Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
Like Tree9Likes

Wątek: Autopilot w A320 i B737

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2012

    Domyślnie Autopilot w A320 i B737


    Polecamy

    Witam.
    Mam pytanie dotyczące autopilota A320. Wiem że na panelu autopilota w A320 są przyciski AP1 i AP2. Domyślam się że AP1 aktywuje autopilota, ale za co odpowiada AP2? I jeszcze pytanie dotyczące B737. Tam na panelu są przyciski CMD A, CMD B, CWS A, CWS B. Do czego one służą? Dodam że jestem laikiem w tych sprawach.

  2. #2
    Awatar jaceman

    Dołączył
    Feb 2012

    Domyślnie

    Dołączam się do pytania . Też mam problem z "odgadnięciem" do czego służą.

  3. #3
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    A-320 ma 2 niezalezne autopiloty, ktore mozna zalaczac naprzemiennie (tj. albo jeden, albo drugi). Wyjatkiem jest podejscie do ladowania, kiedy moga pracowac oba na raz. Przyciski AP1 i AP2 sluza odpowiednio do wlaczania Autopilota 1 i 2. W 737, o ile wiem, jest podobnie, a do zalaczania autopilotow sluza przyciski CMD A i CMD B. Przyciski CWS A i B sluza do zalaczania autopilotow w trybie CWS, w ktorym sterowanie autopilotem odbywa sie za pomoca wolantu - taki, Boeingowski wynalazek, chyba dosc rzadko uzywany - ale sa tu specjalisci od Boeinga, niech uscisla...

  4. #4
    Awatar jaceman

    Dołączył
    Feb 2012

    Domyślnie

    Czyli to jest bez różnicy czy włączymy CMD A czy CMD B ​w B737?

  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Różnica jest taka, że będzie działał albo jeden autopilot, albo drugi . Zazwyczaj gdy pilotem lecącym jest ten na lewym fotelu używa się CMD A, gdy ten na prawym CMD B. Oczywiście tak jak na A320 przy podejściu ILS można załączyć oba na raz.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Nowa Iwiczna

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jaceman Zobacz posta
    Czyli to jest bez różnicy czy włączymy CMD A czy CMD B ​w B737?
    Ma to taką samą różnicę jak AP1 czy AP2 w A320.

  7. #7
    Awatar jaceman

    Dołączył
    Feb 2012

    Domyślnie

    Nie mój temat, ale dzięki .

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2012

    Domyślnie

    Dziękuję za odpowiedzi

  9. #9
    Awatar TomaszSmolarek

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Pewnie głupie pytanie, ale po co włączać dwa autopiloty...?

  10. #10
    Awatar 3lite

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszSmolarek Zobacz posta
    Pewnie głupie pytanie, ale po co włączać dwa autopiloty...?
    W uproszczeniu - jeżeli na podejściu ILS nie załączy się dwóch autopilotów to samolot nie wykona autoland'u.
    Pozdrawiam
    3LiTe

  11. #11
    Awatar jaceman

    Dołączył
    Feb 2012

    Domyślnie

    Aby nie śmiecić spytam się w tym temacie . Do czego dokładnie służą przyciski V NAV i L NAV w B737-800?

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszSmolarek Zobacz posta
    Pewnie głupie pytanie, ale po co włączać dwa autopiloty...?
    Redundancja - w trakcie podejścia do lądowania w pełni automatycznego (cholera, ależ to brzmi - autoland jakoś lepiej) dwa autopiloty są zabezpieczeniem na wypadnięcie jednego.

    Pozdrawiam, Adam

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszSmolarek Zobacz posta
    Pewnie głupie pytanie, ale po co włączać dwa autopiloty...?
    Autoland wymaga dzialania minimum dwoch autopilotow - dla porownywania wynikow (po angielsku jest na to duzo lepsze okreslenie - redundancy). W 767 dla przykladu mozesz robic autoland z 3 dzialajacymi autopilotami ...im wiecej tym lepiej

    Cytat Zamieszczone przez jaceman Zobacz posta
    Aby nie śmiecić spytam się w tym temacie . Do czego dokładnie służą przyciski V NAV i L NAV w B737-800?
    VNAV to nawigacja w pionie.
    LNAV to nawigacja w poziomie.

  14. #14
    Awatar jaceman

    Dołączył
    Feb 2012

    Domyślnie

    A co oznacza "migające" pod autopilotem:
    A/P
    P/RST

  15. #15
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Przeczytaj instrukcję do tego FSowego samolotu.
    tk_pl, Krzychoo, Pluxe and 2 others like this.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jaceman Zobacz posta
    A co oznacza "migające" pod autopilotem:
    A/P
    P/RST
    Wizualna sygnalizacja odłączonego autopilota. P/RST znaczy press to reset.

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    W 737, o ile wiem, jest podobnie, a do zalaczania autopilotow sluza przyciski CMD A i CMD B. Przyciski CWS A i B sluza do zalaczania autopilotow w trybie CWS, w ktorym sterowanie autopilotem odbywa sie za pomoca wolantu - taki, Boeingowski wynalazek, chyba dosc rzadko uzywany - ale sa tu specjalisci od Boeinga, niech uscisla...
    O ile mnie pamięć nie myli to w trybie CWS autopilot robi to samo co w CMD z tą różnicą że poprawki można wprowadzić za pomocą wolantu zamiast klikania w FMC czy na paneli autopilota.

  18. #18
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Witam,
    Ja jeszcze takie dwa pytanka dorzucę w temacie:
    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    A-320 ma 2 niezalezne autopiloty, ktore mozna zalaczac naprzemiennie (tj. albo jeden, albo drugi).
    1.Jak bardzo niezależne patrząc od strony technicznej? Są to fizycznie dwa oddzielne moduły AP,
    bazujące jednak na tych samych zestawach czujników, np. pomiaru prędkości?

    2.Czy podczas lotu na AP poruszenie sterami zawsze odłącza AP z charakterystycznym brzęczykiem i migającym na czerwono A/P?

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Są to fizycznie dwa oddzielne moduły AP,
    bazujące jednak na tych samych zestawach czujników, np. pomiaru prędkości?
    Czujnikow jest wiele wiec nie o to chodzi, plus czujniki nie sa nawet czescia autopilota.
    Kluczowa czescia autopilota oprocz samej elektroniki sa serwo-motory a wiec to co porusza lotki.
    Mam nadzieje ze kazdy autopilot przychodzi z wlasnymi serwo-motorami a nie jest tak ze tylko moduly ektroniczne sa dublowane ale tutaj wchodzimy w prawdziwe bebechy samolotu.

    Tutaj znalazlem schemat dla 777 (rysunek 2) z czego by wynikalo ze jest to duzo bardziej skomplikowane niz by sie to komus snilo i sam autopilot sklada sie z bardzo wielu takich modulow.

    http://www.citemaster.net/getdoc/9240/yeh98_777-fbw.pdf
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 07-05-2012 o 08:56

  20. #20
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Witam,
    Ja jeszcze takie dwa pytanka dorzucę w temacie:


    1.Jak bardzo niezależne patrząc od strony technicznej? Są to fizycznie dwa oddzielne moduły AP,
    bazujące jednak na tych samych zestawach czujników, np. pomiaru prędkości?
    Niezalezne, tzn. sterowane przez osobne komputery, posiadajace oddzielne zasilanie elektrycznie. Jeden autopilot wystarcza do wykonania wszystkich elementow lotu, lacznie z automatycznym ladowaniem. Jednoczesne zalaczenie obu autopilotow wymagane jest w zasadzie jedynie do podejsc CATIIIB. Wtedy AP1 steruje samolotem, a AP2 jest w "standby'u", gotowy przejac kontrole w przypadku usterki AP1 i kontynuowac "autoland'a". Dzieki tej konfiguracji na A-320 mozna ladowac przy RVR (widocznosci na pasie) 75m i bez koniecznosci zobaczenia ziemi przed ladowaniem (no Decision Height).

    W przypadku jednego autopilota (np. gdy drugi sie zepsul, albo nie zostal wlaczony do podejscia) samolot dalej potrafi wykonac automatyczne ladowanie, ale wymagane minima to RVR 200m i DH 50ft - po to, aby pilot cokolwiek widzial i mial szanse przejac kontrole w przypadku usterki AP.

    2.Czy podczas lotu na AP poruszenie sterami zawsze odłącza AP z charakterystycznym brzęczykiem i migającym na czerwono A/P?
    [/QUOTE]

    Na A-320 tak. Po wlaczeniu AP "sidestick" blokuje sie w pozycji neutralnej, ale mozna go przesilic (instrukcja nie podaje jaka sila, ale "na oko" kilka kg), co rozlacza AP.

    O 737 za duzego pojecia nie mam, ale pamietam skads, ze sterem mozna autopilota przesilic, ale nie rozlaczyc. Glowy jednak za to nie dam...

    @ Saturn
    Czujnikow jest wiele wiec nie o to chodzi, plus czujniki nie sa nawet czescia autopilota.
    Kluczowa czescia autopilota oprocz samej elektroniki sa serwo-motory a wiec to co porusza lotki.
    Mam nadzieje ze kazdy autopilot przychodzi z wlasnymi serwo-motorami a nie jest tak ze tylko moduly ektroniczne sa dublowane ale tutaj wchodzimy w prawdziwe bebechy samolotu.

    Tutaj znalazlem schemat dla 777 (rysunek 2) z czego by wynikalo ze jest to duzo bardziej skomplikowane niz by sie to komus snilo i sam autopilot sklada sie z bardzo wielu takich modulow.

    http://www.citemaster.net/getdoc/9240/yeh98_777-fbw.pdf
    Akurat w przypadku A320 (i jak podejrzewam, rowniez wszystkich innych samolotow FBW) autopilot nie porusza bezposrednio sterami. Sygnal wyjsciowy z AP zostaje "wpuszczony" do komputerow systemu sterowania samolotem, a dopiero stamtad "idzie" na powierzchnie sterowe. Trudno tu wiec mowic o osobnych serwomotorach dla kazdego AP. Oczywiscie komputery FBW tez maja odpowiedni poziom "redundancji", osobne serwomotory, oraz hydraulike.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •