z Gimli Awaryjne lądowanie lotu Air Transat 236
Tutaj masz 2 takie przypadki Szybowiec z Gimli Awaryjne lądowanie lotu Air Transat 236
Witam.
Kilka dni temu oglądałem w TV program na temat: Incydent w czasie lotu British Airways 9. 24 czerwca 1982 Boeing 747-236B wleciał w chmurę popiołów wulkanicznych i stracił wszystkie silniki. Po wyjściu z chmury piloci przygotowywali się do próby wodowania, ale na szczęście udało sie im odpalić silniki i bezpiecznie wylądować w Dżakarcie. W trakcie programu padła informacja, że 747 jest w stanie przelecieć lotem ślizgowym (bez silników) około 15km tracąc przy tym 1km wysokości.
Pozdrawiam.
a do tego mam drugie pytanie podczas lotu ślizgowego samolot ma wysunięte klapy ? i piloci raczej zadzieraja nos do góry czy raczej nie ruszaja sidesticka ?
z gory wielkie dzięki
Nie, klap nie maja wysunietch bo to tylko zmniejsza zasieg szybowania. Oczywiscie przed samym ladowaniem wysuna klapy.
Nos daja "do gory" dokladnie tyle ile trzeba aby uzyskac najwiekszy zasieg. Kazdy pilot wie jaka w danym samolocie jest szybkosc na osiagniecie najlepszego zasiegu i dokladnie ustawia nos aby trzymac ta szybkosc.
Oczywiscie wszystko zalezy gdzie jest ich docelowe miejsce ladowania - jak jest tuz po nimi to wszystko moze przebiegac inaczej.
Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 24-03-2012 o 20:34
A ja jeszcze dopytam w tym temacie: Jak mają się zdolności aerodynamiczne i możliwości lotu bez silników dużych maszyn (np. B767 "Gimli Glider") do małych samolotów turystycznych np. Cessny?? Czy mała awionetka radzi sobie tak samo dobrze bez silnika w locie ślizgowym?
Po pierwsze - awionetkami latają dziennikarze! My piloci latamy samolotami - dużymi, mniejszymi i całkiem małymi ale - samolotami na miłość Boską!
Ale to chyba walka z wiatrakami
Ad rem - małe samoloty typu Cessna, Cirrus czy Piper mają doskonałość rzędu 10-15 a większe czy pasażerskie 15 do 25. I generalnie taka jest cała różnica w locie bez silnika...
Pozdrawiam!
Piotr
Dzięki i przperaszam ta "Awionetka" to była próba szukania synonimu słowa samolot w mojej wypowiedzi , zapamiętam. Pzdr
"Nazwa jest spolszczeniem francuskiego słowa avionnette[1] (samolocik, od avion – samolot)."
Awionetka
Zamień awionetkę na samolocik i będzie dobrze
Wiecie, nie wiem, czy powieliłem, ale Boeing 747-200 może bez ciągu silników lecieć 15 km do przodu, opadając o 1 km.
Był przypadek kiedy piloci pobili rekord lotu szybującego (?) i to było chyba wiecej niż 15 km..
ogolnie dobiera sie chyba prędkości żeby dolecieć jak najdalej z ciągłym zapasem prędkości poziomej, oczywiście czasami trzeba zejść szybciej i wtedy to wyglada inaczej.
klapy zwiększają opor i wysuwa sie je pod koniec ewentualnie chyba w boeingu jest dopuszczalny jeden stopień ale to pozostawiam do sprawdzenia w odpowiedniej książce :-)
A330 Air Transat lot 236.
Lot Air Transat był najdłuższym w historii lotem szybowym odrzutowego samolotu pasażerskiego: po utracie obydwu silników Airbus szybował ok. 20 minut, pokonując 65 mil morskich (ok. 120 km) lotem szybowym.
O,właśnie to, nawet był odcinek o tym, w serii air crash investigation czy jakoś tak to sie nazywało.
W ramach ciekawostki ;p Katastrofa w przestworzach - Lot bez paliwa - YouTube
Drobna korekta. To nie pęd odpowiada za lot do przodu tylko grawitacja. Pęd szybko zostałby wyhamowany przez opory powietrza mimo dużej masy i prędkości, ale energię potencjalną można zamienić na kinetyczną i dzięki temu utrzymać stałą prędkość kosztem utraty wysokości.
Z tym rowerem to kiepska analogia
Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Każdy samolot (statek powietrzny) ma określone coś takiego jak biegunową prędkości, czyli takie wyliczenie, pozwalające określić maksymalny zasięg, przy odpowiedniej prędkości poruszania się (prędkość optymalna). Jest to wykres wektora prędkości w funkcji prędkości pionowej (opadania). Dajmy na to dla szybowca puchacz, najwyższy punkt tej biegunowej to ok. 85 km/h, przy 0,72 m/s. Czyli z prędkością 85km/h jego prędkość opadania jest równa 0,72 m/s. Jego doskonałość wynosi ok. 1:16 czyli z 1 kilometra wysokości może przelecieć 16 kilometrów. Można to znaleźć w każdej instrukcji użytkowania w locie. Brzmi to groźnie ale jak się wczytasz w iul, będzie to kaszka z mleczkiem.
Zakładki