Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree1Likes
  • 1 Post By e-RAV

Wątek: GPS a prędkość

  1. #1
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie GPS a prędkość


    Polecamy

    Witam!
    W myśl pierwszej zasady FPP:
    1. Jak w samolotach mierzy się prędkość - czy są jakieś systemy oprócz Rurek Pitota?
    2. IRS służy do określania pozycji w trzech płaszczyznach, a nie prędkości?
    3. Dlaczego nie używa się GPS do pomiaru prędkości - Pitot zatkany = pilot nie wie z jaką prędkością leci?

    P.S Używałem Googli, ale wiadomo jak jest... Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Ad 3, ale też częściowo 2 i 1: a na co komu prędkość mierzona przez GPS czy wyliczana z IRS, skoro jest to prędkość względem ziemi a nie powietrza? Owszem, można, ale dla parametrów lotu groundspeed nie ma większego znaczenia - co najwyżej możesz sobie wyliczyć, kiedy dolecisz na miejsce . Do wyznaczania airspeed służą generalnie systemy oparte na zasadzie rurki Pitota. Po to się je multiplikuje i ogrzewa, żeby jednak zazwyczaj się nie zatykały.
    Eee tam, podpis ;)

  3. #3
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Mimis.
    Prędkośc podróżna nie jest tak całkiem nieważna, ma przecież znaczenie nawigacyjne.
    Jak ją zignorujesz to, najprościej rzecz ujmując, nie dolecisz tam gdzie chcesz.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Jasne. Jak wyżej - dla parametrów lotu (w sensie mieszczenia się w "kopercie") nie ma większego znaczenia, ma owszem dla nawigacji i planu lotu . A, jak przypuszczam, pytanie kolegi jest odszczepem dyskusji o AF447.
    Eee tam, podpis ;)

  5. #5
    PeK
    PeK jest teraz aktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    ad.3. GS jest sumą wektorową dwóch zmiennych - TAS i wiatru. To TAS i w dół IAS ma znaczenie dla pilotażu i z samego GS nie da się go wyliczyć.
    ad.2. IRS zlicza przyśpieszenia czyli zliczeniowo także położenie i prędkość ale znów GS, bo wsio liczy względem ziemi, a nie powietrza. IRS w samolocie lecącym trawersem ale po ortodromie ze stałą prędkością kątową daje wskazania takie same jakby układ stał na ziemi (ale oczywiście dalej zlicza). Jak GPS z kursu może policzyć kąt znoszenia (czyli proporcje wektorów TAS do wiatru) ale nie rozłoży wektora GS na składowe bez znajomości albo TAS albo wiatru.

    Piotr

  6. #6

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    w sensie mieszczenia się w "kopercie"
    Może będę upierdliwy, ale w tym kontekście wolę tłumaczyć "envelope" jako "obwiednia", a nie "koperta"
    Pozdr.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    A bądź, bo zawsze warto przypomnieć sobie piękny język ojczysty, zresztą stąd ten cudzysłów .
    Eee tam, podpis ;)

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Finch Zobacz posta
    3. Dlaczego nie używa się GPS do pomiaru prędkości - Pitot zatkany = pilot nie wie z jaką prędkością leci?
    Bo taka predkosc jest do bani, wiatry czesto sa tak silne ze blad jest za duzy, plus nawet jak nie ma wiatru to trzeba by znowu przeliczac TAS nad IAS. Pilot tak naprawde chce znac swoja IAS bo od tego zalezy czy samolot ma wlasciwa konfiguracje i czy predkosc jest we wlasciwym (bezpiecznym) zakresie.
    Dla przykladu w Boeingu 787 jak stracisz wszystkie Pitoty (zatkane, oblodzone, itp) to systemy monitorujace AOA (kat natarcia) oblicza ci orientacyjna szybkosc IAS i to sie pilotowi wyswietli, GPS nie bedzie uzyty.
    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    Prędkośc podróżna nie jest tak całkiem nieważna, ma przecież znaczenie nawigacyjne
    Co to znaczy nawigacyjne? Ma jedynie znaczenie przy planowaniu paliwa i kiedys sie doleci. Do znaczenia "nawigacyjnego" tego bym nie podciagnal.

  9. #9
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Panowie,
    Odróżnijmy pilotaż od nawigacji. Dla samego pilotażu rzeczywiście znajomość prędkości podróżnej ma znaczenie szóstorzędne.

    Nawigacyjny
    (nomen omen) trójkąt prędkości składa się z prędkości podróżnej jako sumy wektorów prędkości względem powietrza i wiatru jak to już zostało słusznie powiedziane.

    Spróbuj na przykład ustalić swoją pozycję względem jednej NDB bez prędkości podróżnej (wiem, wiem, kto to robi dzisiaj...).

    A jak planuję to sobie czas dolotu do kontrolnych punktów trasy nie liczę przecież z założonej prędkości przyrządowej tylko z podróżnej i te czasy sobie zapisuje na planie nawigacyjnym. To chyba żadna innowacja ;-)

  10. #10
    Awatar e-RAV

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez PeK Zobacz posta
    ad.3. GS jest sumą wektorową dwóch zmiennych - TAS i wiatru. To TAS i w dół IAS ma znaczenie dla pilotażu i z samego GS nie da się go wyliczyć.
    Owszem, da się. Wystarczy ustalić stałą TAS (lot poziomy, stały ciąg, niezmienna konfiguracja) i polecieć chwilę z wiatrem (mierząc GSmax), a potem pod wiatr (GSmin). Zapamiętujemy kierunek wiatru. Następnie liczymy prędkość wiatru:
    Vw = (GSmax - GSmin) / 2

    Można też od razu policzyć TAS = (GSmax + GSmin) / 2 , ale to mało przydatny wynik (prawdziwy tylko dla ustalonej konfiguracji). Za to mając prędkość wiatru i przyjmując, że w okolicy jest taka sama, możemy wielokrotnie użyć jej do obliczenia TAS z trójkąta prędkości, gdzie GS oraz prędkość i kierunek wiatru mamy dane.

    PS. Jeśli kierunek wiatru jest nieznany, to można zrobić powolne okrążenie, obserwując, gdzie GPS pokaże najmniejszą i największą wartość GS.
    martineho likes this.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •