Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree2Likes
  • 1 Post By layoverlover
  • 1 Post By solemnis

Wątek: "Positive climb"

  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie "Positive climb"


    Polecamy

    Witam,

    Mam dwa pytania związane z sytuacjami wyjątkowymi podczas startu:

    1. Jak wygląda sprawa przerwanego startu po przekroczeniu V1 a w okolicach V2, jeżeli z jakiś przyczyn samolot nie jest w stanie jej osiągnąć?

    2. Po oderwaniu zazwyczaj pada "positive climb" jako stwierdzenie że samolot się wznosi, po czym podwozie leci w górę. Na jakiej podstawie stwierdza się wznoszenie (wskaźnik prędkości pionowej, wysokościomierz?) Jest to jakoś ujęte w procedurach czy istnieje w tej kwestii dowoloność?

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Witam,
    1. Jak wygląda sprawa przerwanego podejścia po przekroczeniu V1 a w okolicach V2, jeżeli z jakiś przyczyn samolot nie jest w stanie jej osiągnąć?
    Chodziło Ci zapewne o przerwany start - mały błąd się wkradł ;p

    Co do odpowiedzi, to wydaje mi się, że powyżej v1 startu się nie przerywa.
    Moim zdaniem w przedziale v1 --> v2 przyśpieszenie momentalnie nie stanie się zerowe i prędkość startu zostanie (kiedyś ;p) osiągnięta. Jeśli samolot by zbyt wolno przyśpieszał od początku rozbiegu to start powinien być przerwany dużo wcześniej przed v1.


    Ale jeszcze raz podkreślam, że to takie moje dywagacje, bo nie jestem za bardzo w temacie

  3. #3
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Witam,

    Mam dwa pytania związane z sytuacjami wyjątkowymi podczas startu:

    1. Jak wygląda sprawa przerwanego startu po przekroczeniu V1 a w okolicach V2, jeżeli z jakiś przyczyn samolot nie jest w stanie jej osiągnąć?
    Generalnie taka sytuacja nie powinna miec miejsca. Osiągi samolotu są tak policzone, zeby po awarii silnika przy V1 samolot był w stanie rozpędzić sie na 1 silniku do V2 i bezpiecznie kontynuować lot. Jeśli jednak nie byłby w stanie (co oznacza najprawdopodobniej, ze samolot został przeciążony, lub zle policzono osiągi, lub wystąpiła awaria nie przewidziana w obliczeniach itd.), to pilot jest niestety zdany wyłącznie na siebie, swoje umiejetnosci i szczęście... Jeśli samolot jest w stanie kontynuować lot, to leci. Jeśli nie, to nie pozostaje nic innego jak przerwać start, ale nie ma żadnej gwarancji bezpiecznego zatrzymania sie na pasie...

    2. Po oderwaniu zazwyczaj pada "positive climb" jako stwierdzenie że samolot się wznosi, po czym podwozie leci w górę. Na jakiej podstawie stwierdza się wznoszenie (wskaźnik prędkości pionowej, wysokościomierz?) Jest to jakoś ujęte w procedurach czy istnieje w tej kwestii dowoloność?
    Dobra praktyka mówi, zeby podawac "positive climb" na podstawie co najmniej wskazań - czyli np. wariometru i wysokosciomierza.
    moraw2008 likes this.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Po przekroczeniu V1 Pilot Flying (PF) zdejmuje rękę za przepustnicy - robi się tak dlatego, ponieważ po przekroczeniu tej prędkości samolot musi polecieć i nawet mimowolny odruch pilota nie powinien go przed tym powstrzymać.
    Idea jest taka, że po przekroczeniu tej prędkości samolot ma prawo nie wychować więc lepiej jest już być w powietrzu z awarią niż na ziemi w krzakach. Oczywiście można sobie wyobrazić hipotetyczną sytuację, kiedy rzeczywiście oderwanie od pasa nie jest fizycznie możliwe ale w takiej sytuacji jesteśmy już raczej "po tamtej stronie" gdzie nie ma szczegółowych przepisów.

    Jeżeli chodzi o drugie pytanie to sprawa jest prosta i jasno określona: "positive climb" ogłasza się po stwierdzeniu wznoszenia na dwóch instrumentach (standardowo: wysokościomierz + wariometr).
    moraw2008 likes this.

  5. #5
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dzięki Wam.

  6. #6
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez solemnis Zobacz posta
    ... nie wychować ....
    - ach te niewychowane - niewyhamowane samoloty :P
    Pitterek

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •