Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
  1. #1
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie Kilka pytań o działanie autopilota


    Polecamy

    Witam Jest coś, co mnie intryguje od dawna. Mianowicie idea autopilota.

    Podstawowe pytanie: czy można zaprogramować autopilota by samolot sam wylądował? Mnie sie to wydaje niemożliwe, ani zanim zabijecie mnie śmiechem powiem, że oglądając na Discovery rekonstrukcję wydarzeń z 11 września, w porwanym samolocie, wypowiadał się mąż ofiary. Nie pamiętam kim on był, ale podsumowywał lot, w ktorym zginęła jego żona i twierdził, że los samolotu nie byl przesądzaony, gdyby udało im się obezwladnić porywaczy powiedzialby żonie jak zaprogramować autopilota aby wylądował. Tyle.

    Dalej - proszę o taką najprostrzą odpowiedź - jakie jest główne zadanie autopilota? Ma prowadzić samolot po zaplanowanej trasie? Jeśli tak, to sam namierzając lotnisko docelowe obniża pulap, wylapuje kurs magnetyczny pasa, czy coś takiego? Czy też samolot dolatuje do określonego miejsca, wtedy pilot wyłącza go i sam rozpoczyna zniżanie?

    Dziękuję z góry za chęć pomocy w tym temacie

  2. #2
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

  3. #3
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Autopilot może sam wylądować , ale nie zrobi tego bez:

    -odpowiedniej infrastruktury naziemnej, a konkretnie oprzyrządowania pasa w odpowiedni system podejścia, zdaje się w ILS kategorii IIIc
    -sam samolot musi być wyposażony w odpowiednie urządzenia do takiego lądowania, a i piloci musza być wyszkoleni i certyfikowani, aby móc takie lądowania wykonywać

    Przede wszystkim jednak autopilot nie wyląduje bez pomocy pilota
    chodzi o to, że mimo tego, że autopilot utrzymuje maszynę w osi pasa i na ścieżce podejścia, może kontrolować prędkość i moc silnków to pewne czynności musi ręcznie wykonywać pilot, są to: sterowanie wypuszczaniem klap zależnie od prędkości, wypuszczanie podwozia, uzbrajanie spojlerów, nastawienie automatycznego hamowania, załączenie odwracaczy ciągu po przyziemieniu.

  4. #4
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    -sam samolot musi być wyposażony w odpowiednie urządzenia do takiego lądowania, a i piloci musza być wyszkoleni i certyfikowani, aby móc takie lądowania wykonywać
    No i jeszcze i piloci i samolot muszą raz na dwa miesiące (czy jakoś tak) wykonać takie lądowanie.

    -------------
    A co do pracy autopilota, nie ograniczajmy się do lądowania, bo jest on głównie po to żeby odciążyć pilota w czasie lotu. (Praktycznie każdy lot wykonywany jest z użyciem atopilota, lądowanie nie zawsze).

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    Podstawowe pytanie: czy można zaprogramować autopilota by samolot sam wylądował?
    gdzieś już było to pytanie :P
    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    Dalej - proszę o taką najprostrzą odpowiedź - jakie jest główne zadanie autopilota? Ma prowadzić samolot po zaplanowanej trasie? Jeśli tak, to sam namierzając lotnisko docelowe obniża pulap, wylapuje kurs magnetyczny pasa, czy coś takiego?
    Plan trasy w ciągu lotu czasami ulega zmianie, a jeśli kontroler powie pilotowi "skręć w prawo, na kurs 180. Utrzymuj 10 000ft" to pilot ustawia autopilota na te parametry i samolot "sam" skręca :] Co do tego zniżania, to też nad wszystkim czuwa pilot i kontroler. Pilot musi również sam wykierować samolot, żeby trafił w pas (pomagają mu różne systemy np.ILS)

    P.S. sam autopilot chyba nie będzie zmieniał kursu

  6. #6
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    Dalej - proszę o taką najprostrzą odpowiedź - jakie jest główne zadanie autopilota?
    Główne zadanie autopilota to odciążenie i usprawnienie pracy pilota. Od pierwszych prymitywnych autopilotów utrzymujących tylko kurs i wysokość do dzisiejszych, które teoretycznie załączone zaraz po starcie (chyba 1000ft nad ziemią) aż do przyziemienia są w stanie, jedynie z drobnymi ingerencjami pilota przeprowadzić bezpiecznie samolot.

    Tak więc jeszcze raz, główne zadanie to ułatwienie pracy ludziom w kokpicie, a zadanie to wraz z rozwojem techniki jest realizowane na coraz więcej sposobów.

  7. #7
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Truman
    P.S. sam autopilot chyba nie będzie zmieniał kursu
    AP nie, ale FMC podczas lotu tak steruje AP, że samolot sam skręca i leci po trasie.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Kilka pytań o działanie autopilota

    Cytat Zamieszczone przez maarzenka
    czy można zaprogramować autopilota by samolot sam wylądował?
    Na poczatku musisz zdefiniowac co to znaczy SAM.

    Jesli przez "sam" rozumiesz ze pilot moze wlaczyc jakis guzik, powiedzmy na wysokosci okolo 1500 ft kiedy zaczyna sie ostateczne podejscie do ladowania i siedziec z zalozonymi rekami do konca lotu i tylko sie patrzec na przebieg wypadkow - NIE - tego autopilot nie potrafi. Tzw. automatyczne ladowanie prawie do konca wymaga stalej recznej interwencji pilota w ustawianiu paru rzeczy ...
    Teamt tu wielokrotnie juz walkowany z drobnymi szczegolami. TermiT wzorowo odpowiedzial.

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Jak już pisano - opcja "szukaj" - jest bardzo pomocna, pisałęm o tym na starym i na nowym forum.
    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Autopilot może sam wylądować , ale nie zrobi tego bez:

    -odpowiedniej infrastruktury naziemnej, a konkretnie oprzyrządowania pasa w odpowiedni system podejścia, zdaje się w ILS kategorii IIIc
    Nieprawda - sam ILS wystarczy, jak już PISAŁEM chociażby tutaj + układ autolandu w samolocie.

    Bardzo więc proszę - UŻYWAJCIE SZUKAJ - to NIE GRYZIE!

    O tym, że wystarcza SAM trening na SYMULATORZE też już pisałem, auotlandy na "żywej" maszynie robi czasem robi się treningowo (np. przeszkolenie na typ) lub dla techniki - sprawdzenie układu, oprocz oczywistej konieczności - kiepska pogoda.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    OK
    Niejasno napisałem z tym IIIc. Chodziło mi o to, że przy IIIc autopilot "sam" wyląduje w takich warunkach w jakich nie robi tego człowiek, czyli przy zerowej widzialności pasa.

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie Re: Kilka pytań o działanie autopilota

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Na poczatku musisz zdefiniowac co to znaczy SAM.

    Jesli przez "sam" rozumiesz ze pilot moze wlaczyc jakis guzik, powiedzmy na wysokosci okolo 1500 ft kiedy zaczyna sie ostateczne podejscie do ladowania i siedziec z zalozonymi rekami do konca lotu i tylko sie patrzec na przebieg wypadkow - NIE - tego autopilot nie potrafi. Tzw. automatyczne ladowanie prawie do konca wymaga stalej recznej interwencji pilota w ustawianiu paru rzeczy ...
    Teamt tu wielokrotnie juz walkowany z drobnymi szczegolami. TermiT wzorowo odpowiedzial.
    Może uściślijmy pewne fakty.
    W Airbusach A320/330/340/380 przy włączonym autopilocie, zaprogramowanym komputerze (FMGEC) ORAZ uzbrojonych modach lądowania, co można zrobić na powiedzmy 15NM przed pasem, wypuszczeniu klap i podwozia autopilot LĄDUJE sam i ZATRZYMUJE samolot na pasie NA CENTRALNEJ. Ostateczną czynnością pilotów jest sprawdzenie samolotu (checklista) przed lądowaniem oraz PO lądowaniu WYŁĄCZENIE autopilota PRZED skołowaniem z pasa. Podobnie jest w innych samolotach dopuszczonych do lądowania w Cat IIIb; nie słyszałem o linii stosującej "na żywo" kategorię IIIc. Przy spełnieniu pewnych warunków automatyczne lądowanie JEST możliwe na każdym pasie wyposażonym w ILSa, choćby i Cat I.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Byc moze Airbus jest pod tym wzgledem inny niz Boeing. W Boeingu pilot musi jednak uzywac rece do konca - poza wysuwaniem klap/podwozia musi ustawiac nowe szbkosci na panelu MCP. Dlatego okreslenie "sam" moze byc zle interpretowane przez laikow.

  13. #13
    Awatar maarzenka

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Śląsk

    Domyślnie

    Bardzo Was przepraszam, ale skorzystałam z opcji "szukaj", hasło to "autopilot" pojawiły się tylko 4 dyskusje (szukalam w całym dziale l. cywilnego), a tematy jakie się pojawiły to: jak kontroluje się lot pasażerski, co się dzieje po uderzeniu piorunem i jeszcze jakieś tam - nie znalazłam wątku pt autopilot - do czego służy.. czy nawet czegoś podobnego tematycznie..

  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Byc moze Airbus jest pod tym wzgledem inny niz Boeing. W Boeingu pilot musi jednak uzywac rece do konca - poza wysuwaniem klap/podwozia musi ustawiac nowe szbkosci na panelu MCP. Dlatego okreslenie "sam" moze byc zle interpretowane przez laikow.
    W Airbusach mozna korzystac z 'approach phase' z wcisnietym spd selector (pokretlem ktorym reguluje sie predkosc) - predkosc bedzie sie samodzielnie zmniejszac do kolejnej, gdzie trzeba wysunac slaty/klapy az do final approach spd wybranej w MCDU.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Byc moze Airbus jest pod tym wzgledem inny niz Boeing. W Boeingu pilot musi jednak uzywac rece do konca - poza wysuwaniem klap/podwozia musi ustawiac nowe szbkosci na panelu MCP.
    NIe do końca - można powierzyć kontrolę prędkości funkcji VNAV i jest podobnie jak Airbusie (no prawie, ale to są już naprawdę szczegóły)
    Cytat Zamieszczone przez wegi
    W Airbusach mozna korzystac z 'approach phase' z wcisnietym spd selector (pokretlem ktorym reguluje sie predkosc) - predkosc bedzie sie samodzielnie zmniejszac do kolejnej, gdzie trzeba wysunac slaty/klapy az do final approach spd wybranej w MCDU.
    Raczej wyliczonej. Speed selectora na dobrą sprawę nie trzeba W OGÓLE wciskać w czasie normalnego lotu, bo działający autothust przy starcie pozostaje aktywny do lądowania i prędkość jest ciągle "managed" - sterowana FMGEC (AP+AT). Oczywiście, jeśli się go nie wyłączy.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  16. #16
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Wybranej w tym sensie, ze wybieramy conf. FULL or CONF3 - i na podstawie tego wyboru dostajemy predkosc.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Byc moze Airbus jest pod tym wzgledem inny niz Boeing. W Boeingu pilot musi jednak uzywac rece do konca - poza wysuwaniem klap/podwozia musi ustawiac nowe szbkosci na panelu MCP.
    NIe do końca - można powierzyć kontrolę prędkości funkcji VNAV i jest podobnie jak Airbusie (no prawie, ale to są już naprawdę szczegóły)
    Jak jestes na ILS to (chyba) nie mozesz uzywac VNAV, przynajmniej nie w Boeingu. Piloci recznie wczytuja szybkosc jednoczesnie wypuszczajac stopniowo klapy - tak wyglada codzienna praktyka latania Boeingami.

  18. #18
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Wybranej w tym sensie, ze wybieramy conf. FULL or CONF3 - i na podstawie tego wyboru dostajemy predkosc.
    PLUS poprawka pilota PLUS popr. na ew. usterkę PLUS poprawka na wiatr WYLICZANA przez FMGEC funcją GSmini - dwie pierwsze są manualne i WCALE nie są nizbędne, a ostatnia w pełni automatyczna. Stąd napisałem, że wyliczana, bo w Benku trzeba to wklepać. Co nie znaczy, że samolot się rozbije, gdy ich zabraknie - prędkości są na podst. przepisów, czyli spoko, odpowiedni zapas jest.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  19. #19
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    nie słyszałem o linii stosującej "na żywo" kategorię IIIc.
    A o co chodzi z tym nie lądowaniem "na żywo" w IIIc? Że warunki sa tak fatalne, że od razu poleci na zapasowe ?

  20. #20
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie Re: Kilka pytań o działanie autopilota


    Polecamy

    [quote="bedrzich"]
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Może uściślijmy pewne fakty.
    W Airbusach A320/330/340/380 przy włączonym autopilocie, zaprogramowanym komputerze (FMGEC) ORAZ uzbrojonych modach lądowania, co można zrobić na powiedzmy 15NM przed pasem, wypuszczeniu klap i podwozia autopilot LĄDUJE sam i ZATRZYMUJE samolot na pasie NA CENTRALNEJ. Ostateczną czynnością pilotów jest sprawdzenie samolotu (checklista) przed lądowaniem oraz PO lądowaniu WYŁĄCZENIE autopilota PRZED skołowaniem z pasa. Podobnie jest w innych samolotach dopuszczonych do lądowania w Cat IIIb; nie słyszałem o linii stosującej "na żywo" kategorię IIIc. Przy spełnieniu pewnych warunków automatyczne lądowanie JEST możliwe na każdym pasie wyposażonym w ILSa, choćby i Cat I.
    Ok, to ja podrążę dalej - dlaczego w takim razie autopilot nie może wykonać tego
    wypuszczenia podwozia i klap samodzielnie? Można pójść nieco dalej - być może
    w przyszłości po ustabilizowaniu się na localizerze wymyślą jakiś cyfrowy system
    komunikacji z maszyną, poprzez który kontroler naziemny (lub program komputerowy),
    sprowadzi maszynę na ziemię czyli będzie kontrolował WSZYSTKIE parametry
    lotu i poradzi sobie z bocznymi wiatrami... A piloci będą sobie otwierać puszke Coli
    --
    Leszek A. Szczepanowski


Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •