Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Jakie są "opcje" lądowania bez podwozia ?


    Polecamy

    Ostatnio było parę wypadków awaryjnego lądowania samolotów z pasażerami bez wypuszczonego podwozia.Czysa jakies sposoby "posadzenia " samolotu bez podwozia ?.Podobno można pas startowy pokryć pianą gaśniczą..Jak jeszcze zabezpiecza się miejsce ewent. lądowania itp. ?

  2. #2
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Pokrywanie pasa pianą najczesciej przyniesie wiecej zlego niz dobrego. Przy sadzaniu samolotu bez podwozia stosuje się non-normal checklist, które mówią 'co robic' (np. tuż przed 'ditching' wyłączyc siliniki, itp.)
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Pokrywanie pasa pianą najczesciej przyniesie wiecej zlego niz dobrego.
    A co to za teoria?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Tzn. niesprecyzowalem, moj blad - owszem, przy sadzaniu samolotu kompletnie bez zadnego wypuszczonego kola ma to sens, jednak w przypadku, gdy nie wyjdzie tylko np. przednia golen zaszkodziloby to.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007

    Domyślnie

    A czemu samoloty nie lądują na jakimś polu, albo trawniku (), tylko na pasie? Bo mam wrażenie, że na polu lądowanie byłoby bardziej miękkie, a pas by się tak nie rysał xD

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Bo na polu za moją stodołą nie ma pomocy nawigacyjnych ani straży pożarnej.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Truman
    A czemu samoloty nie lądują na jakimś polu, albo trawniku (), tylko na pasie? Bo mam wrażenie, że na polu lądowanie byłoby bardziej miękkie, a pas by się tak nie rysał xD
    A masz taki duży trwawnik??
    Wbrew pozorom utrzymanie takiego pola (pomijając fakt jego znalezienia) byłoby dość kłopotliwe. Np. lotniska gruntowe w Polsce takie idealne nie są.
    Przede wszystkim pas startowy ma przeważnie jakiś system podejścia do lądowania (ILS, VOR itp) przy słabej widoczności - jakoś nie mogę sobie wyobrazić tego przy polu... Wbrew pozorom, jeśli nie ma pożaru, to samolot jest często do odratowania, a lądowańie na gruncie przeważnie kończą się rozpadnięciem samolotu - teren jest miększy od betonu, samolot zapada się, opóźnienie przy hamowaniu jest dużo większe od takiego na betonie, a im teren miększy tym bardziej samolot hamuje.
    O straży i karetkach nie wspomnę...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    W takim razie po co niektóre lotniska (w tym EPBY) mają obok głównego pasa wyznaczony awaryjny trawiasty? Dotychczas byłem przeświadczony, że to właśnie pod kątem lądowań bez podwozia...
    Pozdrawiam!
    Maciek


  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Lepiej chyba mieć wybór niż go nie mieć, to wszystko zależy od sytuacji.
    Ze swojej kariery pamiętam i lądowania awaryjne na asfalcie, i na trawie - o ile mnie pamięc nie myli pas trawiasty był wówczas już nieużywany i nieopublikowany.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Pokrywanie pasa pianą najczesciej przyniesie wiecej zlego niz dobrego.
    A co to za teoria?
    Taka teorie slyszalem w LSP na Okeciu. Twierdzili ze nic nie daje, a tylko przeszkadza pozniej w akcji.

  11. #11
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Przecież im nikt nie każe puszczać tej piany, ale myślę, że "nic nie daje" na zasadzie "zwykle i tak się nie zapalają".
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  12. #12
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Na to nie umiem odpowiedziec bo sie nie znam na temacie, przekazuje jedynie co mowili.

  13. #13
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MaciekK84
    W takim razie po co niektóre lotniska (w tym EPBY) mają obok głównego pasa wyznaczony awaryjny trawiasty? Dotychczas byłem przeświadczony, że to właśnie pod kątem lądowań bez podwozia...
    Takie "emergency strip" są w Polsce na byłych lotniskach wojskowych, za granicą nie spotkałem się z czymś takim, może poza byłymi bazami w dawnych demoludach. Podejrzewam, że zwyczajnie szkoda na to miejsca, bo pewnie teren kosztuje tam zawrotne pieniądze.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  14. #14
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    A co to za teoria?
    Wiem, że źródło niepewne (Wikipedia), ale cytuję:


    A foam path is the aviation safety practice of spreading a layer of fire suppression foam on an airport runway prior to an emergency landing. Originally, it was thought this would prevent fires, but the practice is now discouraged.

    The U.S. FAA recommended foam paths for emergency landings beginning in 1966, but withdrew that recommendation in 1987, although it did not bar its use. In 2002 a circular recommended against using pre-foaming except in certain circumstances. In particular, the FAA was concerned that pre-foaming would deplete firefighting foam supplies in the event they were needed to respond to a fire. Also, foam on the runway may decrease the effectiveness of the landing airplane's brakes, possibly leading to it overshooting the runway.

    Foam itself is still used in aviation firefighting usually in conjunction with Purple-K dry chemical.Wikipedia

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •