Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
  1. #1
    Awatar gobo007

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Zgorzelec, Poland

    Domyślnie Tail strike - certyfikacja samolotu


    Polecamy

    Witam,
    Znalazłem na YouTube ciekawy film o certyfikacji A380.
    Airbus A380 Tail Strike Test [VMU Test] - YouTube
    Wymusza się tail strike i ocenia uszkodzenia.

    Moje pytanie brzmi: czy każdy samolot ze stajni największych producentów takich jak Boeing, Airbus, ATR, Embraer przechodzi taki test? Kiedy taki test jest zdany? Z filmu nie do końca zrozumiałem co jest oceniane.

    Czy istnieją systemy zapobiegające temu zjawisku przy starcie, a jeśli tak, to w jakich modelach je się montuje i na jakiej zasadzie działają?
    Czy tail strike jest zawsze efektem błędu pilota, czy warunki atmosferyczne, np. mocny podmuch wiatru są w stanie się do tego przyczynić?
    Pozdrawiam
    Piotr

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Chyba kazdy samolot tej klasy to przechodzi podczas certyfikacji.
    Jest to tak zwany test VMU - Velocity Minimum Unstick, nie tak dawno Boeing 787 to przechodzil, tutaj sa zreszta filmy i zdjecia i pewne wylumaczenie na czym to polega - chodzi o ustalenie minimalnej szybkosci przy ktorej samolot trac tylkiem po pasie sie oderwie.

    Video: Pilots push 787 Dreamliner to the limit

    Praktycznie zawsze cos takiego to wynik bledu pilota.

  3. #3
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gobo007 Zobacz posta
    Witam,
    Znalazłem na YouTube ciekawy film o certyfikacji A380.
    Airbus A380 Tail Strike Test [VMU Test] - YouTube
    Wymusza się tail strike i ocenia uszkodzenia.

    Moje pytanie brzmi: czy każdy samolot ze stajni największych producentów takich jak Boeing, Airbus, ATR, Embraer przechodzi taki test? Kiedy taki test jest zdany? Z filmu nie do końca zrozumiałem co jest oceniane.

    Czy istnieją systemy zapobiegające temu zjawisku przy starcie, a jeśli tak, to w jakich modelach je się montuje i na jakiej zasadzie działają?
    Czy tail strike jest zawsze efektem błędu pilota, czy warunki atmosferyczne, np. mocny podmuch wiatru są w stanie się do tego przyczynić?
    Pozdrawiam
    Piotr
    Możliwości jest wiele - elektroniczne systemy uniemożliwiające zbyt szybką rotację (Airbus), wysuwany tzw. tailskid (np. 737-400,800,900). Na zwiększenie - zmniejszenie ryzyka tail strike'u ma wpływ wiele czynników: pogodowe (wiatr i podmuchy), zastosowane klapy i ciąg do startu itp. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że większość tail strikeów ma miejsce przy lądowaniu, a nie przy starcie.

    D.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  4. #4

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie


    Polecamy

    Witam

    Calkiem niedawno A340-500 doswiadczyl tail strike w Melbern.
    Piloci pomylili masy wpisywane do FMC, w efekcie czego sotali zbyt niskie predkosci.
    Emirates tail-strike crew missed chances to catch weight error

    Kilka lat temu przylecial do nas do naprawy 757 po tail strike podczas stratu, chlopaki za bardzo rogi przyciagneli do siebie, dostali pozwolenie na lot rohemetyzowany do nas na naprawe, nawet tylna grodz cisnieniowa dostala, ale sie naprawil i lata dalej
    Pozdrawiam
    Lukasz

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •