Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie Jak obliczyc średni wiatr wiejący na samolot podczas lotu?


    Polecamy

    Oglądając materiał ITVV 747 Virgin Atlantic itd... (chwała Saturnowi za polecenie tego materiału filmowego!) zainteresowała mnie jedna rzecz. Kapitan miał mapę wiatrów wiejących na trasie przelotowej samolotu. W jaki sposób dokładnie liczy się średnią prędkośc wiatru i jego kierunek, aby wyszło coś takiego jak Alan'owi Carter'owi?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Moze opuscilem ten sczegol na filmie ale nie pamietam zeby oni liczyli sredni wiatr. Jesli nawet liczyli to prawdopodobnie dyspaczer mu dokladnie obliczyl ta wielkosc przy uzyciu specjalnego programu (od Jeppesena). Na krotkich trasach mozna spjrzec na taka mape wiatrow i majac pewne doswiadczenie mozna "na oko" ocenic te wielkosci, na dlugich trasach to zaczyna byc coraz trudniejsze.

  3. #3
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    clmisiu, mozesz do tego uzyc takiego Flight Computera jest on pokazany akurat z nie tej strony co potrzeba ale drift computer jest po drugiej stronie. nie ogladalem tego materialu filmowego, ale tego sie uzywa do wszystkich kalkulacji

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77
    jest on pokazany akurat z nie tej strony co potrzeba ale drift computer jest po drugiej stronie.
    Nie robmy z tego komedi. Zadna linia lotnicza nie bawi sie juz w takie suwaki/kolka. Tym tylko sie raczej bawia studenci-piloci latajacy Cessnami

  5. #5
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    saturn5, owszem ja tylko podalem mozliwosc jak to mozna zrobic. jak zaznaczylem nie widzialem filmu. w Hamaryce to juz chyba tylko elektronicznych uzywaja co?? poza tym linie lotnicze przygotowuja plany lotu dla pilotow wiec ci juz nie musza sie w to 'bawic'

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tu wogole ni chodzi o mechniczne czy elektroniczne kalkulatory. Obcnie linie lotnicze uzywaja drogiego specjalistycznego oprogramowania do wyznacznia, wyszukiwania tras i obliczania wiatrow. Nawet elektroniczny kalkulator by ci sie guzik tu przydal przy trasie okolo 5000 nm.

  7. #7
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    saturn5, chyba wprowadzilem niepotrzebny zamet bo sie odezwalem w temacie ktorego w sumie nie znam (film ktorego nie widzialem)

    moja wina moja wina moja bardzo wielka wina

    obiecuje poprawe

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kszyhu77
    obiecuje poprawe
    za malo - odmow dwie zdrowaski i bedzi zalatwione

  9. #9
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    We calculate each wind componend for each individual section (nie jestem pewny czy powiedział "section", mam problemy z rozumieniem akcenu Amerykanów ) of the flight.
    Powiedział coś takiego i wyszło mu mniej więcej 15 węzłów w dziób. A na marginesie czy takie mapki wiatrów są jakoś dostępne w internecie dla zwykłych śmiertelników?

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    mam problemy z rozumieniem akcenu Amerykanów )
    Alan Carter jest Anglikiem i mowi z wzorowym brytyjskim akcentem.
    Tak, takie mapki gdzis sa dostepne, moze na stronach NOAA.

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tutaj masz kopalnie jesli chodzi o pogode dla pilotow:

    http://aviationweather.gov/

  12. #12
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Alan Carter jest Anglikiem i mowi z wzorowym brytyjskim akcentem.
    Może... ja Ci potrafię rozpoznac akcent walijski, bo z nim mam do czynienia na codzień :P Amerykański i angielski to dla mnie praktycznie to samo :P Swoją drogą, zamykając temat wymowy, to "akcent brytyjski" ma około 100 odmian w samej Walii Dzięki za linki Saturn, poczytam, pouczę się, wykorzystam w praktyce (pozdro dla Witka Z. ).

  13. #13
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Tutaj masz kopalnie jesli chodzi o pogode dla pilotow:

    http://aviationweather.gov/
    Jeszcze jedna sprawa. Czy mapy wiatrów, turbulencji itp. są tylko dla USA czy Europa też gdzieś jest? Wiem, że Metar'y i TAF'y są wszystkie.

  14. #14
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Nie mogę edytowac, więc napiszę rzecią wiadomośc pod rząd. Znalazłem stronkę, która zawiera pełne mapki pogodowe dla europy. Zainteresowanych zapraszam:

    http://www.flyingineurope.be/

  15. #15
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Powiedział coś takiego i wyszło mu mniej więcej 15 węzłów w dziób.
    Sprawdzilem ta czesc filmu bo ta liczba wydawal mi sie podejrzenie mala ale masz racje - 15 kts.
    Virgin Atlantic w swoim rozkladzie lotow podaje czas lotu Londyn-San Francisco 10 godzin 50 minut a z powrotem 10 godzin. Oczywiscie roznica jest spowodowana wiatrami wiejacymi z zachodu na wschod. Z tych danych mozna obliczyc jakich srednich wiatrow spodziewaja sie na tej trasie - wychodzi ze okolo 25 kts. Nastepna ciekawostka jest ze godziny lotow na tej trasie ulegaja lekkiej zmianie w zimie kiedy sily wiatrow sie poteguja. Ale sumarycznie jestem zaskoczony ze te wiatry sa takie nieduze. Jestream nad Atlantykiem potrafi miec szybkosci do 100 kts.

  16. #16
    Awatar Butik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Nie robmy z tego komedi. Zadna linia lotnicza nie bawi sie juz w takie suwaki/kolka. Tym tylko sie raczej bawia studenci-piloci latajacy Cessnami
    Piloci nie-studenci latający cessnami też, i wbrew pozorom jest to najszybszy sposób liczenia kąta znoszenia i prędkości podróżnej (szybszy od dostępnych już kalkulatorów elektronicznych).

    Faktem też jest, iż powoływanie się na suwak w kontekście linii lotniczych jest komedią ;].

    Polecam np http://www.jeppesen.com/wlcs/index.j...nt=weather.jsp gdzie codziennie dostępne są mapy wiatrów na różnych wysokościach. W dziale 'Europe' jest coś takiego jak 'North Atlantic High Lvl Sig. (EB)' pokazujący mapę szczególnie przydatną w lotach transatlantyckich. Szczególną uwag należy zwrócić na żółte grube kreski oznaczające 'jeststreamy', czyli wiatry przekraczające 80kts -> te najlepiej przyspieszają podróże. Każdy biały trójkącik na tej linii oznacza 50kts a biała kreska - 10.

    Jest wiele innych dostępnych serwisów z takimi mapami.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •