Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 27
Like Tree1Likes

Wątek: Praca silinika ,kontrola parametrów silnika

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie Praca silinika ,kontrola parametrów silnika


    Polecamy

    Jakie parametry silnika są monitorowane przez czujniki czyli że są odczyt na instrumentach mające wpływ na bezawaryjną pracę.
    I w jaki sposób piloci są w stanie ocenić poprawność pracy silnika vs.jak w samochodzie ,czyli np słabiej ciągnie ,ale jeszcze ciągnie,dymi , coś hałasuje.Chodzi o objawy potencjalnych uszkodzeń i jak są te objawy weryfikowane.
    I jeszcze jedno pytanie.Przed startem ,w trakcie pracy na płycie silnik chodzi w trybie obrotów jałowych.Lecz jest taki moment kiedy "czuć" ,takie puknięcie jakby sprzęgło załączyło jakieś obciążenie lub jakby silnik załączył coś lub coś do niego zostało załączone.Co to może być?

  2. #2
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Obroty obydwoch wirnikow (jak sa dwa), EGT, drgania z akcelerometrow + mase rzeczy ktore zdaje sie EICAS pokazuje.

    Co do pukniecia - moze odlaczyli holownik albo zwolnili hamulce - nie mialo to nic wspolnego z silnikiem.
    KZ

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Oczywiscie jeszcze cisnienie, temperatura i poziom oleju.
    Predkosci wirnikow n1, n2 (jak napisal KZ), czasami jeszcze n3, epr
    Pozdrawiam
    Lukasz

  4. #4
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Engine Pressure Variation - EPR - Tutaj jest ciekawy artykuł dotyczący EPR.

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Obroty obydwoch wirnikow (jak sa dwa), EGT, drgania z akcelerometrow + mase rzeczy ktore zdaje sie EICAS pokazuje.
    Co do pukniecia - moze odlaczyli holownik albo zwolnili hamulce - nie mialo to nic wspolnego z silnikiem.
    Ponieważ jest to forum prostych pytań - pokazuję i objaśniam :

    EGT : Temperatura spalin (EGT) (ang. Exhaust Gas Temperature)

    EICAS : Zintegrowany zespół parametrów silnika z systemem ostrzegania

    Zawiera:
    Ciśnienia wejścia i wyjścia gazów,
    Ciśnienia oleju
    Temperatury oleju
    Poziomu oleju
    Nie rozszyfrowałem tylko parametru FF oraz VIB (chyba Vibration ?)
    Tutaj ciekawy link:
    http://www.flightdecksoftware.com/content/eicasdalej

    Ad.Puknięcie - wrażenie to subiektywne ale najpierw "czuć " było z jednej strony a potem z drugiej strony .I statek powietrzny ,póki co jeszcze stał i nie był rozłączony gdyż po jakiejś chwili był pchany - do tyłu

    p.s.
    Czy oby nie powinniśmy używać polskich czcionek?

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    czyli np słabiej ciągnie ,ale jeszcze ciągnie,dymi , coś hałasuje.
    Ci w duzych samolotach maja minimalna szanse uslyszec cokolwiek, czesto (np w Embraerach) nie slysza zadnej pracy silnika.
    Co innego piloci malych samolotow z silnikiem ktory jest naprzyklad przed twoim nosem, no i te silniki tlokowe sa czesto podobne do tych samochodowych wiec dymienie, stuki mozesz uslyszec/zobaczyc, jak ci naprzyklad chlusnie olejem po przedniej szybie to bedziesz wiedziec ze cos nie tak
    pabik likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Engine Pressure Variation - EPR - Tutaj jest ciekawy artykuł dotyczący EPR.
    Rewelacja !!!

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Ci w duzych samolotach maja minimalna szanse uslyszec cokolwiek, czesto (np w Embraerach) nie slysza zadnej pracy silnika.
    Co innego piloci malych samolotow z silnikiem ktory jest naprzyklad przed twoim nosem, no i te silniki tlokowe sa czesto podobne do tych samochodowych wiec dymienie, stuki mozesz uslyszec/zobaczyc, jak ci naprzyklad chlusnie olejem po przedniej szybie to bedziesz wiedziec ze cos nie tak
    Czyli siedząc z tyłu ,kiedy rzygnie olejem po stronie po której siedzę z tyłu to mogę zakomunikować załodze ,że mamy kłopoty

  9. #9
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Rewelacja !!!
    To tylko miał być artykulik wprowadzajacy w zagadnienie EPR.

    Nie rozszyfrowałem tylko parametru FF oraz VIB (chyba Vibration ?)
    FF to Fuel Flow, czyli aktualne spalanie paliwa przy danych N1 lub EPR, a VIB (vibration) to wskaźnik poziomu wibracji wałów silnika.

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    1. Znaki interpunkcyjne używamy przed spacją.
    2. Komunikowanie załodze jako pasażer, że mają kłopoty po pierwsze może być źle zrozumiane, a po drugie oczy Cię rozbolą od gapienia się w ten bogu ducha winny silnik.

  11. #11
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    Ponieważ jest to forum prostych pytań - pokazuję i objaśniam :
    LOL... Ale rozumiesz co objasniasz czy po prostu robisz copy and paste z wikipedii ?

    FF to zdaje sie fuel flow ale to nie do konca jest parametr pracy silnika. Vib - to drgania z akcelerometrow o ktorych Ci pisalem.
    To w jakim stanie pracy znajduje sie silnik to N1, N2 (+ewentualnie N3 ja wolf zauwazyl) + EGT. Reszta to zasadniczo diagnostyka.

    Silnik nie ma zadnych sprzegiel, jedyne co sie zalacza i wylacza to starter. Jak mialbym zgadywac to ktos zamknal luki bagazowe po obu stronach kadluba.
    KZ

  12. #12
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    a VIB to wskaźnik poziomu wibracji wałów silnika.
    Wirnikow nie walow. I akcelerometry sa umieszczone na frame'ach tak przy okazji.
    KZ

  13. #13
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Wirnikow nie walow. I akcelerometry sa umieszczone na frame'ach tak przy okazji.
    Sorki, mój błąd.

  14. #14
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Sorki, mój błąd.
    W sensie - wal to zwykle kawalek rury laczacy czesci wirnika. To co widza akcelerometry, to niewywazenie calego wirnika, a nie tylko walu. Natomiast czesto sie mowi ze N1, N2 czy N3 to obroty walu bo zwykle mierzy sie ja na wale a na calym wirniku sa identyczne, wiec nie ma to znaczenia.
    KZ

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    LOL... Ale rozumiesz co objasniasz czy po prostu robisz copy and paste z wikipedii ?

    FF to zdaje sie fuel flow ale to nie do konca jest parametr pracy silnika. Vib - to drgania z akcelerometrow o ktorych Ci pisalem.
    To w jakim stanie pracy znajduje sie silnik to N1, N2 (+ewentualnie N3 ja wolf zauwazyl) + EGT. Reszta to zasadniczo diagnostyka.
    Ad.1.
    Jedno i drugie.Uważam się za przeciętnie inteligentnego Polaka.Ze wskazaniem na Polaka
    Ad.2.
    Natomiast EICAS sam przywołałeś.A w nim jest FF.

    Ale generalnie jest "jaśniej"

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    Czyli siedząc z tyłu ,kiedy rzygnie olejem po stronie po której siedzę z tyłu to mogę zakomunikować załodze ,że mamy kłopoty
    Tak, zreszta byly juz takie nieraz przypadki kiedy pasazerowie komunikowali.

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    W sensie - wal to zwykle kawalek rury laczacy czesci wirnika. To co widza akcelerometry, to niewywazenie calego wirnika, a nie tylko walu. Natomiast czesto sie mowi ze N1, N2 czy N3 to obroty walu bo zwykle mierzy sie ja na wale a na calym wirniku sa identyczne, wiec nie ma to znaczenia.
    Jeśli wał to element łączący, to moja inteligencja podpowiada że badane są jednak odchylenia wału.
    Chociażby dlatego ,że wszystkie wirniki są zamontowane na tym samym wale.
    I jeśli są, to jak zbadać odchylenia 2 wirnika ?
    Tensometr może mierzyć odkształcenie(odchylenie ) ale tylko w jednym pkt.

  18. #18

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPGR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Tak, zreszta byly juz takie nieraz przypadki kiedy pasazerowie komunikowali.
    A kapitan potwierdził - Potwierdzam, prawdopodobnie mamy zmniejszenie oil level w silniku (L-P)

    A jak poważnie są traktowane takie uwagi - spostrzeżenia ?

  19. #19

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Widzisz i tu zakladasz ze wszystki wirniki sa na jednym wale, a tak nie jest N1 to wentylator ten co widac z przodu silnika i lopatki turbiny wentylatora z tylu, to jest najbardziej wewnetrzny wal. N2 to wal posredni i N3 to wal zewnetrzny.
    Wal w wale, a w tym wale jeszcze jeden wal.

    Pozdrawiam
    Lukasz

  20. #20
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez pabik Zobacz posta
    A jak poważnie są traktowane takie uwagi - spostrzeżenia ?
    Nikt sie z tego nie smieje. Stewardesa zwykle powie ze zawiadomi kapitana, itp.
    Czesto oczywiscie pasazer jest panikarzem i zauwazyl jakis brud oleju ktory tam juz dawno byl.
    Innym razem (jak z tym ladowaniem na Hudson) pasazer szybko zauwazyl ze cos nie tak z silnikami ale piloci juz dawno o tym wiedzieli bo patrza na instrumenty...

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •