Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie "Prowadzenie jak odrzutowców" a Bombardier Q400NextGen w K2


    Polecamy

    Wczoraj wracałem tym Bombardierem Q400NextGen ze Szczecina, rzeczywiście szybszy od ATR72 na tej samej trasie, w kabinie ciszej i mniej drgań, dobre oświetlenie, podoba mi się ten samolot. CPT miał francuskie nazwisko, F/O był Polak.
    To ten samolot, na SZZ:

    Pośród wielu opinii na temat Bombardierów we flocie EuroLOTu przeczytałem coś, czego nie rozumiem:
    Q400NextGen będzie prowadzony tak, jak samoloty odrzutowe, a nie jak dotąd ATR.
    Na czym to polega?
    ---
    oɹ6ǝןןⱯ ɐu ǝɹnʇɐıʍɐןʞ ɯǝɟıdnʞ zɐɹ ıuʇɐʇsO

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Chodzi o wiekszą prędkość i masę Dasha-8 ale to raczej naciagana gadka. Bo ATR72-600 aż tak dużo wolniejszy nie jest. Oba nieco ponad 500km/h w cruise speed

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez robbo2k Zobacz posta
    Chodzi o wiekszą prędkość i masę Dasha-8 ale to raczej naciagana gadka. Bo ATR72-600 aż tak dużo wolniejszy nie jest. Oba nieco ponad 500km/h w cruise speed.
    Raczej prędkość wznoszenia i na podejściu. Prędkość i wysokość przelotową oba i tak mają mniejszą niż odrzutowce, a masą mało się różnią (oba są medium jeśli chodzi o kategorię turbulencji).

    Tutaj jest spory artykuł porównujący Q400 z ATR72: Proud to fly a Turboprop: Q400 vs ATR72 Ť The Flying Engineer.
    Poruszają tam m.in. kwestię tego "odrzutowego" charakteru Q400:

    Both the ATR72 and the Q400 can pull off high performance approach feats: to maintain approach speeds much greater than 200kts till a few miles, and then configure the aircraft for landing. The ATR72-500 can maintain 240kts till 7NM from touchdown; many times, this speed has been maintained till only a few miles before touchdown, and yet fast enough decelerated and configured the aircraft for landing at a speed of 110kts. In this process, turboprop aircraft overtake jets on approach, making jet aircraft the bottleneck in approach scheduling.

    The final approach speeds of the Q400 are higher than the ATR72′s: based on weight, and flap setting the speeds vary from 101kts to 129kts. Typically, the Q400 has a final approach speed of 115kts with flaps 35. While the ATR72 falls into a category “B” aircraft based on speeds, the Q400 falls into category “C”. But the approach minima for a category “B” aircraft are lower than a category “C” aircraft, giving the ATR72 the edge over the Q400 in degrading visibility conditions. This can spell the difference between a missed approach and a landing.

    With this jet-like performance, the Q400 may be treated as a jet, preventing airport congestion normally attributed to the lack of understanding of a turboprop’s performance by air traffic controllers. For this reason, Bombardier went on a road show in India, educating air traffic controllers of its performance. If the ATC treats this as a jet, (which it should with the ATR as well, at least as far as approach is concerned) , the Q400 can easily fit into jet slots on departures and arrivals, reducing potential delays associated with turboprop aircraft. This can lead to a better on time performance. But how effective the road show has been is to be seen; Kingfisher had tried to get Air Traffic Controllers to fly in the cockpits of ATR72 aircraft to better understand its performance and capabilities, but sadly, that did not work out.
    Tłumaczenie w skrócie: W trakcie końcowego podejścia do lądowania prędkość Q400 jest trochę wyższa niż ATR72 i Bombardier wpada pod tym względem do kategorii "C" (tej samej co średnie odrzutowce: Aircraft approach category - Wikipedia, the free encyclopedia), natomiast ATR do "B". W związku z tym na podejściu kontrolerzy powinni traktować go tak samo jak odrzutowce, bo i tak sobie poradzi, a nie ma dzięki temu "korków" w kolejce do lądowania.

    Z tym, że wcześniej autorzy zauważają, że po prostu większość samolotów turbośmigłowych (w tym ATR) na podejściu może zachowywać się jak odrzutowce, ponieważ mają możliwość szybkiego wytracenia prędkości i wysokości (śmigła bardzo efektywnie hamują samolot, odrzutowce mają większą bezwładność - przyp. red.), więc na podejściu są bardzo elastyczne i mogą lecieć tak samo jak np. Embraer, a dopiero na ostatnich kilometrach zwolnić.

    Podobno kontrolerzy nie znają dobrze możliwości samolotów turbośmigłowych, dlatego Bombardier zorganizował dla nich trasę pokazową w Indiach, a linie Kingfisher chciały zabierać kontrolerów do kokpitów swoich ATR, ale im nie wyszło.

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez robbo2k Zobacz posta
    Chodzi o wiekszą prędkość i masę Dasha-8 ale to raczej naciagana gadka. Bo ATR72-600 aż tak dużo wolniejszy nie jest. Oba nieco ponad 500km/h w cruise speed
    Troche to Ty naciagasz.
    ATR 72-200 okolo 276 TAS - raczej pobozne zyczenie w codziennej eksploatacji
    72-600 300 TAS - nie wiem ile w tym prawdy, patrz przyklad wyzej
    Q400 360 TAS i faltycznie tyle trzyma.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •