Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree2Likes
  • 1 Post By layoverlover
  • 1 Post By bedrzich

Wątek: Ciężar przedniej goleni

  1. #1

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie Ciężar przedniej goleni


    Polecamy

    Witam!
    Zastanawiam się jaki jest ciężar przedniej goleni większości dużych płatowców.
    O ile podwozie główne składa się z kilku bądź kilkunastu kół (AN 225) o tyle w przednim
    zazwyczaj widnieją dwa koła.
    Do tego posta skłonił mnie ten filmik:
    Amazing video of 747 lifting in place in extreme wind conditions - 1080P HD - YouTube
    Czy takie coś jest w ogóle możliwe przy nie wychylonych sterach?
    Pozdrawiam!

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Chodzi Ci o położenie środka ciężkości względem kół podwozia głównego. Samoloty są wyważane bardzo lekko na na dziób - na tyle, że w niektórych maszynach jak IL62, AT72 stosuje się tylną podpórkę ogona na wypadek przeważenia na ogon.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek malik Zobacz posta
    Czy takie coś jest w ogóle możliwe przy nie wychylonych sterach?
    Przeczytaj podpis pod tym filmem - napisane tam jest ze z uwagi na wymontowane silniki samolot nie tylko jest ekstra lekki ale ma przesuniety srodek ciezkosci do tylu. Tak naprawde waga przedniej goleni w ogole sie nie liczy w porownaniu do wagi reszty. Nikt tu tez sterow celowo nie wychylal, byly w takiej pozycji w jakiej byly.
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 29-05-2012 o 12:18 Powód: w ogóle - ort.

  4. #4

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Chodzi Ci o położenie środka ciężkości względem kół podwozia głównego. Samoloty są wyważane bardzo lekko na na dziób - na tyle, że w niektórych maszynach jak IL62, AT72 stosuje się tylną podpórkę ogona na wypadek przeważenia na ogon.
    No dobrze, wyobraźmy sobie teraz sytuację czysto teoretyczną.
    Boarding samolotu następuje przez tylne drzwi i paxy zajmują miejsca od ostatniego rzędu w kierunku przodu.
    Czy uwzględniając fakt iż nikt nie wszedł przednimi drzwiami i nie zajął miejsca przy kabinie pilotów może nastąpić przeważenie samolotu do tyłu? No i dajmy na to że cargo też wypełniło głównie tylne bagażniki.
    Czy coś takiego zdarzyło się kiedykolwiek na płycie lotniska?

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek malik Zobacz posta
    Czy coś takiego zdarzyło się kiedykolwiek na płycie lotniska?
    Tak.

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek malik Zobacz posta
    No dobrze, wyobraźmy sobie teraz sytuację czysto teoretyczną.
    Boarding samolotu następuje przez tylne drzwi i paxy zajmują miejsca od ostatniego rzędu w kierunku przodu.
    Czy uwzględniając fakt iż nikt nie wszedł przednimi drzwiami i nie zajął miejsca przy kabinie pilotów może nastąpić przeważenie samolotu do tyłu? No i dajmy na to że cargo też wypełniło głównie tylne bagażniki.
    Czy coś takiego zdarzyło się kiedykolwiek na płycie lotniska?
    Owszem, zdarza sie przy nieprawidlowym przeprowadzeniu zaladunku/rozladunku... :-)
    GeminiMD11-Dubai.jpg
    speedbird likes this.

  7. #7
    Awatar major_25

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    EPWA//EGSS

    Domyślnie

    dlatego do AT72 załadunek zaczyna się od przodu a rozładunek od tyłu. A pasażerów pilnuje się żeby nie było ich nagle za dużo z tyłu a/c.

  8. #8
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    A czy samoloty są jakoś specjalnie obciążane z przodu? Zastanawiałem się nad tym przy klejeniu modelu - każdy z nich trzeba z przodu dociążać. Rozumiem, że plastikowy model to nie samolot, ale jednak tylne koła znajdują się w tym samym miejscu i w większości wypadków ogon jest chyba nieco dalej od kół, niż dziób. To, że samolot się nie przewraca mogę jeszcze zrozumieć, kiedy silniki są pod skrzydłami i mocno przesuwają środek ciężkości do przodu, ale bez silników wydaje się, że samolot powinien "usiąść".

  9. #9
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Tak, wydaje (Ci) się.
    Środek ciężkości modelu redukcyjnego znajduje się w innym miejscu niż w prawdziwym samolocie.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Kiedy robi się jakieś prace na samolocie, które skutkują przesuwaniem środka ciężkości, to się taki samolot dodatkowo dociąża/podpiera.

    Samoloty są od początku projektowane tak, aby środek ciężkości był mniej więcej w 1/3 od początku średniej cięciwy aerodynamicznej skrzydła. Inaczej nie dałoby się nimi latać. Jednocześnie nie ma sensu przesuwać podwozia znacznie do tyłu - raz, że promień skrętu, dwa, że wtedy goleń przednia musiałaby być bardzo mocna, a trzy - że trzeba by było robić dodatkowe węzły konstrukcyjne do przenoszenia obciążenia.

  11. #11
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Tak, wydaje (Ci) się.
    Środek ciężkości modelu redukcyjnego znajduje się w innym miejscu niż w prawdziwym samolocie.
    Dlaczego tak twierdzisz ? Tzn pomijam tą kwestię o modelach redukcyjnych. Np nasza Tutka była zawsze dociążana celowo. Zazwyczaj częściami zamiennymi w przednim luku, ale z relacji obsługi i pilotów w domyśle miała być tam 'płyta pancerna'. Oczywiście kwestia jest trochę inna niż w rejsówce, ale jeśli rejsowy samolot ma 'mało' w lukach to należy go dociążyć, choć bardziej poprawną kwestią byłoby powiedzenie 'wyważyć' by utrzymać środek ciężkości w odpowiednim zakresie.

  12. #12
    Awatar elcin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław/EPWR

    Domyślnie

    ATRy mają chyba nawet (zapobiegliwie) pod ogonem taką "podstawke" żeby nie uszkodzić kadłuba w razie takiego błędu we wsiadaniu.

  13. #13
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    Dlaczego tak twierdzisz ? Tzn pomijam tą kwestię o modelach redukcyjnych. Np nasza Tutka była zawsze dociążana celowo. Zazwyczaj częściami zamiennymi w przednim luku, ale z relacji obsługi i pilotów w domyśle miała być tam 'płyta pancerna'. Oczywiście kwestia jest trochę inna niż w rejsówce, ale jeśli rejsowy samolot ma 'mało' w lukach to należy go dociążyć, choć bardziej poprawną kwestią byłoby powiedzenie 'wyważyć' by utrzymać środek ciężkości w odpowiednim zakresie.
    Ferry flights nie mają nic w lukach i wątpię, że ktoś coś dociąża.

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Kiedy robi się jakieś prace na samolocie, które skutkują przesuwaniem środka ciężkości, to się taki samolot dodatkowo dociąża/podpiera.

    Samoloty są od początku projektowane tak, aby środek ciężkości był mniej więcej w 1/3 od początku średniej cięciwy aerodynamicznej skrzydła. Inaczej nie dałoby się nimi latać. Jednocześnie nie ma sensu przesuwać podwozia znacznie do tyłu - raz, że promień skrętu, dwa, że wtedy goleń przednia musiałaby być bardzo mocna, a trzy - że trzeba by było robić dodatkowe węzły konstrukcyjne do przenoszenia obciążenia.
    Cztery - i to jest chyba najważniejsze - położenie środka ciężkości względem podwozia głównego jest ważne ze względu na prędkość rotacji czyli podniesienia kółka przedniego. Przepisy regulują to dokładnie, w skrócie chodzi o to, aby wychylenie steru wysokości do góry było na tyle duże aby to kółko podnieść zaś na tyle małe, aby wzrost kąta natarcia skrzydła spowodowany rotacją bez problemu poradził sobie siłą nośną na usterzeniu skierowaną wtedy oczywiście w dół.
    michastrain likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Ferry flights nie mają nic w lukach i wątpię, że ktoś coś dociąża.
    Czasem mają balasty...

  16. #16
    Awatar major_25

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    EPWA//EGSS

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    Oczywiście kwestia jest trochę inna niż w rejsówce, ale jeśli rejsowy samolot ma 'mało' w lukach to należy go dociążyć, choć bardziej poprawną kwestią byłoby powiedzenie 'wyważyć' by utrzymać środek ciężkości w odpowiednim zakresie.
    Nie przesadzajmy... Jeśli to jest Ferry Flight na AT72 albo na Dashu8 ktore ma Eurolot teraz to trzeba troche piachu mu dorzucić...Normalnie nie ma takiej potrzebny.



    Cytat Zamieszczone przez elcin Zobacz posta
    ATRy mają chyba nawet (zapobiegliwie) pod ogonem taką "podstawke" żeby nie uszkodzić kadłuba w razie takiego błędu we wsiadaniu.
    Tzw. "noga" na dużych Atr'ach.

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    Oczywiście kwestia jest trochę inna niż w rejsówce, ale jeśli rejsowy samolot ma 'mało' w lukach to należy go dociążyć, choć bardziej poprawną kwestią byłoby powiedzenie 'wyważyć' by utrzymać środek ciężkości w odpowiednim zakresie.
    W rejsowym locie to praktycznie niespotykany proceder, natomiast zdarza sie na lotach gdzie samolot jest praktycznie pusty (ferry flight).

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •