Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
Like Tree6Likes

Wątek: Trasa przez Atlantyk

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie Trasa przez Atlantyk


    Polecamy

    Zdarzyło mi się parę razy lecieć do San Francisco, Minneapolis czy San Diego (Lufthansą lub United) i za każdym razem dziwiłem się, że trasa z Europy do miasta docelowego na południu USA wiodła na północ, nad Islandią, Grendlandią i Kanadą. W drugą stronę było tak samo. Dlaczego tak jest? Wiem, jest ETOPS, ale dotyczy on samolotów dwusilnikowych, a nie np. B747 czy czterosilnikowego Airbusa. Dlaczego nie lata się na wprost przez amerykański kontynent a potem nad Atlantykiem, by wejść nad Europę w okolicach półwyspu Iberyjskiego?
    Jak wygląda ortodroma na tej trasie (nie mam mapy z projekcją Merkatora )?
    ---
    oɹ6ǝןןⱯ ɐu ǝɹnʇɐıʍɐןʞ ɯǝɟıdnʞ zɐɹ ıuʇɐʇsO

  2. #2
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    http://www.gcmap.com/mapui?P=FRA-SAN
    Jak Ty chcesz wlecieć do Europy w okolicach płw. Iberyjskiego pojęcia za bardzo nie mam
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  3. #3
    PeK
    PeK jest teraz aktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Wystarczy piłeczka. Dwa punkty zbliżone równoleżnikowo mają ortodromę wygiętą w kierunku bieguna danej półkuli. Im są dalej, tym bardziej.

    I Mercator jest od loksodrom, a nie ortodrom.

    Piotr

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Ziemia to kula,nie prostokąt.

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    A geometria sferyczna jest bardzo karpikotwórcza dla niezorientowanych. Fajnie się pokazuje na prostym przykładzie że suma kątów w trójkącie niekoniecznie musi mieć 180 stopni

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Great Circle Mapper
    Jak Ty chcesz wlecieć do Europy w okolicach płw. Iberyjskiego pojęcia za bardzo nie mam
    z Rio
    tk_pl likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    globus + sznurek
    worn22 likes this.

  8. #8
    Awatar tk_pl

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez prawypl Zobacz posta
    globus + sznurek
    Ew. Google Earth
    Sebek1994 likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amisiek Zobacz posta
    nie mam mapy z projekcją Merkatora )
    A po co ci niby mapa z projekcja Merkatora? Wogole nieprzydatna do zobrazowania najkrotszej drogi na globusie.
    Wyobraz sobie hipotetyczna trase lotnicza z Warszawy do Honolulu (akurat 787 mialby zasieg na taki przelot) - przebiegala by naprawde bardzo blisko bieguna Pln., po starcie z Warszawy bys lecial praktycznie dokladnie na Polnoc. Tak jak inni ci sugerowali - zalatw sobie dostep do globusa bo pytania sa troche na poziomie szkoly sredniej.
    szymonk2 likes this.

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Dzięki, takie efekty wywołuje gorąco... Macie racje. Przy okazji zrobiłem mały remanent w mapach, wszystko czego się uczyłem o początkowym odcinku i obliczaniu z trójkąta drogi wywietrzało całkiem. Aha i znalazłem książkę o podstawach nawigacji pana Giertowskiego, na marginesach jeszcze są moje notatki, które już zdążyłem całkiem zapomnieć.
    ---
    oɹ6ǝןןⱯ ɐu ǝɹnʇɐıʍɐןʞ ɯǝɟıdnʞ zɐɹ ıuʇɐʇsO

  11. #11
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Atlantyk to jest specyficzna przestrzeń w aspekcie nawigacji. Trasa idzie przez tzw. NATs (North Atlantic Tracks). Na dole masz wizualizację: North Atlantic Tracker. Plus po angielsku wiki - North Atlantic Tracks - Wikipedia, the free encyclopedia.

  12. #12
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Do tego NATy się zmieniają - dlatego czasem np. LO z WAW do JFK potrafi pojechać nad BER, AMS i LHR.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  13. #13

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Plus do tego NATy nie są obowiązkowe - można lecieć poza, albo niżej (NATy są 310-390 z pamięci, przestrzeń pod NATami dostępna), albo "wokół" - warunkiem jest, by trasa nie cięła się z NATami. I o dziwo czasem się opłaca (a czasem jest koniecznością, jeśli podpada się pod obowiązywanie odwrotnych NATów - przy obsuwie na przykład). Atlantyk na pewno oczywisty dla dispatchu nie jest.

    Pozdrawiam, Adam
    Don Corleone likes this.

  14. #14
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Moze glupie pytanie, ale czy komputer lotu oblicza na biezaco kurs ortodromy czy ma wprowadzone stale korytarze skladajace sie z wielu (jesli tak to jak wielu?) odcinkow o staym kursie zaleznym od ewentualnych lotnisk na trasie lotu?

  15. #15
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    del

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Chyba troche pokrecone pytanie.
    Inny "komputer" uklada plan lotu (na ziemi) a inny (FMS) go potem wykonuje.
    Sprawa zapasowych lotnisk moze miec wplyw na ulozenie planu lotu.
    FMS juz w locie nie ma problemu z laczeniem poszczegolnych punktow ortodroma i stale lekkie zmienianie kursu (mowa o angielskim heading?), w koncu lot odbywa sie w wiatrach i wiatry beda mialy tu tez duzy i czesty wplyw na stale korekty. Nie znam specyfikacji FMSow czy te korekty sa robione co 1, 2, 5 lub 10 sekund - dostatecznie czesto ze zmiany sa praktycznie niezauwazalne.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 16-07-2014 o 20:36

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jaka procentowo jest różnica w odległości lotu po ortodromie do lotu "po prostej" (tak jak wychodzi z mapy)??
    Wiem że to absurdalne pytanie ale chodzi mi tylko o rząd wielkości.
    Przykład WAW LAX +30, +40 czy +50%??

  18. #18
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Chwila z google dała mi takie wyniki: LAX-WAW po ortodromie 6016mi, po loksodromie 7086mi.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  19. #19
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kurt Zobacz posta
    do lotu "po prostej" (tak jak wychodzi z mapy)??
    Takie cos sie nazywa LOKSODROMA (zwna tez skosnobiezna)

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki za odpowiedź, nie miałem pojęcia jak to się nazywa
    Myślałem że różnice będą większe.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •