Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree1Likes
  • 1 Post By layoverlover

Wątek: Sterowanie przednią golenią podczas kołowania

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie Sterowanie przednią golenią podczas kołowania


    Polecamy

    Witam,

    O dawna nurtuje mnie jedna rzecz, w jaki sposób sterowany jest kierunek skrętu przedniej goleni podczas kołowania, bo przecież nie wolantem
    Proszę o wyczerpujące informację na ten temat. Dzięki

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Do sterowania przednim kołem służy "tiller", czyli osobna dzwignia, najczęściej znajdująca awarie gdzieś na bocznej ścianie kabiny i zwykle (choć nie zawsze) tylko po stronie Kapitana. Ruscy nazywali te dźwignię "rukojadka" W większości samolotów pasazeskich rownież pedały steru kierunku steruja w pewnym zakresie przednim kołem (+- kilka stopni). W mniejszych samolotach przednie koło albo jest sterowane pedalami, albo wogole niesterowane - wtedy zakręty na ziemi wykonuje sie za pomocą steru kierunku i roznicowego hamowania kół.

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    Dzięki wielkie, ale mam jeszcze jedno pytanie. Jak wiemy podczas kołowania samolot podąża za żółtymi liniami, m.in. podczas podjazdu pod rękaw przednia goleń idealnie znajduje się na linii. Czy w kokpicie na wyświetlaczach jest jakiś podgląd tv na przednią goleń, czy obsługa naziemna wydaje odpowiednie korekty, bo inaczej skąd piloci mają pewność że jadą "dobrym" torem? Wiem że pytanie trochę prozaiczne, ale to mnie ciekawi najbardziej

  4. #4
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

  5. #5
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Do tego jeszcze jest Marshaller, który za pomocą odpowiednich sygnałów przekazywanych rękami lub latarkami dla załogi pomaga kołować po linii.

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Fazi Zobacz posta
    Do tego jeszcze jest Marshaller, który za pomocą odpowiednich sygnałów przekazywanych rękami lub latarkami dla załogi pomaga kołować po linii.
    Marshaller jest generalnie od kołowania na krótkich dystansach' a głównie na stoisko, do parkowania. Kamery są tylko w (kilku) dużych samolotach, w reszcie wystarczy zapamiętać położenie żółtej linii na szybie i - wio....
    Pozdrawiam!
    Piotr

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    Luboń k. Poznania

    Domyślnie

    Ja w tym miejscu chciałbym tylko napisać, że zawsze wydawało mi się, że kołowanie po tych liniach, to przykład wielkiej precyzji w wykonaniu załogi samolotu (lub - jak przeczytaliśmy powyżej - Kapitana). Czasami wygląda to tak, jakby koło toczyło się na jakiejś zasadzie przyciągania magnetycznego lub jazdy po szynach - prosto, to OK rozumiem, ale po ciasnych łukach? A propos: linia centralna znika z pola widzenia pilota ok. ile metrów przed nosem?

  8. #8
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Plociu Zobacz posta
    Ja w tym miejscu chciałbym tylko napisać, że zawsze wydawało mi się, że kołowanie po tych liniach, to przykład wielkiej precyzji w wykonaniu załogi samolotu (lub - jak przeczytaliśmy powyżej - Kapitana). Czasami wygląda to tak, jakby koło toczyło się na jakiejś zasadzie przyciągania magnetycznego lub jazdy po szynach - prosto, to OK rozumiem, ale po ciasnych łukach? A propos: linia centralna znika z pola widzenia pilota ok. ile metrów przed nosem?
    Kwestia wprawy, ale nie jest to takie trudne. Jadąc po prostej trzeba sobie znaleźć charakterystyczny punkt w kabinie, przez ktory przechodzi przedłużenie linii drogi kołowania. W zakretach trzeba pamiętać o tym, ze przednie koło znajduje sie za pilotem i brac to pod uwagę. Do zrobienia po pewnym treningu. A juz najłatwiej jeżdzi sie po linii wyposażonej w lampy. Jak przednie koło stuka przy najezdzaniu na nie - znaczy jedziesz po centralnej

    A co do widoczności z kokpitu, to na A-320 maska "obcina" 12,5 metra przed pilotem...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 30-04-2012 o 18:58
    Canonier likes this.

  9. #9
    Awatar kondi93

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie

    Dokładnie, kwestia wyczucia, jak masz np. joystick, to sobie odpal Flight Simulator i zobaczysz, że się da i to samo przychodzi

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    Jak ktoś umie brać zakręty autobusem, to kołowaniem samolotem też sobie poradzi Dzięki za wszystkie wypowiedzi

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie


    Polecamy

    @vorny: Mnie ten temat też kiedyś zainteresował. Tu masz starszy wątek z FPP z dużą ilością technikaliów dot. kołowania: Jak samolot jeździ? (nie lata)

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •