Pokrywanie pasa pianą najczesciej przyniesie wiecej zlego niz dobrego. Przy sadzaniu samolotu bez podwozia stosuje się non-normal checklist, które mówią 'co robic' (np. tuż przed 'ditching' wyłączyc siliniki, itp.)
Ostatnio było parę wypadków awaryjnego lądowania samolotów z pasażerami bez wypuszczonego podwozia.Czysa jakies sposoby "posadzenia " samolotu bez podwozia ?.Podobno można pas startowy pokryć pianą gaśniczą..Jak jeszcze zabezpiecza się miejsce ewent. lądowania itp. ?
Pokrywanie pasa pianą najczesciej przyniesie wiecej zlego niz dobrego. Przy sadzaniu samolotu bez podwozia stosuje się non-normal checklist, które mówią 'co robic' (np. tuż przed 'ditching' wyłączyc siliniki, itp.)
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
A co to za teoria?Zamieszczone przez wegi
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Tzn. niesprecyzowalem, moj blad - owszem, przy sadzaniu samolotu kompletnie bez zadnego wypuszczonego kola ma to sens, jednak w przypadku, gdy nie wyjdzie tylko np. przednia golen zaszkodziloby to.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
A czemu samoloty nie lądują na jakimś polu, albo trawniku (), tylko na pasie? Bo mam wrażenie, że na polu lądowanie byłoby bardziej miękkie, a pas by się tak nie rysał xD
Bo na polu za moją stodołą nie ma pomocy nawigacyjnych ani straży pożarnej.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
A masz taki duży trwawnik??Zamieszczone przez Truman
Wbrew pozorom utrzymanie takiego pola (pomijając fakt jego znalezienia) byłoby dość kłopotliwe. Np. lotniska gruntowe w Polsce takie idealne nie są.
Przede wszystkim pas startowy ma przeważnie jakiś system podejścia do lądowania (ILS, VOR itp) przy słabej widoczności - jakoś nie mogę sobie wyobrazić tego przy polu... Wbrew pozorom, jeśli nie ma pożaru, to samolot jest często do odratowania, a lądowańie na gruncie przeważnie kończą się rozpadnięciem samolotu - teren jest miększy od betonu, samolot zapada się, opóźnienie przy hamowaniu jest dużo większe od takiego na betonie, a im teren miększy tym bardziej samolot hamuje.
O straży i karetkach nie wspomnę...
Pozdrawiam!
Piotr
Lepiej chyba mieć wybór niż go nie mieć, to wszystko zależy od sytuacji.
Ze swojej kariery pamiętam i lądowania awaryjne na asfalcie, i na trawie - o ile mnie pamięc nie myli pas trawiasty był wówczas już nieużywany i nieopublikowany.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Taka teorie slyszalem w LSP na Okeciu. Twierdzili ze nic nie daje, a tylko przeszkadza pozniej w akcji.Zamieszczone przez Atco
Przecież im nikt nie każe puszczać tej piany, ale myślę, że "nic nie daje" na zasadzie "zwykle i tak się nie zapalają".
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Na to nie umiem odpowiedziec bo sie nie znam na temacie, przekazuje jedynie co mowili.
Takie "emergency strip" są w Polsce na byłych lotniskach wojskowych, za granicą nie spotkałem się z czymś takim, może poza byłymi bazami w dawnych demoludach. Podejrzewam, że zwyczajnie szkoda na to miejsca, bo pewnie teren kosztuje tam zawrotne pieniądze.Zamieszczone przez MaciekK84
Pozdrawiam!
Piotr
Wiem, że źródło niepewne (Wikipedia), ale cytuję:Zamieszczone przez Atco
A foam path is the aviation safety practice of spreading a layer of fire suppression foam on an airport runway prior to an emergency landing. Originally, it was thought this would prevent fires, but the practice is now discouraged.
The U.S. FAA recommended foam paths for emergency landings beginning in 1966, but withdrew that recommendation in 1987, although it did not bar its use. In 2002 a circular recommended against using pre-foaming except in certain circumstances. In particular, the FAA was concerned that pre-foaming would deplete firefighting foam supplies in the event they were needed to respond to a fire. Also, foam on the runway may decrease the effectiveness of the landing airplane's brakes, possibly leading to it overshooting the runway.
Foam itself is still used in aviation firefighting usually in conjunction with Purple-K dry chemical.Wikipedia
Zakładki