Lecisz po prostu w zawirowaniach powietrza jakie wytwarza inny samolot - tzn nie powinno sie tego robic
Lecisz po prostu w zawirowaniach powietrza jakie wytwarza inny samolot - tzn nie powinno sie tego robic
no ok ale na czym to polega dokładnie np.w przypadku helikoptera??
A z jakiego kontekstu wyciagnales to zdanie bo normalnie nie lata sie w sladzie aeroydnamiczny za innym statkiem powietrznym tylko sie go omija.
chodzi mi o dokładny opis zjawiska co się stanie jak już wpadnę w taki "ślad" itp.
P.S
Jeżeli ktos posiada linka do jakiejs strony gdzie jest to opisae byłbym wdzięczny(może byc po angielsku) szukałem tego ale nie znalażle.
Za samolotem to bardziej chodzi o vortex. To są wiry wytworzone przez różnicę ciśnień. Wpisz vortex w google i będzie
Wake turbulence bym raczej wpisał.
Co się stanie jeśli samolot wleci w taką turbulencję w śladzie?
Ano na przykład to:
http://aviation-safety.net/database/....php?Event=EFV
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Mógłby mi ktos powiedziec jak rozszrzyc informację na ten temat ,bo ja nie bardzo wiem a mam prace do napisania na ten temat .
Napisz wreszcie o co Ci dokladnie chodzi albo tytul pracy bo tak to meczysz bule za przeproszeniem z tym tematem.Zamieszczone przez Sealiasz
Temat brzmi lot w śladzie aerodynamicznym..tzn.co sie stanie jak juz wpadne w taki ślad jak powstaje taki ślad,jak sie zachowywac jak juz wpadne w taki slad np.helikopterem itd.
A kto tak madrze temat sformulowal?
"Lot w sladzie aerodynamicznym" - ale co dalej? Zagrozenia, wplyw na sytuacje polityczna na swiecie czy moze sposob na zwiekszenie przepustowosci przestrzeni powietrznej?
Jak pisalem wczesniej nie powinno sie latac w sladzie aerodynamicznym bo moze to spowodowac utrate kontroli nad samolotem. Slad aerodynamiczny powstaje w wyniku zaburzen powietrza jakie powoduje lecacy samolot ktory wytwarza sile nosna. W skutek roznicy cisnien pod skrzydlem (wyzsze cisnienie) i nad skrzydlem (nizsze) powietrze przeplywa z jego dolnej powierzchni na gorna przez koncowke skrzydla tworzac przy tym wiry. Wiry te maja tendecje do utrzymywania sie przez jakis czas co jest oczywistym zagrozeniem jak sie w taki wir wleci - zwlaszcza w krytycznych fazach lotu jakimi sa start i ladowanie.
W tym celu stosuje sie roznego rodzaju sepracje (np na zasadzie czasu,odleglosci albo pilot utrzymuje wlasna separacje) pomiedzy samolotami w zalezosci od tego jaka maja kategorie, ktora zalezy od maksymalnej masy startowej. Temat jest obszerny i na Twoim miejscu poprosil bym tego kto dal Ci ten temat o sprecyzowanie o co chodzi.
Dokładnie. Temat jest obszerny, a nawet nie wiadomo czy ta praca to z aerodynamiki, mechaniki lotu czy może któtka rozprawka z języka polskiego
Za końcówkami skrzydeł lecącego samolotu wytwarza się mniej więcej coś takiego, jak na rysunku:
W zasadzie thewho wytłumaczył, że jest to wynikiem różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem. Generalnie jest to zjawisko niewidoczne, ale bez trudu możesz taki ślad aerodynamiczny zobaczyć, wystarczy spojrzeć w górę:
Rzecz jasna wiry te zaczynają się zaraz za skrzydłem, ale czerwoną kreską zaznaczyłem miejsce gdzie stają się widoczne po tym jak dostaje się do nich para wodna ze smug kondensacyjnych silników.
Ktoś wyżej napisał, że wlecenie w taki ślad kończy się małą turbulencją. Otóż nie zawsze. Tzn. zależy to od tego jaka maszyna ( o jakiej wielkości, masie) wlatuje w ślad aerodynamiczny zrobiony przez jaką maszynę i po jakim czasie się to dzieje.
Generalnie:
Większa, cięższa maszyna - wytwarza silniejsze, dłużej utrzymujące się(o większej energi) wiry, ale jest mniej podatna na skutki jeśli sama wleci w wiry utworzone przez inną maszynę
Mniejsza, lżejsza maszyna - wytwarza mniejsze wiry, ale jest bardziej wrażliwa po wleceniu w taki ślad.
Czyli jak wlecisz 747 w wiry wytworzone przez Cessnę to nawet tego nie poczujesz, ale jeśli wlecisz Cessną( bez zachowania odpowiedniej separacji) w wiry po 747 to urwie Ci skrzydła.
W celu unikięcia takich historii stosuje się separacje czasowe lub odległościowe (zależne od klasy samolotu)o których też pisał thewho.
Generalnie: mały samolot musi dłużej czekać lub utrzymywać większą odległość jeśli leci za dużym samolotem, a duży samolot przeciwnie. O tym kto, kiedy i za jakim samolotem najwięcej powie Ci ktoś z ATC.
Mozna dodac ze wszystkich poczatkujacych pilotow sie uczy jak zachowuja sie wiry za samolotami i w ktorym "miejscu" najlepiej byc za samolotem (jak musisz) aby ich uniknac. Jest to bardzo przydatna wiedza naprzyklad podczas ladowan i startow. Kazdy podrecznik lotniczy ma stosowne rysunki.
ok dziekuję wszystkim za pomoc
po prostu wysokie cisnienie pod skrzydlem chce sie wyrownac z niskim nad skrzydlem z ty ze gdy to wysokie dojdzie na gore skrzydla juz tam nie ma i w ten sposob powstaja wiry
a to dlaczego helikopter sam nie wpada w swoje zawirowania? tzn. czemu nim nie trzęsie podczas lotu, skoro każda z łopat wpada w wiry wytworzone przez inne łopaty?
Zakładki