Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
Like Tree3Likes
  • 3 Post By layoverlover

Wątek: A320 - skrzela

  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie A320 - skrzela


    Polecamy

    Witam,

    Mam pytanie odnośnie skrzeli (albo inaczej slotów) na krawędzi natarcia skrzydeł Airbusów 320. Czy ich zastosowanie podobne jest do funkcji klap? Jak jedno ma się do drugiego? Z tego co ostatnio zaobserwowałem, skrzela po starcie "chowały" się jako ostatnie.

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Sloty w zasadzie służą do tego samego, co klapy, choć działają w nieco inny sposob. Klapy zwiększają siłę nośną na danym kącie natarcia, sloty zaś pozwalają zwiększyć krytyczny (maksymalny) kąt natarcia. Efekt końcowy jest ten sam - zmniejszenie predkosci minimalnej.

    W A-320 oba te urządzenia są sterowane za pomocą dźwigni klap i wychylane jednoczesnie, przy czym sloty wychodzą jako pierwsze, a chowają sie jako ostatnie.

  3. #3
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dziękuje bardzo, tak właśnie się zastanawiałęm też jak się nimi steruje, ale już mam jasność.
    Pozdrawiam

  4. #4
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Klapy mają różne stopnie wysunięcia w zależności od położenia dźwigni klap, a jak sprawa ma się ze slotami?

  5. #5
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dołączam się do pytania.

    Z tego co udało mi się zaobserwować z pozycji pasażera sloty w A320 wysuneły się na full przed startem i i schowały całkowicie po schowaniu klap.

  6. #6
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    i jeszcze tak orientacyjnie, jeśli da się tak sypnąć wartościami z głowy, bo nigdzie nie mogę tego znaleźć a pytam z czystej ciekawości: (prośba też o scalenie postów)

    Jak zmienia się prędkość minimalna dla A320 w przypadku lądowania bez możliwości użycia slotów i klap, zakładając pełne załadowanie paxami i bezwietrzną pogodę?? (chodzi mi o przykładowe wartości). Czy takie lądowanie byłoby możliwe dysponując odpowiednio długim pasem?

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Jak zmienia się prędkość minimalna dla A320 w przypadku lądowania bez możliwości użycia slotów i klap, zakładając pełne załadowanie paxami i bezwietrzną pogodę?
    Obojetnie czy to A320, 737, 747 czy inny podobny samolot, szybkosc sie zmieni kolosalnie, bedzie okolo 40-60- kts roznicy.
    Dodatkowo pilot bedzie miec utrudnione pole widzenia bo beda inne wartosci 'pitch'.
    Pewnie na odpowiednio dlugim pasie sie da, nie wiem dlaczego mialoby sie nie udac choc moze bedzie silne hamowanie, opony pojda, itp, pasazerowie powinni przezyc.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 27-04-2012 o 23:45

  8. #8
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Sloty, podobnie jak klapy, maja w A-320 kilka położeń - 0, 18, 22 i 27 stopni.

    Jeśli chodzi o predkosci i dystans potrzebny do ladowania, to dla masy 64,5 T (max. masa do lądowania) na suchym pasie, na poziomie morza, wyglada to następująco:

    CONF FULL (pełne klapy i sloty): predkosc podejscia 139 kt, dystans do lądowania 860m*

    CONF 0 (brak klap i slotów): predkosc podejscia 184 kt, dystans do lądowania 1892m* (2,2 razy wiecej)



    * powyższe dystansy zakładają przyziemienie w idealnym punkcie i maksymalne hamowanie. W praktyce potrzeba troche wiecej.
    damian1982, Canonier and możejo like this.

  9. #9
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dzięki Panowie layoverlover i saturn5, nie spodziewałem się aż tak precyzyjnej odpowiedzi.

    Pozdrawiam!

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Klapy mają różne stopnie wysunięcia w zależności od położenia dźwigni klap, a jak sprawa ma się ze slotami?
    Tak samo, to znaczy ze polozenie slotow tylko i wylacznie zalezy od polozenia dzwigni klap. Nie wiem czy ten oczywisty fakt zostal tu dosc jasno zrozumiany. Nie ma osobnej dzwigni slotow.

  11. #11
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Tak samo, to znaczy ze polozenie slotow tylko i wylacznie zalezy od polozenia dzwigni klap. Nie wiem czy ten oczywisty fakt zostal tu dosc jasno zrozumiany. Nie ma osobnej dzwigni slotow.
    W większych samolotach jest podobnie?

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Tak samo, to znaczy ze polozenie slotow tylko i wylacznie zalezy od polozenia dzwigni klap.
    Nie, nie tylko - w omawianym Airbusie wpływ ma także prędkość i kąt natarcia (alpha/speed lock function, SmartCockpit - Airline training guides, Aviation, Operations, Safety ).
    Jeśli angielskie "slats" tłumaczy się na polski jako "sloty", to jak brzmi polski odpowiednik "slots"?

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    W większych samolotach jest podobnie?
    W tych "mniejszych" najczesciej wogole nie ma slotow. Nawet taki DC-9 wogole ich nie mial. Nawet najdrozsze, najnowoczesniejsze bizjety potrafia ich nie miec (np. Gulfstream 550). Samoloty sie tak buduje aby upraszczac ich obsluge z punktu widzenia pilota i nie wstawiac mu niepotrzebnych drazkow, guzikow, lewarkow, itp. ktorych uzasadnienie bycia nie jest dostatecznie silne.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 30-04-2012 o 22:10

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    Jeśli angielskie "slats" tłumaczy się na polski jako "sloty", to jak brzmi polski odpowiednik "slots"?
    Slats powinno się tłumaczyć jako skrzela - i taka była polska terminologia, co z czasem spolszczono na sloty, chyba jest teraz nawet częściej stosowane.
    Slots - rozumiem w odniesieniu do regulowanego szasu odlotu - nie ma chyba jedno wyrazowego polskiego tłumaczenia. No bo jednak nie o szparę chodzi, a przynajmniej - nie do końca
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dziękuję za odpowiedź, ale interesuje mnie tłumaczenie "szpary" właśnie w kontekście budowy skrzydła - jak na rysunku tutaj:

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    Dziękuję za odpowiedź, ale interesuje mnie tłumaczenie "szpary" właśnie w kontekście budowy skrzydła - jak na rysunku tutaj:
    No to szpara czy raczej szczelina beda jak najbardziej na miejscu. Zreszta jej przekroj jest tak dobrany ze powoduje przyspieszenie przeplywu powietrza stad opoznienie oderwania strug i w efekcie wiekszy krytyczny kat natarcia, wieksza sila nosna.
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 01-05-2012 o 06:28
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Klapy mają różne stopnie wysunięcia w zależności od położenia dźwigni klap, a jak sprawa ma się ze slotami?
    Tak samo, to znaczy ze polozenie slotow tylko i wylacznie zalezy od polozenia dzwigni klap. Nie wiem czy ten oczywisty fakt zostal tu dosc jasno zrozumiany. Nie ma osobnej dzwigni slotow.
    Po prostu nie wiedziałem jak to jest w kontekscie poniższej wypowiedzi:
    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    przy czym sloty wychodzą jako pierwsze, a chowają sie jako ostatnie.

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Sprzecznosci zadnej w tych wypowiedziach nie ma.
    Przeczytaj sobie lepiej jak to wyglada dla 757, akurat to mi wpadlo w reke, dziecinnie prosto wytlumaczone co sie kiedy wysuwa.

    Boeing 757 Flight Controls :: Flaps & Slats

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •