Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree3Likes
  • 2 Post By Don Corleone
  • 1 Post By gloom

Wątek: Rozmowy z wieżą.

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Leszno EPLS

    Domyślnie Rozmowy z wieżą.


    Polecamy

    Zastanawiam się kiedy uzyskuje się pozwolenie na kołowanie przed wypchnięciem czy już po jak się jest ustawionym na drodze kołowania. Wydawało mi się że przed ale na 1 filmiku (nie pamiętam jakim) samolot już wypchnięto i w tedy dopiero nawiązali kontakt z ziemią o pozwolenie kołowania, więc wolę się upewnić jak to jest i czy jakieś przepisy to regulują?

  2. #2
    Awatar mateusz_95

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Kielce EPKA

    Domyślnie

    Zgodę na kołowanie uzyskuje się po wypchnięciu no chyba że stanowisko nie wymaga wypychania.
    Pozdrawiam Mateusz :)

  3. #3
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    Pierwszą uzyskuję się zgodę na lot (ogólnie + pogoda), potem zgoda na pushback i uruchumienie silników(czasem uruchamia na stanowisku), dalej na kołowanie, następnie zgoda na zajęcie pasa i na końcu zgoda na start( czasem jest zgoda od razu na kołowanie, zajęcie i start)

    Powyższy wywód oparty na tym co słyszę w pracy.
    Ostatnio edytowane przez Fazi ; 04-06-2012 o 22:06

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Informacja pogodowa (jeśli dostępna) -> Zgoda na lot -> Zgoda na wypychanie i uruchomienie silników) -> Zgoda na kołowanie -> Zgoda na zajęcie pasa -> Zgoda na start

    "samolot już wypchnięto i w tedy dopiero nawiązali kontakt z ziemią "
    Zgoda na wypychanie jest wydawana przez pozycję ground (ziemię) więc musiała się załoga samolotu połączyć wcześniej z ground, po clearance.
    załoga
    Możliwy jest także start z tzw. voleya tj. przy zgodzie na zajmowanie od razu dostajemy zgodę na start.

    Kolejno (na dużych lotniskach) tak to wygląda jeśli chodzi o jednostki kontroli:
    ATIS -> Clearance Delivery -> Ground x2 -> Tower x2

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Leszno EPLS

    Domyślnie

    Dzięki za szybkie i konkretne odpowiedzi pozdrawiam.

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Ale uwaga, powyższa sekwencja nie musi być dokładnie taka - teoretycznie możliwe jest i zdarza się zgoda np. na kołowanie od razu z wypchnięciem/uruchamianiem, zgoda na start z kołowaniem, albo zgoda na lot i instrukcje odlotowe w trakcie kołowania. Wszystko zależy od ruchu i chęci/możliwości kontrolera. Oczywiście na dużych lotniskach to, co Koledzy cytowali wyżej jest w niemal 100% prawdziwe.

    Pozdrawiam, Adam

  7. #7
    FK
    FK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Wawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    Zgoda na wypychanie jest wydawana przez pozycję ground (ziemię) więc musiała się załoga samolotu połączyć wcześniej z ground, po clearance
    Powyższe stwierdzenie dotyczy m.in. polskich realiów, ale należy pamiętać że nie wszędzie na świecie jest jednakowo. Mam na myśli lotniska w USA, gdzie występuje nieistniejąca u nas pozycja ramp. Kontroler na tej pozycji obsługuje samoloty będące w pobliżu miejsc postojowych i to on wydaje zgody na uruchamianie i wypychanie. Kiedy samolot jest wypchnięty i gotowy do kołowania zostaje przekierowany do kontrolera na pozycji ground i tam dostaje kolejne instrukcje, przykład na filmiku: This Is Ramp Control - YouTube Może się więc zdarzyć sytuacja opisana przez fly15​ gdzie kontakt z "ziemią" następuje dopiero po wypychaniu.

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Odpowiednik pozycji ramp w Europie to tzw apron.

  9. #9
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Zgoda, sroda... Zezwolenie.
    aniaef and Krzychoo like this.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FK Zobacz posta
    Powyższe stwierdzenie dotyczy m.in. polskich realiów, ale należy pamiętać że nie wszędzie na świecie jest jednakowo. Mam na myśli lotniska w USA, gdzie występuje nieistniejąca u nas pozycja ramp.
    No tak, rzeczywiście. Mówimy oczywiście o większych lotniskach bo ma to na celu usprawnienie ruchu na płycie . Zgadza się?

  11. #11
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    USA to jest całkiem odmienna wizja zarządzania tym ruchem. Rampy są najczęściej tworem autonomicznym, gdzie kontroler FAA'owski ma mało do gadania. Te wszystkie ichnie rampy i parkingi są "Non-Movement Areas", a nadzór nad nimi sprawuje np. sama linia, do której dany terminal/ramp należy, albo jakaś inna prywatna firma. Co za tym idzie, od kontrolera GND zwykle dostaje się polecenie "taxi to terminal xyz" i tyle.

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FK Zobacz posta
    Powyższe stwierdzenie dotyczy m.in. polskich realiów, ale należy pamiętać że nie wszędzie na świecie jest jednakowo. Mam na myśli lotniska w USA, gdzie występuje nieistniejąca u nas pozycja ramp.
    Nieco podobnie mają też zdaje się Niemcy przynajmniej na niektórych lotniskach. Mi do głowy przychodzi Monachium, gdzie GND doprowadza na punkty S, a dalej jest pozycja Apron (w oficjalnych papierach bodaj RMP, ramp). Tyle, że tam jest to oficjalna pozycja, a nie jak wyjaśniali wyżej Koledzy dla USA.

    Pozdrawiam, Adam
    Don Corleone likes this.

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    W sumie to życie pisze scenariusze. Czasami zbliżanie robi za ziemię, wieżę i naprowadzanie (patrz Madera). Pomijając "klasyki" wszystkie chwyty dozwolone


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •