Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Jaka jest odpowiedzialność pilota po kolizji?


    Polecamy

    oto przykładowy temat opisujący kolizję na ziemi:

    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?p=156226#156226

    Przypuśćmy, że po dochodzeniu okaże się winny pilot jednej z maszyn. Oczywistym jest chyba, że maszyny są ubezpieczone i raczej nie wchodzi w grę spłacanie po $10 tygodniowo.

    Ale jakie konsekwencje mogą spotkać winnego takiej kolizji?

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Czekałem, aż ktoś się pierwszy podłoży i będę mógł wtrącić swoje 3 grosze bo to większy temat ale zacznę.

    Zacznijmy od pytania, kto odpowiada za zapobieganie zderzeniom samolotów na polu manewrowym lotniska. Otóż nie jest to pilot, a kontroler. Więcej: sytuacje wypychania są koordynowane z kimś, kto zwykle nazywany jest koordynatorem ruchu naziemnego. Na mapach wielu lotnisk między drogami kołowania a płytą postojową jest wyraźna kreska oddzielająca teren odpowiedzialności kontrolerów od terenu, za który odpowiada koordynator.

    Pilot zawsze się wykpi, że kołował tak, jak mu kazał follow (albo kontroler).
    Sytuacja nieco podobna do tej miała miejsce 2 lata temu w Poznaniu, kiedy B737 Sun Express uderzył skrzydłem w maszt oświetleniowy - pilot twierdził, że jechał zgodnie ze wskazaniami follow; ja twierdzę, że nic nie zwalnia od myślenia.

    Ad rem: niezależnie od tego, kto zawinił w interesie osoby (i w sumie również pracodawcy) wykonującej pracę związaną z odpowiedzialnością za mienie ogromnej wartości jest posiadanie polisy OC. Jak słusznie zauważyłeś płacenie po 10$ miesięcznie za uszkodzony samolot nie wchodzi w rachubę, więc pracodawca zwykle opłaca taką polisę.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Pilot zawsze się wykpi, że kołował tak, jak mu kazał follow (albo kontroler).
    Sytuacja nieco podobna do tej miała miejsce 2 lata temu w Poznaniu, kiedy B737 Sun Express uderzył skrzydłem w maszt oświetleniowy - pilot twierdził, że jechał zgodnie ze wskazaniami follow; ja twierdzę, że nic nie zwalnia od myślenia.
    Troche z tym mysleniem przesadzies... - mysle, ze kazdy pilot co lata na czyms co wymaga type-rating ma swiadomosc tego, ze mozna zawadzic o cos skrzydlem podczas manerwowania na ziemi.
    Ocenic odleglosc koncowki skrzydla od jakiegos przedmiotu jest bardzo trudno dlatego w pewnym sensie pilot musi zaufac temu kto go naprowadza. Juz pomijajac kwestie kto zawinil to z tego co pamietam na zdjeciu to nawet lampy nie byly odpowiednio pomalowane na lotnisku. Inna sprawa to np w Krakowie to co robili na plycie to czasami wolalo o pomste do nieba - upychanie dwoch samolotow B737/A319 na jednym stanowisku...
    Sam kiedys bylem swiadkem jak ATR przeszedl od latarni moze 10 cm... nie byl to blad pilota ale ewidente "upychanie" samolotu przez marszalka.
    Inna sprawa, ze np kombinowanie z ustawieniem na niektorych lotniskach zwiazane jest z jakimis chorymi, cichymi? umowami pomiedzy lotniskiem a przewoznikami - bo Ci ostatni chca oszczedzic na push-back'u a port sie na to godzi...

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Zgadzam sięz powyższym, o niepomalowanych lampach wielokrotnie mówiłem stosownym służbom w porcie, po incydencie mogłem za to powiedzieć "A nie mówiłem?".

    Uwaga o myśleniu była natury ogólnej.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    OK, ale wróćmy do głównego wątku. Bardziej mi chodzi co linie "wybaczają" a czego nie.
    Sądzę, że jest analogicznie jak w przypadku kierowcy. Pewne rzeczy uchodzą płazem, a za pewne się wylatuje.
    I właśnie mi chodzi o to, za co można wylecieć z linii.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin / Wrocław

    Domyślnie

    No ale nie każdy pilot jest taki, że jeśli on, zmęczony po długim locie powiedzmy nie pojechał tak jak powinien i zawadził o coś, to zwali winę na kordynatora czy kontrolera. Jaką odpowiedzialność ponosi wtedy w firmie? Czy za jakieś bardziej znaczące uszkodzenie można wylecieć? Wydaje mis ię że sanfranowi nie chodziło o to kto wypłaca odszkodowanie bo to oczywista sprawa.

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Sorry chlopaki ale drazycie temat jak 5-letnie dzieci dla ktorych biale jest biale a czarne jest czarne.
    Kazdy przypadek rozpatruje sie indywidualnie to chyba oczywiste. Nie ma nigdzie tabelki ani dokumentu ktory mowi ze np za cm wgniecenia placisz x zl a jak wgniecenie ma y cm to wylatujesz z pracy...

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Kazdy przypadek rozpatruje sie indywidualnie to chyba oczywiste. Nie ma nigdzie tabelki ani dokumentu ktory mowi ze np za cm wgniecenia placisz x zl a jak wgniecenie ma y cm to wylatujesz z pracy...
    Dokladnie. Do tego kazda linia ma wlasne wewnetrzne procedury i system kar. Kazdy wypadek (lub nawet wykroczenie ktore nie doprawadzilo do wypadku) rozpatruje zespol ludzi do tego upowaznionych i decyduja na ile bylo to wina pilota i co z tym fantem zrobic. Przy pewnych wypadkach zewnetrzne organa (FAA, irp.) moga dodatkowo wkroczyc i zawiesic pilotowi licencje, skierowac go na dodatkowy trening, itp.

  9. #9

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Zgadzam sięz powyższym, o niepomalowanych lampach wielokrotnie mówiłem stosownym służbom w porcie, po incydencie mogłem za to powiedzieć "A nie mówiłem?".

    Uwaga o myśleniu była natury ogólnej.
    trochę odgrzeję kotleta.
    a gdzie jest napisane, że maszty muszą być pomalowane?

  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W aneksie 14 ICAO.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  11. #11

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    W aneksie 14 ICAO.
    owszem aneks 14 tom I w którym podział jest na wytyczne i zalecenia. pomalowanie masztów nie jest obowiązkowe.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Mało co jest OBOWIĄZKOWE. Same przepisy regulujące zasady ruchu lotniczego rzadko kiedy używają słowa "musi", zwykle jest to "powinien".
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    malowanie nie jest niezbędne. maszt można oznaczyć, światłami przeszkodowymi. malowanie jest dobrą praktyką.

    a co do Follow, czy Kontrolera, to wydaje mi się, że jeden i drugi podczas komunikacji mogą użyć stwierdzenia że Dowódca SP nie wykonuje ich poleceń, a manewry podejmuje na własną odpowiedzialność. [owszem to może nie uchroni od zdarzenia/wypadku, bo Dowódca nadal będzie robił co uważa, ale jest to zabezpieczenia dla Nas].

    sprawa Poznania, to wydaje mi się, że jedną z głównych przyczyn zdarzenia, był brak oznakowania poziomego. tak na marginesie Atco, czy wiesz może dlaczego oznakowania nie ma nadal?

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    QED w gruncie rzeczy.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •