Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree17Likes
  • 5 Post By kirek
  • 1 Post By N077GL
  • 1 Post By SAR37
  • 1 Post By kirek
  • 9 Post By kirek

Wątek: Czy silniki potrzebują wody do pracy!?

  1. #1
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie Czy silniki potrzebują wody do pracy!?


    Polecamy

    Zaintrygował mnie jeden z komentarzy dotyczący lądowania B772 Britisha dzisiaj w WAW, rzekomo by uzupełnić wodę. Czy faktycznie czasami woda jest potrzebna do zwiększania ciągu czy to blef? Nie bardzo mi w to wierzyć.

    Artykuł: Nieplanowane lądowanie boeinga na Okęciu

    Komentarz "Woda w samolotach latających w strefie okołorównikowej potrzebna jest do prawidłowego działania silników. Jest wtryskiwana do komory spalania razem z paliwem co zwiększa masowy przepływ przez silnik co skutkuje zwiekszeniem ciągu. Często samoloty latające ze stanów mają taką wodę już od wylotu z USA na pokładzie ze względu na brak możliwości jej dotankowania w np. Afryce. A zużycie sięga nawet do 23 l/s na każdy silnik! Używa sie jej w krótkich stanach takich jak start maszyny ( większy ciąg daje możliwość szybszego oderwania maszyny )
    Pozdrowienia od studentów Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej "



  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Dobry wkręt, pozdrawiam kolegów studentów z PRz. Niemniej w każdym wkręcie jest ziarenko prawdy: Water injection (engines) - Wikipedia, the free encyclopedia No i w sumie pewnie w Afryce latają jeszcze sprzęty, które miały taką instalację domyślnie, z silnikami Spey, Dart.

  3. #3
    Awatar marysia

    Dołączył
    Mar 2012
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Wydaje mi się (podkreślam, wydaje), że woda jest potrzebna do pracy silnika (do chłodzenia), ale nie wpływa bezpośrednio na zwiększenie siły ciągu.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    zwiększania ciągu czy to blef?
    Jesli chodzi o wspolczesne nowoczesne silniki lotnicze uzywane w lotnictwie cywilnym to kmpletny blef. Do zadnego chlodzenia tez nie jest uzywana.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 25-03-2012 o 20:29

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Mysiadło
    Wpisów
    7

    Domyślnie

    Padłem...............................

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Jak czytamy cokolwiek w takich 'branzowych' lotniczych zrodlach jak TVN24 trzeba byc podejrzliwym do absolutnie wszystkiego. Lacznie z tym ze jakoby kapitan powiedzial o potrzebie dotankowania wody.
    tk_pl likes this.

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Bzdura - GE90 nie maja wtrysku wody. Takie układy to stare dzieje....
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marysia Zobacz posta
    Wydaje mi się (podkreślam, wydaje), że woda jest potrzebna do pracy silnika (do chłodzenia), ale nie wpływa bezpośrednio na zwiększenie siły ciągu.
    Ech, Marysiu, Marysiu........

    Silników odrzutowych nie "chłodzi się" WODĄ....
    Poczytaj tutaj: Silnik turboodrzutowy
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 26-03-2012 o 08:40
    BigSki likes this.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  9. #9
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Dobre!

    Ktoś zapomina, że robiąc kupkę 11 km nad lądem, też potrzeba wody, żeby ta kupka trafiła do odpowiedniego zbiornika.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Mysiadło
    Wpisów
    7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Dobre!

    Ktoś zapomina, że robiąc kupkę 11 km nad lądem, też potrzeba wody, żeby ta kupka trafiła do odpowiedniego zbiornika.
    O masz a ja myślałem,że wypadają poza samolot - no człowiek się uczy całe życie
    szymonk2 likes this.

  11. #11
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To by mogło być niebezpieczne - z badań wynika że są takie kupki które mogłyby dolecieć do ziemi.
    To jest mniej więcej tak jak z meteorami...

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Bedrzich ma rację, od kilkudziesięciu już lat takie układy nie istnieją. Tym niemniej, sama idea jest jak najbardziej realna.

    Może ktoś poniżej rozpisze bardziej szczegółowo, co i jak (zwłaszcza z uwzględnieniem ciśnień, bo to one są kluczowe, ja jadę trochę "po bandzie" skrótem). Ja tylko podpowiem, że ilość ciągu jest proporcjonalna do pędu po czasie (F=dp/dt) a energia gazu (kinetyczna) jest zależna od masy i kwadratu prędkości. Dlatego "idealny" silnik odrzutowy wyrzuca jak najwięcej jak najwolniejszego gazu - stąd tak efektywnie pracuje silnik dwuprzepływowy (zamienia nadmiar energii na ruch zimnego powietrza), który przecież patrząc z punktu energii jest bezproduktywny (a wręcz generuje straty). Na podobnej zasadzie wtrysk wody daje wzrost masy przejmującej nadmiar energii, co zbliża parametry gazów wylotowych do naszego ideału "jak najwięcej, jak najwolniej".
    A czemu dziś się nie stosuje? Bo wyżej wymieniony system dwuprzepływowy jest lżejszy, tańszy i pracuje zawsze, w przeciwieństwie do kanki z wodą

    Pozdrawiam, Adam

  13. #13
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Wtrysk wody miały AN-24 , lataja do tej pory.

  14. #14
    Awatar Huberts

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA/ W-WA GROCHÓW

    Domyślnie

    I Harriery z wojskowych. Tankowały destylowaną...
    Potrzebowały do pracy w zawisie.

  15. #15

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    To by mogło być niebezpieczne - z badań wynika że są takie kupki które mogłyby dolecieć do ziemi. To jest mniej więcej tak jak z meteorami...
    Nawet nie wiesz jak sie ciesze, ze krowy nie lataja Jakby taka trafila w czolo... z 11km ... umarl w butach
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Mysiadło
    Wpisów
    7

    Domyślnie

    Nowoczesny wtrysk wody do silnika :

    Photos: Antonov An-24RV Aircraft Pictures | Airliners.net
    BigSki, Canonier, szymonk2 and 6 others like this.

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AND 170 Zobacz posta
    Wtrysk wody miały AN-24 , lataja do tej pory.
    Oblatane w 1959 Moje nieprecyzyjne określenie, i to podwójnie. Nie istnieją = nie są opracowywane, i w zastosowaniach lotniczych (o ile dobrze pamiętam, w turbinach morskich wciąż są).

    Pozdrawiam, Adam

  18. #18
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Oblatane w 1959 Moje nieprecyzyjne określenie, i to podwójnie. Nie istnieją = nie są opracowywane, i w zastosowaniach lotniczych (o ile dobrze pamiętam, w turbinach morskich wciąż są).

    Pozdrawiam, Adam
    W przemyslowych aeroderivatives - ale glownie dla NOx abatement a nie dla mocy / ciagu.
    KZ

  19. #19
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Zasadniczo, żeby wykorzystać Wtrysk wody, a najlepiej wody i etanolu/metanolu to potrzeba silnika tłokowego i tyle w tym temacie.

    A już wtapiając się w styl tematu... może kapitan był brytol i zabrakło dla niego wody na 5 o'clock ?

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    Zasadniczo, żeby wykorzystać Wtrysk wody, a najlepiej wody i etanolu/metanolu to potrzeba silnika tłokowego i tyle w tym temacie.
    ScienceDirect.com - Applied Energy - Evaluation of water injection effect on compressor and engine performance and operability

    To chyba zamyka offtopa, można sobie znaleźć wszystko co trzeba

    Pozdrawiam, Adam

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •