Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
Like Tree1Likes

Wątek: V1, Vr, V2

  1. #1
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie V1, Vr, V2


    Polecamy

    Witam.
    W jaki sposób oblicza się prędkości V1, VR i V2 ? Jest na to jakiś wzór ? Oczywiście podejrzewam, ze dla kazdego typu samolotu musi być inny, ale np dla jakiegoś 373 jak on wygląda ?
    Kiedy piloci liczą te prędkości ? Jeszcze podczas postoju na płycie, czy przed wjechaniem na pas ? Wszak czasem zanim dokołuja do pasa mija trochę czasu i warunki wpływające na te prędkości mogą się zmienić.
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Są odpowiednie tabele do obliczeń prędkości "V". Są odpowiednie programy do wyliczania tego. FMC w niektórych samolotach może "podpowiadać", ale ważniejsze są wyliczenia. Liczy się je podczas briefingu, ew. po dostarczeniu loadsheet.
    V1, Vr i V2 wyliczane przez FMC

    A "dla zabawy" polecam TOPCAT - Take-Off and Landing Performance Calculation Tool.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    Wszak czasem zanim dokołuja do pasa mija trochę czasu i warunki wpływające na te prędkości mogą się zmienić
    To mozna latwo uwzgednic w obliczeniach jesli kolowanie faktycznie bedzie dlugie (kolejka do startu, itp.).
    Beda to z reguly zmiany tak male ze pomijalne, poza tym zawsze lepiej uzywac gorsze warunki (ciezszy samolot), masz w ten sposob dodatkowy margines bezpieczenstwa.

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    ze dla kazdego typu samolotu musi być inny,
    Nie tylko inny dla kazdego typu to jeszcze jesli uzywaja tabel beda mieli inne tabele dla kazdego lotniska/pasa na ktore lataja.

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Liczy się je podczas briefingu, ew. po dostarczeniu loadsheet.
    Jest DOKŁADNIE na odwrót! Liczy się po otrzymaniu loadsheet'u - bo liczy się dla konkretnej masy startowej!
    A warunki (pogodowe) do startu przyjmuje się takie, aby jakiś zapas pozostał! W końcu definicja prędkości startu zawiera w sobie pewien margines, zaś każda linia lotnicza ma swoje wytyczne dotyczące obliczeń do startu, tym niemniej muszą one spełniać wszystkie wymagania przepisów JAR/EU-OPS/FAR.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  5. #5
    Awatar tk_pl

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Czy w rzeczywistości tabele wyglądają tak jak ta: (8 strona) http://www.carsten-rau.com/diverses/...Jets_Wilco.pdf

  6. #6
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Liczy się po otrzymaniu loadsheet'u - bo liczy się dla konkretnej masy startowej!
    Tak. A czy podczas briefingu nie wyznaczacie sobie jej w oparciu o statystyczne masy bagażu i obłożenie kabiny pasażerskiej?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Raczej nie - tabele (coraz więcej operatorów używa programów komputerowych, na laptopach zabieranych przez pilotów - są dokładniejsze!) są zrobione dla KONKRETNEGO lotniska, konkretnego pasa! Lecąc gdzieś wraz z planem lotu, dokumentacją nawigacyjną dyspozytor wydaje tabele osiągów do startu.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tk_pl Zobacz posta
    Czy w rzeczywistości tabele wyglądają tak jak ta: (8 strona) http://www.carsten-rau.com/diverses/...Jets_Wilco.pdf
    To co widzisz jest znacznie uproszczone.
    Nie ma tam wogole kolumny z assumed temp.
    Nie ma innych informacji (wiatr, itp.)
    Ogolnie wygladaja "podobnie" ale jest tam wiecej.
    Pilot z Virgin kiedys pokazal takie tabele dla 747-400 dla pasa na Heathrow (tabele sa przygotowywane dla poszczegolnych lotnisk/pasow), bylo to na forum Avsim/PMDG.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 17-04-2012 o 21:45

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Tak. A czy podczas briefingu nie wyznaczacie sobie jej w oparciu o statystyczne masy bagażu i obłożenie kabiny pasażerskiej?
    To raczej nie jest statystyka.
    MOŻNA, podkreślam można (zależy od procedur firmy!) wyliczyć dane do startu w oparciu NIE o statystyki a o PRZEWIDYWANY załadunek, bo w końcu booking lotu jest znany - dokładnie taki sam, jaki bierze się do obliczania planu lotu. Ponieważ odprawy zamykane są na ok 30min przed odlotem na obliczenia o weryfikację danych jest sporo czasu. W nowoczesnych firmach nie lata się z papierami (loadsheetem) po rampie tylko ACARSem wysyła się załodze. W mojej firmie wysyłane są dwa arkusze załadunku - wstępny (preliminary) zrobiony na ok. 45 min przed odlotem na podst. aktualnej odprawy i bookingu i ostateczny (final) - po zamknięciu odprawy. W zależności od typu samolotu, jeżeli masa do startu, przykładowo dla B777, nie różni się o więcej niż 2tony to bierzemy dane z preliminary. Ale - tylko w dół! Jeśli różnica jest w górę lub w dół, ale więcej niż progowa wartość - potrzebne są nowe obliczenia! Ale - B777 ma OPT (w EFB) do liczenia prędkości, a Airbusy LPC (na laptopach) toteż obliczenia trwają do kilkunastu sekund...
    Taka procedura jest od mniej więcej 2-3 lat - wcześniej było czekanie na loadsheet i liczenie osiągów na ostatni gwizdek...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    A mnie zastanawia jedno. O ile jestem w stanie zrozumieć tabele dla każdego lotniska, to po co tabele dla poszczególnych pasów na lotnisku ?
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  11. #11
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    A mnie zastanawia jedno. O ile jestem w stanie zrozumieć tabele dla każdego lotniska, to po co tabele dla poszczególnych pasów na lotnisku ?
    bo pasy mogą mieć różną długość

  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    bo pasy mogą mieć różną długość
    Nawet nie tyle chodzi o długość, ile o przeszkody! Te mogą być - i są różne dla każdego pasa, każdego kierunku!
    Pomijając już taki detal, że chyba nie ma lotniska idealnie równego - są spadki pasa itede, itepe...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    O ile jestem w stanie zrozumieć tabele dla każdego lotniska, to po co tabele dla poszczególnych pasów na lotnisku ?
    Akurat te tablice dla Virgin-747 ktore pokazywal ten pilot dla Heathrow - tabela byla wspolna dla dwoch pasow bo wszystko co do nich bylo identyczne, rownologle, obok siebie, te same dlugosci, itp. Ale jak pisze Piotr, uksztaltowanie terenu, przeszkody (budynki, itp) zaraz za koncem pasow, nachylenie pasa moga miec duzy wplyw dlatego tabele bede inne.

    Jak ktos sie bawi w FSX - tam wszystkie pasy sa idealnie plaskie
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 17-04-2012 o 22:41

  14. #14
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    W przypadku FS9 pasy są rzeczywiście płaskie, bo cała planeta jest płaska. W przypadku FSX ziemia jest już globem, a i lotniska nie muszą być płaskie. Przez co przykładowo Lukla może być zrealizowana natywnie.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    . Przez co przykładowo Lukla może być zrealizowana natywnie.
    Niestety, Lukla i cos tam innego, to tylko potwierdza regule, zreszta ludzie ktorzy sie fachowo zajmuja robieniem lotnisk dla FSX mowia jednoglosnie ze jak narazie nie-plaskie lotniska sa tylko marzeniem, proces jest zbyt skomplikowany, sa tez inne problemy z AI, itp. Co mi tam z Lukli, ja chcialbym cos w moim sasiedztwie gdzie roi sie od roznych nieplaskich lotnisk na ktorych laduja nawet Boeingi - niczego takiego nie ma. Teoretycznie moze mozliwosci sa, praktycznie nikt nie chce tego tykac.

  16. #16
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    ...chyba nie ma lotniska idealnie równego - są spadki pasa itede, itepe...
    Właśnie to mnie zawsze zastanawiało ilekroć znajdowałem się na lotnisku. Czy to jest taki problem, żeby było płasko czy jakieś inne powody, np. KRK?

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Amadeusz Zobacz posta
    Czy to jest taki problem, żeby było płasko czy jakieś inne powody, np. KRK?
    Może po prostu nie opłaca się kombinować, skoro samolot i tak sobie poradzi (mocne silniki i hamulce, duży zapas długości).
    Okęcie niby jest w polu, a na środku też jest taki dołek, że EMB170 chowa się mniej więcej cały z ogonem.

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Lotniska to są ogromne przestrzenie i niwelacja terenu do zera nie ma sensu. Wymagania dotyczące promieni krzywizn i dopuszczalnego nachylenia podłużnego były tutaj poruszane nieraz.

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Wyrownywanie terenu na lotnisku nie mialoby zadnego sensu ekonomicznego.
    Jak uzwazasz ze dolki/gorki pogarszaja sytuacje - przedluzasz pas, to z reguly 100 razy latwiej niz wyronywac teren.

  20. #20
    Awatar Adik_s

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPBK

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Amadeusz Zobacz posta
    Właśnie to mnie zawsze zastanawiało ilekroć znajdowałem się na lotnisku. Czy to jest taki problem, żeby było płasko czy jakieś inne powody, np. KRK?
    Zapewniam, że gdyby było płasko, to byłby problem Tak jak droga samochodowa nie może nie mieć pochylenia podłużnego (czyli - nie może być "płasko"), tak samo droga startowa musi mieć odpowiednie pochylenie (jakie - dokładnie nie powiem - zbyt dawno te zajęcia z lotnisk miałem).
    Słowem - kluczem jest tu woda, a dokładnie - jej skuteczne i szybkie pozbycie się z powierzchni drogi.
    pozdrawiam,
    Adam

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •