Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree19Likes
  • 5 Post By thewho
  • 12 Post By Mimis
  • 1 Post By thewho
  • 1 Post By layoverlover

Wątek: poziomy przelotowe

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Leszno EPLS

    Domyślnie poziomy przelotowe


    Polecamy

    Witam, chcę się was zapytać jak to jest z poziomami przelotowymi na trasach dalekodystansowych. Chodzi mi głównie o to kiedy samolot startuje to nie wchodzi od razu na FL370, tylko FL330. Zależy to od masy, ale czy są jakieś tabelki informacyjne kiedy zająć taki poziom, a kiedy inny?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    W zależności od masy samolotu, pilot wybiera optymalny poziom lotu. Po wypaleniu pewnej ilości paliwa, poziom optymalny się zwiększa i pilot może się wznieść wyżej.
    To się wylicza za pomocą odpowiednich tabel (optymalnego poziomu przelotowego, spalania), bądź wykorzystuje komputery.
    Hasła do szukajki: step climb, optymalny poziom przelotowy, optymalny poziom lotu.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jest jeszcze takie ciekawe zagadnienie jak " stall and mach buffet boundary" i zwiazany z tym tak zwany "coffin corner". W skrocie polega to na tym, ze im wyzej lecimy tym wieksza predkosc minimalna musimy utrzymywac, a z drugiej strony szybciej sie zblizamy do maksymalnej przy, ktorej nastepuje lokalne przekroczenie predkosci dzwieku na skrzydle. We wspomnianym "coffin corner" predkosc minimalna jest rowna maksymalnej. Oczywiscie lot w tym punkcie "normalnym samolotem nie jest mozliwy bo nie daje nam zadnego marginesu predkosci. Z ciekawostek to U2 na poziomie 700 czyli ok 21km mial mniej wiecej 7 wezlow czyli ok 13 km/h roznicy pomiedzy predkoscia minimalna a maksymalna. Jak widac czasami poziomy lot moze byc wielkim wyzwaniem!
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 24-06-2012 o 19:14
    RzEmYk, szymonk2, Canonier and 2 others like this.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Dodam jako ciekawostkę, że nazwa coffin corner wzięła się od detalu architektonicznego wiktoriańskich domów - wnęki na zakręcie klatki schodowej, w kształcie podobnym do wykresu nakładającego prędkość minimalną i machy maksymalne od wysokości , służącej do tego żeby "załoga" mogła nawrócić z trumną podczas znoszenia z góry nieboszczyka.
    thewho, bozzman, Canonier and 9 others like this.
    Eee tam, podpis ;)

  5. #5
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    A jak wygląda sprawa mijania się na przelotowej lecąc po tej samej drodze lotniczej?
    Jedni lecą poziomem parzystym, drudzy nieparzystym, czy przy zachowaniu minimalnej separacji pionowej taka mijanka jest jakoś odczuwalna?
    Czy przy dobrej widoczności, widząc samolot nadlatujący z przeciwka łatwo i bezsprzecznie można stwierdzić że leci o poziom niżej, czy wzrokowo jest to trudne?
    Jak w praktyce wyglądają takie mijanki, zdarza się że kolega z przeciwka przeleci dokładnie "pod nami"?

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Tak, kursy są podzielone na parzyste i nie (ale zależy to od kraju i jego kształtu - np. w PL 0-179 - 180-359 a w IT 270-089 i 90-269). Separacja powyżej pewnej granicy - poczytaj tu chociażby: RVSM

  7. #7
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    A jak wygląda sprawa mijania się na przelotowej lecąc po tej samej drodze lotniczej?
    Jedni lecą poziomem parzystym, drudzy nieparzystym, czy przy zachowaniu minimalnej separacji pionowej taka mijanka jest jakoś odczuwalna?
    Czy przy dobrej widoczności, widząc samolot nadlatujący z przeciwka łatwo i bezsprzecznie można stwierdzić że leci o poziom niżej, czy wzrokowo jest to trudne?
    Jak w praktyce wyglądają takie mijanki, zdarza się że kolega z przeciwka przeleci dokładnie "pod nami"?
    Ciekawiej, gdy lecą w tym samym kierunku i poziomie, a poprzedzający jest wolniejszy itp.
    http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/821.pdf

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    i bezsprzecznie można stwierdzić że leci o poziom niżej, czy wzrokowo jest to trudne?
    Jest metoda ktore ucza juz na kursach PPL (mnie przynajmniej uczyli) jak mozna stosunkowo latwo stwierdzic czy masz mozliwosc kolizji z innym samolotem ktory widzisz na niebie i nie chodzi tutaj o wyzej/nizej tylko o kazda sytuacje.

  9. #9
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Jest metoda ktore ucza juz na kursach PPL (mnie przynajmniej uczyli) jak mozna stosunkowo latwo stwierdzic czy masz mozliwosc kolizji z innym samolotem ktory widzisz na niebie i nie chodzi tutaj o wyzej/nizej tylko o kazda sytuacje.
    rozwiniesz ?

  10. #10
    Awatar tk_pl

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Jest metoda ktore ucza juz na kursach PPL (mnie przynajmniej uczyli) jak mozna stosunkowo latwo stwierdzic czy masz mozliwosc kolizji z innym samolotem ktory widzisz na niebie i nie chodzi tutaj o wyzej/nizej tylko o kazda sytuacje.
    Chodzi Ci o światła Nav?

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    rozwiniesz ?
    Prawdopodobnie chodzi o to, ze jezeli widzisz/masz wrazenie, ze drugi samolot nie zmienia pozycji/nie porusza sie wzgledem Ciebie to jestescie z duzym prawdopodobienstwem na kursie kolizyjnym.
    W lotnictwie komunikacyjnym ma to male zastosowanie poniewaz jezeli drugi samolot jest nieruchomy to ciezko go przypadkowo zauwazyc, po drugie predkosci i odleglosci sa duzo wieksze i jest za malo czasu na takie zabawy. Robi sie to raczej w ten sposob, ze najpierw zobaczysz samolot na TCAS, pozniej stwierdzasz czy leci w Twoim kierunku, czy jest nizej czy wyzej i wtedy dopiero mozna sie bawic w szukanie go na niebie.
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 27-06-2012 o 11:25
    moraw2008 likes this.

  12. #12
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    To ja dodam jeszcze, ze na poziomie przelotowym trudno jest okreslic wzrokowo, czy sasiadujacy samolot leci wyzej, czy nizej - zwlaszcza w przypadku samolotow przelatujacych obok, lub przecinajacych nasza trase. Bardzo czesto wydaje sie, ze samolot jest powyzej nas, a tymczasem TCAS pokazuje, ze jest 1000ft nizej. IMHO skuteczne omijanie innych samolotow wzrokowo na duzej wysokosci jest praktycznie niemozliwe - trzeba wierzyc TCASowi i ATC...
    moraw2008 likes this.

  13. #13
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    To ja dodam jeszcze, ze na poziomie przelotowym trudno jest okreslic wzrokowo, czy sasiadujacy samolot leci wyzej, czy nizej - zwlaszcza w przypadku samolotow przelatujacych obok, lub przecinajacych nasza trase. Bardzo czesto wydaje sie, ze samolot jest powyzej nas, a tymczasem TCAS pokazuje, ze jest 1000ft nizej. IMHO skuteczne omijanie innych samolotow wzrokowo na duzej wysokosci jest praktycznie niemozliwe - trzeba wierzyc TCASowi i ATC...
    Dzięki,

    A przelot "sąsiada" z minimalną separacją pionową jest jakoś odczuwalny w zachowaniu samolotu? W przypadku dużych maszyn.

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Czasem jest, czasem nie. Rok temu A320 wszedł pod A380 na Ukrainie i było bardzo nieprzyjemnie. Im większe samoloty tym mniej podatne na to.

  15. #15
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Dzięki,

    A przelot "sąsiada" z minimalną separacją pionową jest jakoś odczuwalny w zachowaniu samolotu? W przypadku dużych maszyn.
    Nie. Nie ma zadnych odczuwalnych efektow takiego przelotu. Czytalem co prawda o kilku zgloszeniach silnej turbulencji po minieciu sie z A-380, ale ZTCW Airbus twierdzi, ze prowadzil badania na ten temat i wynika z nich, ze A-380 nie odbiega w tym aspekcie od innych duzych samolotow.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    rozwiniesz ?
    Ustalsz pozycje drugiego samolotu na szybie w stosunku do zabrudzenia, rys, itp (zadna szyba nie jest idealna).
    Jesli samolot stoi w miejscu w stosunku do tego zabrudzenia - jestes w potencjalnej sytuacji kolizyjnej.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •