Obroty obydwoch wirnikow (jak sa dwa), EGT, drgania z akcelerometrow + mase rzeczy ktore zdaje sie EICAS pokazuje.
Co do pukniecia - moze odlaczyli holownik albo zwolnili hamulce - nie mialo to nic wspolnego z silnikiem.
Jakie parametry silnika są monitorowane przez czujniki czyli że są odczyt na instrumentach mające wpływ na bezawaryjną pracę.
I w jaki sposób piloci są w stanie ocenić poprawność pracy silnika vs.jak w samochodzie ,czyli np słabiej ciągnie ,ale jeszcze ciągnie,dymi , coś hałasuje.Chodzi o objawy potencjalnych uszkodzeń i jak są te objawy weryfikowane.
I jeszcze jedno pytanie.Przed startem ,w trakcie pracy na płycie silnik chodzi w trybie obrotów jałowych.Lecz jest taki moment kiedy "czuć" ,takie puknięcie jakby sprzęgło załączyło jakieś obciążenie lub jakby silnik załączył coś lub coś do niego zostało załączone.Co to może być?
Obroty obydwoch wirnikow (jak sa dwa), EGT, drgania z akcelerometrow + mase rzeczy ktore zdaje sie EICAS pokazuje.
Co do pukniecia - moze odlaczyli holownik albo zwolnili hamulce - nie mialo to nic wspolnego z silnikiem.
KZ
Oczywiscie jeszcze cisnienie, temperatura i poziom oleju.
Predkosci wirnikow n1, n2 (jak napisal KZ), czasami jeszcze n3, epr
Pozdrawiam
Lukasz
Engine Pressure Variation - EPR - Tutaj jest ciekawy artykuł dotyczący EPR.
Ponieważ jest to forum prostych pytań - pokazuję i objaśniam :
EGT : Temperatura spalin (EGT) (ang. Exhaust Gas Temperature)
EICAS : Zintegrowany zespół parametrów silnika z systemem ostrzegania
Zawiera:
Ciśnienia wejścia i wyjścia gazów,
Ciśnienia oleju
Temperatury oleju
Poziomu oleju
Nie rozszyfrowałem tylko parametru FF oraz VIB (chyba Vibration ?)
Tutaj ciekawy link:
http://www.flightdecksoftware.com/content/eicasdalej
Ad.Puknięcie - wrażenie to subiektywne ale najpierw "czuć " było z jednej strony a potem z drugiej strony .I statek powietrzny ,póki co jeszcze stał i nie był rozłączony gdyż po jakiejś chwili był pchany - do tyłu
p.s.
Czy oby nie powinniśmy używać polskich czcionek?
Ci w duzych samolotach maja minimalna szanse uslyszec cokolwiek, czesto (np w Embraerach) nie slysza zadnej pracy silnika.
Co innego piloci malych samolotow z silnikiem ktory jest naprzyklad przed twoim nosem, no i te silniki tlokowe sa czesto podobne do tych samochodowych wiec dymienie, stuki mozesz uslyszec/zobaczyc, jak ci naprzyklad chlusnie olejem po przedniej szybie to bedziesz wiedziec ze cos nie tak
To tylko miał być artykulik wprowadzajacy w zagadnienie EPR.Rewelacja !!!
FF to Fuel Flow, czyli aktualne spalanie paliwa przy danych N1 lub EPR, a VIB (vibration) to wskaźnik poziomu wibracji wałów silnika.Nie rozszyfrowałem tylko parametru FF oraz VIB (chyba Vibration ?)
1. Znaki interpunkcyjne używamy przed spacją.
2. Komunikowanie załodze jako pasażer, że mają kłopoty po pierwsze może być źle zrozumiane, a po drugie oczy Cię rozbolą od gapienia się w ten bogu ducha winny silnik.
LOL... Ale rozumiesz co objasniasz czy po prostu robisz copy and paste z wikipedii ?
FF to zdaje sie fuel flow ale to nie do konca jest parametr pracy silnika. Vib - to drgania z akcelerometrow o ktorych Ci pisalem.
To w jakim stanie pracy znajduje sie silnik to N1, N2 (+ewentualnie N3 ja wolf zauwazyl) + EGT. Reszta to zasadniczo diagnostyka.
Silnik nie ma zadnych sprzegiel, jedyne co sie zalacza i wylacza to starter. Jak mialbym zgadywac to ktos zamknal luki bagazowe po obu stronach kadluba.
KZ
Sorki, mój błąd.Wirnikow nie walow. I akcelerometry sa umieszczone na frame'ach tak przy okazji.
W sensie - wal to zwykle kawalek rury laczacy czesci wirnika. To co widza akcelerometry, to niewywazenie calego wirnika, a nie tylko walu. Natomiast czesto sie mowi ze N1, N2 czy N3 to obroty walu bo zwykle mierzy sie ja na wale a na calym wirniku sa identyczne, wiec nie ma to znaczenia.
KZ
Jeśli wał to element łączący, to moja inteligencja podpowiada że badane są jednak odchylenia wału.
Chociażby dlatego ,że wszystkie wirniki są zamontowane na tym samym wale.
I jeśli są, to jak zbadać odchylenia 2 wirnika ?
Tensometr może mierzyć odkształcenie(odchylenie ) ale tylko w jednym pkt.
Widzisz i tu zakladasz ze wszystki wirniki sa na jednym wale, a tak nie jest N1 to wentylator ten co widac z przodu silnika i lopatki turbiny wentylatora z tylu, to jest najbardziej wewnetrzny wal. N2 to wal posredni i N3 to wal zewnetrzny.
Wal w wale, a w tym wale jeszcze jeden wal.
Pozdrawiam
Lukasz
Nikt sie z tego nie smieje. Stewardesa zwykle powie ze zawiadomi kapitana, itp.
Czesto oczywiscie pasazer jest panikarzem i zauwazyl jakis brud oleju ktory tam juz dawno byl.
Innym razem (jak z tym ladowaniem na Hudson) pasazer szybko zauwazyl ze cos nie tak z silnikami ale piloci juz dawno o tym wiedzieli bo patrza na instrumenty...
Zakładki