Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Na jakiej wysokości latają "bezzałogowce" ?


    Polecamy

    W zasadzie pytanie powinno brzmieć : czy małe ,bezzałogowe aparaty latajace mogą latać na wiekszych wysokościach?.Takie aparaty nie są przecież dużej wielkości,a co za tym idzie -duzej wagi,więc są chyba mało odporne na np. silny wiatr.Ostatnio pokazywali nowy izraelski aparat b/załogowy ważący chyba pare kilogramów.Jak taki aparat może latać wysoko i robić zdjęcia ?.Poproszę jakiegoś fachowca o odpowiedż.

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Bezzalogowce czyli tzw. UAV obejmuja pelne spektrum wielkosci, wysokosci lotow. Od takich malych co lataja glownie nisko az do takich co lataja bardzo wysoko - znacznie wyzej niz samoloty pasazerskie. Wielkosc nie ma nic wspolnego z wiatrami i wysokoscia - samolot nie "czuje" wiatru jak jest w powietrzu.

    Tu znajdziesz dosc kompletna klasyfikacje UAV (po angielsku):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_aerial_vehicle

  3. #3
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Wysokość na jakiej latają główie definiują zadania jakie muszą wykonywać. Małe kilkukilogramowe UAV będą używane na szczeblu drużyny lub plutonu, żeby żołnierze mogli sprawdzić co się dzieje np. za pobliskim wzgórzem, czy budynkiem. Nie potrzebują latać wysoko, mieć dużego zasięgu, a muszą być małe i lekkie tak aby mógli je przenosić i/lub obsługiwać jeden góra dwóch żołnierzy.
    Większe, dajmy na to Predator, potrzebują pasa startowego, ciężarówki z systemem sterowania itp. Te możesz wypuszczać na bardzo dalekie loty, na dużych wysokościach, ale będą raczej używane na szczeblach dowodzenia conajmniej średniego stopnia.
    Jest tak dużo zastosowań dla UAV, od obserwacji do czynnej walki, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Większe, dajmy na to Predator, potrzebują pasa startowego, ciężarówki z systemem sterowania itp. Te możesz wypuszczać na bardzo dalekie loty, na dużych wysokościach, ale będą raczej używane na szczeblach dowodzenia conajmniej średniego stopnia.
    Kiedys oglądałem film dokumentalny i mówili, że te Predatory latają tak wysoko, że nie mozna ich zestrzelić (żadna rakieta tak wysoko nie doleci), a znowu rozdzielczość aparatu, jaki jest wmontowany w ten samolot jest na tyle duża, że można zrobić bardzo dobrej jakości zdjęcia.

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Truman
    i mówili, że te Predatory latają tak wysoko, że nie mozna ich zestrzelić (żadna rakieta tak wysoko nie doleci),
    Predator dochodzi tylko do wysokosci FL250. W ten sposb jest poza zasiegiem zwyklych dzialek przeciwlotniczych ale oczywiscie nie jest poza zasiegiem rakiet. Chyba albo cos zle zrozumiales albo program podal falszywa wiadomosc.

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Chyba albo cos zle zrozumiales albo program podal falszywa wiadomosc.
    Nie wiem, możliwe, ale to było ze 4 lata temu i byłem pewien, że coś na taki temat mówili ;]

  7. #7
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    samolot nie "czuje" wiatru jak jest w powietrzu.
    Mógłbyś to rozwinąć?

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Jak latają "bezzałogowce" ?

    "Saturn 5" napisał,że "samolot w powietrzu nie czuje wiatru".Proszę o wytłumaczenie powyższego,bo brzmi to troche niepowaznie.Dlaczego samoloty startują i laduja pod wiatr,skoro go "nie czują ?.Dlaczego awionetka lecąca w śladzie aerodynamicznym po duzym odrzutowcu,jest nieodporna na zawirowania ?.Czy wiatr nie ma wpływu na siłę nośną samolotu ?

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Jak latają "bezzałogowce" ?

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    "Saturn 5" napisał,że "samolot w powietrzu nie czuje wiatru".Proszę o wytłumaczenie powyższego,bo brzmi to troche niepowaznie.?
    Brzmi nie tylko powaznie ale jest prawda.

    Samoloty startuja pod wiatr bo sa jeszcze na ziemi i w tym wypadku 'czuja' wiatr - jak sie oderwa to juz go nie czuja. Jak samolot stoi na pasie a silny wieje mu w dziob to nawet skrzydla wytwarzaja sile nosna.

    Wszystko jest inaczej jak samolot juz leci ...

    Na tej samej zasadzie jak lecisz balonem i stoisz sobie w otwartej gondoli tez nie czujesz zadnego wiatru. Kartki ci z niego nie wyfruna.

    Tak samo jak plyniesz rzeka to nie czujesz pradu - dopoki nie spojrzysz na brzeg to nic nie mozesz powiedziec o pradzie wody.

    I na Boga sila nosna lecacego samolotu nie zalezy od zadnego wiatru.

    Radze to przemyslec, dobrze zrozumiec bo te proste fakty naleza do 'przedszkola' lotnictwa.

  10. #10
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Tak samo jak plyniesz rzeka to nie czujesz pradu - dopoki nie spojrzysz na brzeg to nic nie mozesz powiedziec o pradzie wody
    Witaj, a jak płyniesz pod prąd?
    Wytłumaczenie Twoje nie bardzo mnie przekonało. Jak wiatr może nie mieć wpływu na samolot? A lądowanie z bocznym wiatrem? Wiatry wstępujące, zstępujące itp,itd.

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cibarius
    Witaj, a jak płyniesz pod prąd?
    Zabka, albo na wznak, albo 'delfinem', albo 'crawlem' ... czym sobie zyczysz.
    Wiele razy to robilem.

  12. #12
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Zabka, albo na wznak, albo 'delfinem', albo 'crawlem' ... czym sobie zyczysz.
    Zaspokoiłeś dogłębnie moją ciekawość :P

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie bezzałogowce

    W dalszym ciągu nie czuję się przekonany .Tak jak prąd rzeki ma wpływ na kurs statku,pływaka itp,tak samo-wydaje mi się-wiatr,jego kierunek,porywy ma wpływ na tor lotu.Przecież nie raz czytało się,że silny wiatr(prądy powietrzne) zniósł balon gdzieś tam.Pamietacie Steeva Fosseta jak okrązał kulę ziemską balonem?.Też miał trudności .A szybowce?,jak latają?.A może prądy powietrza to nie wiatr ?
    Czyta się,że piloci unikają lotów w okolicach burz,gdyż tam silnie wieje,są prądy wstępujące i zstępujące.Bardzo dobry przykład podał ktoś z lądowaniem z silnym bocznym wiatrem.Także w dalszym ciągu nie czuję się przekonany.Co do "przedszkola",to lepiej trochę szanować czyjąś niewiedzę (to wszak FPP)

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: bezzałogowce

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    że silny wiatr(prądy powietrzne) zniósł balon gdzieś tam
    No wlasnie, balon jest pchany przez wiatr, samoloty sa pchane przez wiatr, jakby nie byly pchane to by "czuly" wiatr. Wszystkie statki powietrzne poruszaja sie razem z masa powietrza. Przez to ze statki powietrzne nie "czuja" wiatru nie moga bezposrednio zmierzyc ani jego sily ani kierunku. Tylko pomiary wykonane wzgledem przesuwajacej sie Ziemi pozwalaja obliczyc te wielkosci (zapomnijmy na chwili o skomplikowanych ukladach inercyjnych). Taki Lindbergh lecac przez Atlantyk w 1927 mial dlatego raczej zerowe pojecie o aktualnie wiejacym wietrze.

  15. #15
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cibarius
    Wiatry wstępujące, zstępujące itp,itd.
    Mówiąc "wiatr" mamy na myśli wyłącznie poziome ruchy powietrza (adwekcja).

    Pionowe ruchy to konwekcja.

  16. #16
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    No wlasnie, balon jest pchany przez wiatr, samoloty sa pchane przez wiatr, jakby nie byly pchane to by "czuly" wiatr. Wszystkie statki powietrzne poruszaja sie razem z masa powietrza. Przez to ze statki powietrzne nie "czuja" wiatru nie moga bezposrednio zmierzyc ani jego sily ani kierunku. Tylko pomiary wykonane wzgledem przesuwajacej sie Ziemi pozwalaja obliczyc te wielkosci (zapomnijmy na chwili o skomplikowanych ukladach inercyjnych). Taki Lindbergh lecac przez Atlantyk w 1927 mial dlatego raczej zerowe pojecie o aktualnie wiejacym wietrze.
    I tym oto sposobem zdarzyło mi się w FSie prawie lewitować nad pasem (wiatr 120 węzłów, kierunek 300st, pas 25)

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    wiatr,jego kierunek,porywy ma wpływ na tor lotu
    Oczywiście, że ma

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie bezzałogowce

    Nareszcie ktoś napisał to,czego w gruncie rzeczy oczekiwałem tzn. że wiatr jest bardzo waznym czynnikiem wpływajacym na lot samolotu,czy też aparatu bezzałogowego (dużego lub małego).Chyba nikt nie będzie polemizował z faktem,że silne porywy wiatru inaczej wpływaja na lot małego,lekkiego aparatu bezzałogowego,a inaczej na lot np. boeinga 737 ważącego 56 ton-stąd moje pierwsze pytanie.A jakieś teorie o prędkościach wiatru względem ziemi czy "czuciu" wiatru przez samolot nie przemawiaja do mnie.Istota samolotu to płatowiec i silnik,reszta wydaje się dodatkami(niezbędnymi) i tak to widzę

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: bezzałogowce

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    i tak to widzę
    No to swietnie ze jestes usatysfakcjonowany. Tym niemniej miniaturowy samolocik tak samo moze latac na tych samych wysokosciach co 737 i nawet wyzej a o to ci chodzilo w twoim pierwszym pytaniu, "odpornosc" (w rozumienia potencjalnego uszkodzenia?) samolotu na wiatr nie ma nic wpolnego z jego wielkoscia i waga. Nawet papierowy samolocik by to potrafil jakbys go tam jakos wniosl. Czy dobierzesz do tego "teorie o czuciu wiatru" czy cos innego to twoja sprawa jak to chcesz wytlumaczyc. Chyba ze chodzilo ci o zupelnie inna odpornosc.

  19. #19
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ja już nie za bardzo rozumiem o co chodzi w tym wątku

    Jeśli chodzi o to, co jest bardziej zagrożone podmuchami wiatru (uskoki, turbulencja śladowa, czy nawet "zwykły" wiatr), to logiczne że mniejszy samolot ma większe problemy. Jeśli jednak mamy ten "zwykły" wiatr, i nie mówimy o jakiś szczególnych przypadkach np. lądowaniu, czy zbyt silnym wietrze (i tu też zależnie od wielkości samolotu) to jak napisał saturn5, samolot porusza się razem z powietrzem, i wystarczą drobne poprawki kursu.

  20. #20

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Na FPP jest pytanie o Obliczanie wiatru działającego na samolot.A tam nawet "Saturn 5" wspomina coś o programach obliczajacych wiatr,o mapach wiatrów,wyszukiwaniu tras itp.W wątku mojego pytania o bezzałogowce wyrażnie upiera się,że wiatr nie ma wpływu na samolot w powietrzu.Już całkiem zgłupiałem-albo wiatry mają jakikolwiek wpływ na lot maszyny,albo żaden.Jeśli żaden,to po co obliczać wiatry na trasie przelotu,po co mapy wiatrów ?...Samolot w powietrzu "nie czuje wiatru",więc na cholerę pilotom te obliczenia i mapy?...Może ktoś inny mi to łopatologicznie wytłumaczy ?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •