Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
  1. #1
    Sealiasz
    Goście

    Domyślnie Prośba o wytlumaczenie


    Polecamy

    Mam probę mógłby mi ktoś powiedziec na czym polega "lot w śladzie aerodynamicznym".

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Lecisz po prostu w zawirowaniach powietrza jakie wytwarza inny samolot - tzn nie powinno sie tego robic

  3. #3
    Sealiasz
    Goście

    Domyślnie

    no ok ale na czym to polega dokładnie np.w przypadku helikoptera??

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A z jakiego kontekstu wyciagnales to zdanie bo normalnie nie lata sie w sladzie aeroydnamiczny za innym statkiem powietrznym tylko sie go omija.

  5. #5
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    mozna tez wpasc w swoj slad

  6. #6
    Sealiasz
    Goście

    Domyślnie

    chodzi mi o dokładny opis zjawiska co się stanie jak już wpadnę w taki "ślad" itp.

    P.S
    Jeżeli ktos posiada linka do jakiejs strony gdzie jest to opisae byłbym wdzięczny(może byc po angielsku) szukałem tego ale nie znalażle.

  7. #7
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    lekka turbulencja i tyle

  8. #8
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Za samolotem to bardziej chodzi o vortex. To są wiry wytworzone przez różnicę ciśnień. Wpisz vortex w google i będzie

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Wake turbulence bym raczej wpisał.

    Co się stanie jeśli samolot wleci w taką turbulencję w śladzie?
    Ano na przykład to:

    http://aviation-safety.net/database/....php?Event=EFV
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    Sealiasz
    Goście

    Domyślnie

    Mógłby mi ktos powiedziec jak rozszrzyc informację na ten temat ,bo ja nie bardzo wiem a mam prace do napisania na ten temat .

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sealiasz
    Mógłby mi ktos powiedziec jak rozszrzyc informację na ten temat ,bo ja nie bardzo wiem a mam prace do napisania na ten temat .
    Napisz wreszcie o co Ci dokladnie chodzi albo tytul pracy bo tak to meczysz bule za przeproszeniem z tym tematem.

  12. #12
    Sealiasz
    Goście

    Domyślnie

    Temat brzmi lot w śladzie aerodynamicznym..tzn.co sie stanie jak juz wpadne w taki ślad jak powstaje taki ślad,jak sie zachowywac jak juz wpadne w taki slad np.helikopterem itd.

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A kto tak madrze temat sformulowal?
    "Lot w sladzie aerodynamicznym" - ale co dalej? Zagrozenia, wplyw na sytuacje polityczna na swiecie czy moze sposob na zwiekszenie przepustowosci przestrzeni powietrznej?
    Jak pisalem wczesniej nie powinno sie latac w sladzie aerodynamicznym bo moze to spowodowac utrate kontroli nad samolotem. Slad aerodynamiczny powstaje w wyniku zaburzen powietrza jakie powoduje lecacy samolot ktory wytwarza sile nosna. W skutek roznicy cisnien pod skrzydlem (wyzsze cisnienie) i nad skrzydlem (nizsze) powietrze przeplywa z jego dolnej powierzchni na gorna przez koncowke skrzydla tworzac przy tym wiry. Wiry te maja tendecje do utrzymywania sie przez jakis czas co jest oczywistym zagrozeniem jak sie w taki wir wleci - zwlaszcza w krytycznych fazach lotu jakimi sa start i ladowanie.
    W tym celu stosuje sie roznego rodzaju sepracje (np na zasadzie czasu,odleglosci albo pilot utrzymuje wlasna separacje) pomiedzy samolotami w zalezosci od tego jaka maja kategorie, ktora zalezy od maksymalnej masy startowej. Temat jest obszerny i na Twoim miejscu poprosil bym tego kto dal Ci ten temat o sprecyzowanie o co chodzi.

  14. #14
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dokładnie. Temat jest obszerny, a nawet nie wiadomo czy ta praca to z aerodynamiki, mechaniki lotu czy może któtka rozprawka z języka polskiego
    Za końcówkami skrzydeł lecącego samolotu wytwarza się mniej więcej coś takiego, jak na rysunku:



    W zasadzie thewho wytłumaczył, że jest to wynikiem różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem. Generalnie jest to zjawisko niewidoczne, ale bez trudu możesz taki ślad aerodynamiczny zobaczyć, wystarczy spojrzeć w górę:



    Rzecz jasna wiry te zaczynają się zaraz za skrzydłem, ale czerwoną kreską zaznaczyłem miejsce gdzie stają się widoczne po tym jak dostaje się do nich para wodna ze smug kondensacyjnych silników.

    Ktoś wyżej napisał, że wlecenie w taki ślad kończy się małą turbulencją. Otóż nie zawsze. Tzn. zależy to od tego jaka maszyna ( o jakiej wielkości, masie) wlatuje w ślad aerodynamiczny zrobiony przez jaką maszynę i po jakim czasie się to dzieje.
    Generalnie:
    Większa, cięższa maszyna - wytwarza silniejsze, dłużej utrzymujące się(o większej energi) wiry, ale jest mniej podatna na skutki jeśli sama wleci w wiry utworzone przez inną maszynę
    Mniejsza, lżejsza maszyna - wytwarza mniejsze wiry, ale jest bardziej wrażliwa po wleceniu w taki ślad.
    Czyli jak wlecisz 747 w wiry wytworzone przez Cessnę to nawet tego nie poczujesz, ale jeśli wlecisz Cessną( bez zachowania odpowiedniej separacji) w wiry po 747 to urwie Ci skrzydła.
    W celu unikięcia takich historii stosuje się separacje czasowe lub odległościowe (zależne od klasy samolotu)o których też pisał thewho.
    Generalnie: mały samolot musi dłużej czekać lub utrzymywać większą odległość jeśli leci za dużym samolotem, a duży samolot przeciwnie. O tym kto, kiedy i za jakim samolotem najwięcej powie Ci ktoś z ATC.

  15. #15
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Mozna dodac ze wszystkich poczatkujacych pilotow sie uczy jak zachowuja sie wiry za samolotami i w ktorym "miejscu" najlepiej byc za samolotem (jak musisz) aby ich uniknac. Jest to bardzo przydatna wiedza naprzyklad podczas ladowan i startow. Kazdy podrecznik lotniczy ma stosowne rysunki.

  16. #16
    Sealiasz
    Goście

    Domyślnie

    ok dziekuję wszystkim za pomoc

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    po prostu wysokie cisnienie pod skrzydlem chce sie wyrownac z niskim nad skrzydlem z ty ze gdy to wysokie dojdzie na gore skrzydla juz tam nie ma i w ten sposob powstaja wiry

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2007

    Domyślnie

    a to dlaczego helikopter sam nie wpada w swoje zawirowania? tzn. czemu nim nie trzęsie podczas lotu, skoro każda z łopat wpada w wiry wytworzone przez inne łopaty?

  19. #19
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Wiry opadają w dół, a następnie na zewnątrz.

  20. #20
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    A tankujące w locie myśliwce? Próbują zmieścić się między turbulencjami z obu silników? Co by się stało jakby F16 wleciał w taką turbulencję po KC-10?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •