Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Vex
    Vex jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie Szybkie zniżanie


    Polecamy

    Jak wygląda procedura szybkiego zejścia w dol tak jak np. w przypadku lotu OLT z przymusowym lądowaniem w Sofii ? Chodzi mi o to czy samolot opada z duza predkoscia pionowa ale samolot nie jest przechylony czy nurkuje niczym F16.

    Co wykonuje autopilot lub pilot zeby uzyskac duza predkosc opadania, kwestia tylko zmniejszenia ciagu ? Zastanawiam sie tez czy przy takim szybkim znizaniu caly czas jest odczuwalne zwiekszone przeciazenie czy tylko na poczatku manewru.

    Nieraz przy zmiane pulapu przez dobrych kilka sekund odczuwa sie ze samolot ucieka w dol. Ciekaw jestem co wtedy sie dzieje.

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2012
    Mieszka w
    Poznan, Poland, Poland

    Domyślnie

    Zanim sprawę całkowicie zamknie ktoś kompetentny z doświadczeniem, zrobię wstęp z tym co wiem.

    - silniki na idle są oczywiste, ale to nie zapewnia szybkiego zejścia w dół, dlatego pochylenie dziobu jak najbardziej ma miejsce
    - ważna jest kwestia nie przekraczania prędkości maksymalnej, czy to samolotu, czy maksymalnej dla wysuniętego podwozia czy pełnych klap
    - przynajmniej w przypadku mniejszych samolotów manewr odbywa się z 35-40 stopniowym przechyłem na skrzydło aż do dewiacji od kursu o 90 stopni
    - podwozie i klapy wysuwane są jak najszybciej, każdy element spowalniający samolot się liczy - większa prędkość opadania = większa prędkość samolotu którą trzeba kontrować
    - pilot odpycha wolant, ewentualnie ustawia na autopilocie maksymalną prędkość opadania (używanie autopilota jest wątpliwe jeśli mamy do czynienia z emergency)
    - kolejnym elementem jest wydajność systemu hermetyzacji i ciśnienia, ale wiadomo, że jeśli mamy na pokładzie pożar, to nie martwimy się komfortem pasażerów i nie czekamy na klimatyzację, często też emergency descent jest po rozhermetyzowaniu samolotu
    - o przeciążeniach się nie wypowiem, nigdy nie byłem w takiej sytuacji

    Tyle wiem, mam nadzieję, że zbyt wielu podstawowych rzeczy nie pokręciłem. Sam czekam na pełną i kompetentną odpowiedź.

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Podstawa w szybkim znizaniu to oczywiscie calkowite zmniejszenie mocy. Jezeli nie ma uszkodzen strukturalnych to znizanie nastepuje z maksymalna mozliwa pozioma predkoscia Vmo. W zaleznosci od samolotu mamy do dyspozycji hamulce aerodynamiczne, mozemy ustawic maksymalne obroty na smigle, zeby zwiekszyc opor, wysunac podwozie, klapy itd...
    Nalezy pamietac tylko o ograniczeniach strukturalnych samolotu i wiedziec co sie bardziej oplaca/daje wieksza wartosc znizania.

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    To ja dodam jeszcze, ze obecnie producenci samolotow zalecaja wykonywanie "emergency descent" przy użyciu autopilota - dzieki temu przejscie do znizania przebiega stosunkowo lagodnie, bez duzych przeciazen. Samolot nie jest przechylony, moze co najwyzej w pierwszej fazie wykonac zakret o 30-45 stopni, zeby odsunac sie od osi drogi lotniczej, po ktorej na roznych wysokosciach moga latac inne samoloty

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A wlasnie jak to jest z tym odchyleniem od trasy. Raz zalecaja, zeby nie wpakowac sie na inny samolot co moze leciec pod nami a innym razem zaleca sie pozostanie na kursie bo w zatloczonych obszarach moze ktos leciec obok

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Zalezy kogo spytac... Niemniej jednak FCOM Airbusa, jak rowniez ATRa ma w "memorach" wykonanie zakretu. Podobne zalecenia sa tez w "Regional Supplementary Procedures ICAO DOC7030 - EUR":

    Ref Regional Supplementary Procedures ICAO DOC 7030 - EUR

    EMERGENCY DESCENT PROCEDURES

    ACTION BY PILOT-IN-COMMAND

    1. When an aircraft operated as a controlled flight experiences sudden decompression or a (similar) mal-function requiring an emergency descent, the aircraft shall, if able:

    a. Initiate a turn away from the assigned route or track before commencing the emergency descent;

    b. advise the appropriate air traffic control unit as soon as possible of the emergency descent;

    c. Set transponder Code to 7700 and select the Emergency Mode on the automatic dependent surveil-lance/controller-pilot data link communications (ADS/CPDLC) system, if applicable;

    d. turn on exterior lights;

    e. watch for conflicting traffic both visually and by reference to ACAS (if equipped), and

    f. coordinate its further intentions with the appropriate ATC unit.
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 10-06-2012 o 15:49

  7. #7
    Vex
    Vex jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie

    1 - to jak zminimalizujemy moc silnikow to moze dojsc do przeciagniecia, czy bedzie bezpiecznie opadal puki ktos nie bedzie zwiekszal kąta natarcia ?

    2 - jesli ustawimy autopilot np. na zejscie z FL370 na FL90 w dopuszczalnym tempie, to bedzie sterowal tylko moca silnikow czy czyms jeszcze utrzymujac samolot bez przechylu ?

  8. #8
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    1. Po zmniejszeniu ciagu silnikow trzeba pochylic nos, zeby utrzymac predkosc. Proba utrzymania pochylenia, albo wysokosci doprowadzilaby do przeciagniecia - ale przeciez chcemy sie znizac

    2. Technika tego manewru jest taka, ze zdejmuje sie moc/ciag do minimalnego, wywala mozliwe "przeszkadzajki" (np. hamulce aerodynamiczne), a autopilot (lub pilot) utrzymuje zadana predkosc za pomoca pochylenia samolotu. Predkosc opadania jest wynikowa i zalezy od ciezaru, predkosci i konfiguracji samolotu (tj. co mamy wypuszczone).

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    A wlasnie jak to jest z tym odchyleniem od trasy. Raz zalecaja, zeby nie wpakowac sie na inny samolot co moze leciec pod nami a innym razem zaleca sie pozostanie na kursie bo w zatloczonych obszarach moze ktos leciec obok
    Ryanair: 45 w prawo albo w lewo wg uznania opierając się na ewentualnej preferencji pod względem terenu i tego co widać na tcasie.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Kiedyś trzeba było opuścić drogę lotniczą plus, ostatnia wersja jaką słyszałem to taka, że utrzymywać kurs.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  11. #11
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vex Zobacz posta
    1 - to jak zminimalizujemy moc silnikow to moze dojsc do przeciagniecia, czy bedzie bezpiecznie opadal puki ktos nie bedzie zwiekszal kąta natarcia ?
    Samolot jest stateczny i sam pochyli nos po zdjęciu ciągu silników i nie dopuści do przeciągnięcia - o ile nie jest jakoś źle wyważony.

    Cytat Zamieszczone przez Vex Zobacz posta
    2 - jesli ustawimy autopilot np. na zejscie z FL370 na FL90 w dopuszczalnym tempie, to bedzie sterowal tylko moca silnikow czy czyms jeszcze utrzymujac samolot bez przechylu ?
    Zależy od rodzaju samolotu i trybu autopilota. Można to zrobić na tysiąc róznych sposobów. Niektóre samoloty w ogóle nie mają autoprzepustnicy i możliwości sterowania ciągiem przez autopilota.

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    Samolot jest stateczny i sam pochyli nos po zdjęciu ciągu silników i nie dopuści do przeciągnięcia - o ile nie jest jakoś źle wyważony.
    Ale warto podkreślić, że tak się nie stanie wtedy kiedy ma zapiętego autopilota w ALT HOLD lub pochodnych.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Ale warto podkreślić, że tak się nie stanie wtedy kiedy ma zapiętego autopilota w ALT HOLD lub pochodnych.
    A w ALT HOLD będzie do końca próbował trzymać zadaną wysokość przy zdjętym ciągu, nawet w zakresie prędkości przeciągnięcia, nie rozłączy tego trybu?

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Pewnie zalezne od typu samolotu ale ogolnie autopilot wczesniej sie wylaczy niz doprowadzi do przeciagniecia.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •