Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 32

Wątek: A320 side-stick

  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie A320 side-stick


    Polecamy

    Ja mam jeszcze pytanko odnośnie sterowania A320.

    Oglądam sobie ten film --> A320 side stick CAPT view #1 - YouTube i nurtuje mnie pytanie na temat działania side-sticka.

    Co kapitan przestawia kciukiem podczas lądowania (trim? ) ? Jakie funkcje są dostępne na side-sticku? (np. ten czerwony przycisk na boku - to odłączenie AP? )


    Z góry dzięki!

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Informacje są tutaj: SmartCockpit - Airline training guides, Aviation, Operations, Safety

    Na sidesticku nie ma przycisków do trymowania.

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Co kapitan przestawia kciukiem podczas lądowania (trim? ) ? Jakie funkcje są dostępne na side-sticku? (np. ten czerwony przycisk na boku - to odłączenie AP? )
    Nic, nerwowo, ok - odruchowo przebiera kciukiem Wielu pilotow trzyma kciuk w zaglębieniu na szczycie dżojstika.
    Ewidentnie AP jest odłączony - jak słusznie zauważyłeś - czerwonym guzikiem. Na dżoju oprocz niego jest tylko drugi przycisk - nadawania radia, pod palcem wskazującym, coś jak spust
    Pozdrawiam!
    Piotr

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    czerwony button to "priority"

  5. #5
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez prawypl Zobacz posta
    czerwony button to "priority"

    Tez, ale na codzien służy do odliczenia A/P. Funkcje "priority", czyli przejęcie sterowania/deaktywacje drugiego sidestick'a stosuje sie bardzo rzadko...

  6. #6
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Nic, nerwowo, ok - odruchowo przebiera kciukiem Wielu pilotow trzyma kciuk w zaglębieniu na szczycie dżojstika.
    Ewidentnie AP jest odłączony - jak słusznie zauważyłeś - czerwonym guzikiem. Na dżoju oprocz niego jest tylko drugi przycisk - nadawania radia, pod palcem wskazującym, coś jak spust
    Dzięki , właśnie ten "coś jak spust" a w zasadzie jego wygląd także mnie zaciekawił.
    Dlaczego na innym filmiku, podczas podejścia, kiedy AP jest widocznie odłączony i pilot manewruje side-stickiem, drugą ręką trzymając na przepustnicach jednocześnie porusza się trymer? Dotychczas wydawało mi się że to AP trzyma kontrolę nad trymerem?

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Funkcje "priority", czyli przejęcie sterowania/deaktywacje drugiego sidestick'a stosuje sie bardzo rzadko...
    Czy ta funkcja polega poprostu na odebraniu kontroli nad samolotem drugiemu pilotowi? W jakich sytuacjach znajduje zastosowanie?


    Kiedyś gdzieś chyba layoverlover opisywał, ale muszę zadać jeszcze raz to pytanie... Nie jest naprawdę problemem sterowanie side-stickiem "gorszą ręką"? Sam jestem leworęczny i gdyby ktoś kazał mi używać joysticka prawą ręką (chociażby nawet w FSX) to nie wiem czy bym podołał...

  7. #7
    Awatar MatSi

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    FRA

    Domyślnie

    Kolego z tym trymerem to nie zapominaj, że Airbusy mają system sterowania Fly-By-Wire

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MatSi Zobacz posta
    Kolego z tym trymerem to nie zapominaj, że Airbusy mają system sterowania Fly-By-Wire
    Co to ma z tym wspólnego? Koło trymera jest połączone na stałe ze stabilizatorem linkami, bo jest to jednocześnie awaryjny sposób sterowania pochyleniem w razie całkowitej awarii układu sterowania. Dlatego kiedy autopilot czy w ogóle - system sterowania trymuje stabilizator to w kokpicie kręcą się jego koła.
    I uprzedzę pytanie - tak, da się tym sterować, choć - jak to książki mówią - do momentu zresetowania układu sterowania w modzie sterowania zwanym Mechanical Backup.
    Cytat Zamieszczone przez moraw2008
    Nie jest naprawdę problemem sterowanie side-stickiem "gorszą ręką"? Sam jestem leworęczny i gdyby ktoś kazał mi używać joysticka prawą ręką (chociażby nawet w FSX) to nie wiem czy bym podołał...
    W czym problem? A co mają powiedzieć praworęczni kapitanowie? Pisałem nieraz, że przecież nawet na samolotach z wolantem lata się samolotem JEDNĄ ręką bo druga powinna być na manetkach - nawet drobne dziewczyny z którymi latałem nie mają z tym problemu! Nieważne czy dotyczy to B777, 737, A330 czy A320, lewego czy prawego fotela.
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 15-05-2012 o 15:02
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta

    I uprzedzę pytanie - tak, da się tym sterować, choć - jak to książki mówią - do momentu zresetowania układu sterowania w modzie sterowania zwanym Mechanical Backup.
    O ile mi wiadomo, to podczas felernego lotu LO5055 w 1987 pilot był w stanie przez ok. poł godziny sterować samolotem tylko za pomocą trymerów. Dzięki temu z okolic Grudziądza dolecieli aż do okolic Okęcia.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Ano działali trymerem wtedy.

    Co do joysticka ja jako praworęczny miałbym problem ze sterowaniem lewą ręką ale przecież wszystko jest do wyuczenia i przyzwyczajenia się

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Wiemy już, że przycisk nadawania radia w Airbusa'ch znajduje się na side-sticka'ch a jak ta sprwawa wygląda w Boeinga'ch, przycisk znajduje się na wolancie czy w innym miejscu ?

  12. #12
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Pisałem nieraz, że przecież nawet na samolotach z wolantem lata się samolotem JEDNĄ ręką bo druga powinna być na manetkach
    dla niezorientowanych : manetki to sterowanie przepustnicami - dźwignie gazu throttle - by inglisz
    dawniej były jeszcze manetki obrotów, rodzaju mieszanki, skoku śmigła ,pracy sprężarek osobno na każdy silnik
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    gdyby ktoś kazał mi używać joysticka prawą ręką (chociażby nawet w FSX) to nie wiem czy bym podołał...
    Trochę per analogiam - u nas jeżdżą samochodami leworęczni (i operują skrzynię "gorszą ręką"), analogicznie w Anglii większość praworęczna używa lewej ręki. Piłkarze rodzą się naturalnie prawo/lewonożni, ale ćwiczeni są na obie nogi. Ostatnio nawet snookerzyści (a ich praca jest NAPRAWDĘ precyzyjna) ćwiczą "na obie ręce". Joystick w Arbuzie w porównaniu jest naprawdę dużo łatwiejszy do opanowania (i nie wymaga aż takiego mistrzostwa).

    Pozdrawiam, Adam

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    dla niezorientowanych : manetki to sterowanie przepustnicami - dźwignie gazu throttle - by inglisz
    dawniej były jeszcze manetki obrotów, rodzaju mieszanki, skoku śmigła ,pracy sprężarek osobno na każdy silnik
    W sumie to cały czas są w tych mniejszych Ale tak, wspaniałe DC-3, Lockheedy miały/mają takie cuda, swoją drogą ciekawa sprawa z konfiguracjami tych wszystkich ustawień silnika. Mam wrażenie, że piloci mogli więcej tymi silnikami pracować, były bardziej elastyczne...
    Chociaż to inny typ silnika bo śmigła a nie sprężarki i wirniki napędzały maszynę.

  15. #15
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi,

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta

    Koło trymera jest połączone na stałe ze stabilizatorem linkami, bo jest to jednocześnie awaryjny sposób sterowania pochyleniem w razie całkowitej awarii układu sterowania. Dlatego kiedy autopilot czy w ogóle - system sterowania trymuje stabilizator to w kokpicie kręcą się jego koła.
    .
    To akurat wiedziałem - jestem fanem "Katastrof w.." Nie rozumiem tylko dlaczego kręci się ono w fazie końcowego podejścia kiedy AP jest wyłączony i pilot manualnie prowadzi maszynę na pas (kontrolując jedną ręką side-stick a drugą przepustnicę), czy to ruchy side-sticka wpływają na to?

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    (...)Nie rozumiem tylko dlaczego kręci się ono w fazie końcowego podejścia kiedy AP jest wyłączony i pilot manualnie prowadzi maszynę na pas (kontrolując jedną ręką side-stick a drugą przepustnicę), czy to ruchy side-sticka wpływają na to?
    Tak jak MatSi pisał, musisz pamiętać, że Arbuzy są sterowane przez FBW - autopilot autopilotem, ale sterowanie samolotem zawsze odbywa się poprzez komputer. I funkcja powiązana z tym systemem, nazywająca się autotrim sprawia, że w trakcie lotu samolot jest trymowany przez cały czas na bieżąco. I to nie przez autopilota tylko przez komputery FBW (albo nawet osobne, dedykowane do tego).

    Właściwie, idąc dalej w ten temat dodam, że w Airbusach sterowanie (w czasie normalnego lotu, przynajmniej) odbywa się przez nadawanie "load factor" - wychylenie joya do tyłu nie nakazuje komputerowi wychylenia sterów wysokości, tylko nadanie określonego przeciążenia - tzw. "G". Idąc dalej tym tokiem rozumowania łatwo dojść do wniosku, że w takim układzie puszczenie sidesticka powoduje zniesienie przeciążeń czyli samolot ma lecieć ze stałym "attitude". A żeby to osiągnąć trymowanie musi odbywać sie w czasie rzeczywistym (zwłaszcza przy zmiennym ciągu - na dodatek regulowanym ręcznie przez przepustnicę).


    Wiki (eng.): Flight control modes (electronic) - Wikipedia, the free encyclopedia

    (...)
    Unlike conventional controls, in Normal Law flight mode the sidestick provides a load factor proportional to stick deflection which is independent of aircraft speed. When the stick is neutral and the load factor is 1g the aircraft remains in level flight without the pilot changing the elevator trim. The aircraft also maintains a proper pitch angle once a turn has been established, up to 33° bank. The system prevents further trim up when the angle of attack is excessive, the load factor exceeds 1.3g or when the bank angle exceeds 33°. (...)

  17. #17
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dziękuje, już jest jasność w temacie. Pozdrawiam

  18. #18

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kamel Zobacz posta
    Wiemy już, że przycisk nadawania radia w Airbusa'ch znajduje się na side-sticka'ch a jak ta sprwawa wygląda w Boeinga'ch, przycisk znajduje się na wolancie czy w innym miejscu ?
    Witam

    W Boeingach jest na kazdym i drugi przycisk PTT na kazdym panelu audio, do tego czasem dochodzi jeszcze reczny mikrofon.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  19. #19

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    Witam

    W Boeingach jest na kazdym i drugi przycisk PTT na kazdym panelu audio, do tego czasem dochodzi jeszcze reczny mikrofon.
    Jakieś zdjęcie pokazujące umiejscowienie na wolancie mógłbyś wstawić ?

  20. #20
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie


    Polecamy

    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •