Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
  1. #1
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question Radary w kokpitach samolotów pasażerskich


    Polecamy

    Witam serdecznie. Chciałem zapytać dlaczego w samolotach pasażerskich nie przyjęło się, aby w kokpicie instalowane były radary, na których widoczne będą inne samoloty wraz z ich numerami, tak jak ma kontrola lotów? Jest tylko i wyłącznie TCAS, ostrzegający o kolizjach.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    A czemu miałoby to służyć?

    Sprzęt: Nikon D5100

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Bo takie radary wykrywajace inne samoloty sa super drogie i niepotrzebne w lotnictwie cywilnym. Korzystasz z faktu ze inne samoloty sa wyposazone w transponder i polegasz na transponderze, radar w ogole do tego nie potrzebny. Mozna nawet powiedziec ze TCAS jest wlasnie takim zastepczym "radarem" bo jak najbardziej widzisz na nim inne samoloty w pewnym promieniu. Jesli uwazasz ze TCAS tylko ostrzega o kolizjach to masz niekompletna wiedze o tym urzadzeniu. A po co niby tobie znac numery lotow samolotow wokol ciebie?
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 30-05-2012 o 13:57 Powód: ort.

  4. #4
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Wiem, że system TCAS pokazuje tez inne samoloty w pewnym promieniu, ale bądź co bądź pomimo wielu swoich funkcji, sprowadza się on głównie do wykrywania kolizji. Pytając o radar pokazujący inne samoloty miałem na myśli głównie funkcję informacyjnę, aby załoga szybko mogła zobaczyć, gdzie jakiś inny sasiedni samolot sie znajduje i jaki ma numer lotu.

  5. #5
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Jako, ze flightradar24 kazdy moze miec nawet w komorce, to i do samolotow trafiaja... Ponizej zdjecie wykonane przez kolege z Qataru
    qtr.JPG

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    miałem na myśli głównie funkcję informacyjnę, aby załoga szybko mogła zobaczyć, gdzie jakiś inny sasiedni samolot sie znajduje
    Jak zawsze nonsensy wypisujesz. Na TCAS jak najbardziej mozesz szybko zobaczyc inne samoloty, gdzie sa w stosunku do ciebie i co robia. Nawet taki display jest lepszy niz to co widzi ATC bo masz kolorem i znakami zaznaczony stopien zagrozenia.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 29-05-2012 o 21:18

  7. #7
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    No proszę, czyli jednak takie rozwiązanie jest stosowane. O ile się nie myle, to na zdjeciu jest Airbus A330. Czy w samolotach innych producentów tez jest czasem taki radar stosowany i jest to opcja w samolotach?

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No dobrze ale do czego w praktyce przydatne są numery lotów na TCAS?
    Na pierwszy rzut oka wdaje się że tylko zaśmiecają obraz.

    Pozdrawiam,
    A.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    No proszę, czyli jednak takie rozwiązanie jest stosowane. O ile się nie myle, to na zdjeciu jest Airbus A330. Czy w samolotach innych producentów tez jest czasem taki radar stosowany i jest to opcja w samolotach?
    Takie coś jest stosowane w praktycznie wszystkich większych maszynach. To kwestia bezpieczeństwa, poza tym, że jest to swoisty radar w trybie TA/RA poza tym, że komputer/radar, ogólnie TCAS pokazuje nam samolot i krzyczy "Traffic" kiedy jesteśmy za blisko lub występuje ryzyko kolizji, w porozumieniu z systemem drugiego samolotu, samoloty są w stanie zaproponować lub jeśli się nie mylę chyba nawet same wykonać manewr wyminięcia. System sam porozumiewa dwa samoloty, który w którą stronę ucieka tak żeby nie skręciły obydwa w jednym kierunku, prosto na siebie.

    Co do numerów lotów to też się chętnie dowiem, wyłączyć to pewnie można ale , nie widzę przydatnej funkcji poza tym, że piloci tej samej linii mogą sobie pogadać na oddzielnej częstotliwości lecąc niedaleko siebie.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andreas Zobacz posta
    Na pierwszy rzut oka wdaje się że tylko zaśmiecają obraz.
    Dokladnie, zasmiecaja. Ja z takim czyms jak pokazne w tym Airbusie nie chcialbym latac, zreszta pewnie nikt tak nie lata a to u gory jest tylko demonstracja ze techniczna mozliwosc istnieje.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Duzo bardziej przydatna bedzie wieksza dokladnosc w azymucie niz takie bajery.

  12. #12
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    A mi sie patent podoba, bo w polaczeniu z nasluchem korespondencji radiowej daje "big picture" - widać kto jest kto i w która stronę leci. A jak zacznie przeszkadzać, zawsze można wyłączyć.

    O ile wiem Airbus oferuje to w opcji dla swoich samolotów. Nie wiem jak inni producenci.

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ok, ale czy to jest full picture, czy tylko to co można wydobyć z ADS/Mode S?

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    No proszę, czyli jednak takie rozwiązanie jest stosowane. O ile się nie myle, to na zdjeciu jest Airbus A330. Czy w samolotach innych producentów tez jest czasem taki radar stosowany i jest to opcja w samolotach?
    Po kolei:
    1. To nie jest radar. To dane z obcych transponderów - jak w TCASie.
    2. Radar do niczego się nie przyda na samolocie. Raz z uwagi na ograniczone pokrycie (typowa antena ma pokrycie 90-120 stopni w poziomie i 30-45 stopni w pionie), dwa z uwagi na to, co otrzymujesz (plamka, bez informacji o wysokości, kursie, ew. po powiązaniu z danymi z transpondera i identyfikacji możliwość dowiązania danych z transpondera).
    3. Bardzo problematyczne byłoby użycie radaru tam, gdzie jest najbardziej potrzebny - w rzeczywistym terenie w trakcie podejścia. Poczytaj o problemach z chyba najdroższym systemem radarowym AEGIS na CG Vincennes (IranAir 655) i późniejsze rozpoznanie problemów z systemem w terenie "nie-morskim", czyt. zakłóconym terenem.

    Jak już posumujesz powyższe, to mam nadzieję, że zrozumiesz, jak bardzo bez sensu było pytanie o "radary" na samolotach.

    Pozdrawiam, Adam

    PS: Oczywiście abstrahując od radarów pogodowych, które są stosowane powszechnie.

  15. #15
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Ok, ale czy to jest full picture, czy tylko to co można wydobyć z ADS/Mode S?
    Na pewno "fuller picture" w stosunku do tego, co daje zobrazowanie klasycznego TCAS'a... Nie wiem dokladnie jak to urzadzenie dziala, ale podejrzewam, ze na podstawie ADS-B.

    EDIT: W tym linku na stronie 10 jest artykul na ten temat
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 30-05-2012 o 09:27

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Muszę się zgodzić z przedmówcami, że to tylko ciekawostka, jak dla mnie! Ważniejsze są w/g mnie - azymut i względna wysokość ewentualnego tzw. konfliktowego samolotu niż numery lotów! Zresztą nawet po tych kilku latach latania nie znam wszystkich skrótów linii lotniczych (i nie sądzę abym był wyjątkiem) więc co miałyby mi one dać?? No i zasadniczo - z radarem ma to niewiele wspólnego...
    P. S. I raczej jest z A320 bo na żadnym Airbusie (320/330) tego nie było kiedy na nich latałem, zaś flota 320 powiększyła się od tego czasu znacząco...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Numery lotów niepotrzebne, ale same sylwetki i kierunek - fajne.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  18. #18
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Muszę się zgodzić z przedmówcami, że to tylko ciekawostka, jak dla mnie! Ważniejsze są w/g mnie - azymut i względna wysokość ewentualnego tzw. konfliktowego samolotu niż numery lotów! Zresztą nawet po tych kilku latach latania nie znam wszystkich skrótów linii lotniczych (i nie sądzę abym był wyjątkiem) więc co miałyby mi one dać?? No i zasadniczo - z radarem ma to niewiele wspólnego...
    P. S. I raczej jest z A320 bo na żadnym Airbusie (320/330) tego nie było kiedy na nich latałem, zaś flota 320 powiększyła się od tego czasu znacząco...
    Dzisiaj, 13:19wegi
    Numery lotów niepotrzebne, ale same sylwetki i kierunek - fajne.
    Nie wiem co tak wszyscy uczepili sie tych numerow lotow - po mojemu to na prawde powinno pomoc pilotom rozumiec, co sie dzieje dookola samolotu! Ja mam taki nawyk, ze staram sie sluchac korespondencji ATC skierowanej nie tylko do mnie, ale rowniez do innych samolotow na czestotliwosci i budowac sobie obraz tego, co robia inni wokolo. Jesli do tego bede mial dodatkowo zobrazowanie na wyswietlaczu, to tylko lepiej. Tym bardziej, ze technologia istnieje, jest dostepna i stosunkowo tania (skoro domowy odbiornik ADS-B mozna zrobic samemu/kupic za 2000 PLN, to nawet certyfikowane/lotnicze odbiorniki nie powinny byc bardzo drogie), to czemu jej nie wykorsystac?

    A poza tym polecam artykul z mojego poprzedniego posta. ATSAW (bo tak to urzadzenie sie nazywa) moze miec kilka fajnych zastosowan, jak np. zmniejszenie separacji poziomych przy zmianie poziomu lotu, czy do usprawiania ruchu na ziemi. Ja tam sie nie pogniewam jak mi taki zainstaluja

    P.S. A zdjecie ponoc wykonane w A330 QR. Zreszta autor zdjecia bywa na forum, wiec moze siew ujawni...

  19. #19
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    A zdjecie ponoc wykonane w A330 QR
    Patrząc na TAS, nie będzie to A320?



  20. #20
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez piciuuu Zobacz posta
    Patrząc na TAS, nie będzie to A320?
    To jak najbardziej normalny TAS dla 320/737...

    Maciek - może i trochę pomogłoby to budować sobie obraz np. kolejki do podejścia itp. Ale mam wrażenie, że przy ruchliwych podejściach ND byłoby dość mocno zawalone... Jeżeli działa to na takiej zasadzie, że można to sobie jednym pstryczkiem włączyć/wyłączyć jak chociażby CTSR, WPT - to ok. Ale jeżeli jest zblokowane na stałe, albo trzeba gdzieś dłubać po MCDU żeby wyłączyć - to już tak sobie...
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •